فناوری راداری؛ راهی برای شناسایی مشکلات معابر درون و برون‌شهری

تهران- ایرنا- یک پژوهش جدید نشان می‌دهد استفاده از نوعی فناوری جدید راداری مشکلات زیرساختی معابر را قبل از تبدیل شدن به فاجعه شناسایی کند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از وبگاه سای‌تِک‌دِیلی، با افزایش قدمت زیرساخت‌های معابر، خطر خرابی آنها افزایش می‌یابد و نگرانی‌هایی را درخصوص ایمنی برای رانندگان و عابران پیاده ایجاد می‌کند. این موضوع همچنین چالش‌های اقتصادی برای مالیات‌دهندگان پدید می‌آورد. پژوهشگران دانشگاه اِی اَند اِم تگزاس در آمریکا از نوعی فناوری راداری بر اساس ماهواره برای نظارت مستمر بر زیرساخت‌ها و حفظ آنها استفاده می‌کنند.

پژوهش جدید آنان نشان می‌دهد داده‌های ماهواره‌ای رادار دیافراگم مصنوعی با وضوح بالا می‌تواند مشکلات زیرساختی را زودتر شناسایی و دقیقاً مانند بررسی‌های سالانه وضعیت سلامت انسان‌ها به جلوگیری از بروز مشکلات جدی‌تر کمک کند. این تشخیص زودهنگام ممکن است در جلوگیری از آسیب بیشتر به جاده‌ها بسیار مهم باشد.

رادار دیافراگرام مصنوعی (SAR) نوعی رادار است که برای ایجاد تصاویر دوبُعدی یا سه‌بُعدی اجسام مانند مناظر استفاده می‌شود.

پژوهشگران یادشده در حال کار روی روشی جدید برای نظارت بر زیرساخت‌ها با استفاده از سامانه‌های سنجش از راه دور رادار دیافراگم مصنوعی (SAR) هستند. رادار دیافراگم مصنوعی پژوهشگران را قادر می‌سازد تا روسازی‌ها، دیوارهای حائل و خاکریزها را از فضا بررسی کنند تا در صورت وجود نقص‌ تعمیر شوند و در وقت ارزشمند صرفه‌جویی صورت گیرد.

فناوری سنجش از دور رادار دیافراگرام مصنوعی برای مطالعه تغییرات ژئومورفولوژیک (زمین‌ریخت‌شناختی) و حرکات ناگهانی مانند زلزله و رانش زمین استفاده شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha