انتقاد رئیس‌جمهوری نیکاراگوئه از موضع دولت‌های برزیل و کلمبیا در مورد انتخابات ونزوئلا

تهران- ایرنا- رئیس‌جمهوری نیکاراگوئه موضع دولت‌های برزیل و کلمبیا در مورد انتخابات ریاست جمهوری اخیر ونزوئلا را رد کرد و آن‌ها را تکرار ادعاها و شعارهای آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها در امتناع از پذیرش اراده حاکمیتی مردم ونزوئلا دانست.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از تارنمای شبکه تلویزیونی تله‌سور، دنیل اورتگا رئیس‌جمهوری نیکاراگوئه در جریان یازدهمین اجلاس آلبا (اتحاد بولیواری برای مردم آمریکای ما) در انتقاد از موضع دولت‌های برزیل و کلمبیا در راستای رویکرد غربی‌ها در قبال پیروزی نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری ونزوئلا در انتخابات این کشور اطمینان داد: گرینگوها (اشاره به آمریکایی‌ها) هرگز دولتی را که مردم بولیواری انتخاب کرده‌اند، نخواهند پذیرفت.

وی دولت برزیل را متهم کرد که قصد دارد به نماینده منافع کاخ سفید در منطقه آمریکای لاتین تبدیل شود. اورتگا خطاب به لولا داسیلوا رئیس‌جمهوری برزیل گفت: "لولا، رفتاری که در برابر رئیس‌جمهوری قانونی ونزوئلا کردی، شرم‌آور است؛ این تکرار شعارهای یانکی‌ها و اروپایی‌ها و دولت‌های نوکر و خائن آمریکای لاتین است."

وی افزود: "اگر می‌خواهی که به تو احترام بگذارم، به من احترام بگذار لولا. اگر می‌خواهی که مردم بولیواری به تو احترام بگذارند، پیروزی نیکلاس مادورو را محترم بشمار."

رئیس‌جمهوری نیکاراگوئه در انتقاد شدید از گوستاوو پترو رئیس‌جمهوری کلمبیا نیز اظهار داشت: "بیچاره پترو. من او را می‌بینم که با لولا رقابت می‌کند تا ببیند چه کسی رهبر یانکی‌ها در آمریکای لاتین خواهد بود. پترو قدرتی که برزیل دارد را ندارد."

اورتگا ایجاد آمادگی با تمام ابزار برای مقابله با تهاجم مسلحانه به ونزوئلا و یا حتی یک جنگ داخلی احتمالی را خواستار شد و تصریح کرد: "چنان چه این اتفاق بیفتد، دولت مادورو می‌تواند روی همبستگی انقلابیون نیکاراگوئه حساب کند."

انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا، در تاریخ ۲۸ ژوئیه (هفتم مرداد ماه) با مشارکت ۶۰ درصدی و در فضایی آرام برگزار شد. اگر چه ۱۰ نامزد در این رویداد سیاسی به رقابت با یکدیگر پرداختند، نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری مستقر سوسیالیست و ادموندو گونزالس اوروتیا دیپلمات سابق و نامزد اصلی مخالفان دولت، به عنوان رقبای اصلی در برابر یکدیگر قرار گرفتند.

نتایج اولیه که در نخستین ساعات بامداد هشتم مرداد اعلام شد، کسب ۵۱.۲ درصد آرا از سوی مادورو را تایید کرد و سه روز بعد، شورای ملی انتخابات ونزوئلا بر اساس شمارش ۹۷ درصد آرا، از پیروزی نامزد سوسیالیست با کسب ۵۲ درصد آرا و شکست گونزالس با کسب ۴۳ درصد آرا خبر داد.

اعلام نتایج از سوی اپوزیسیون ونزوئلا رد شد و حامیان بین‌المللی این جریان راستگرای افراطی از جمله آمریکا و قدرت‌های غربی نیز به شدت واکنش نشان دادند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha