انتقال دانش به مزارع، تولید محصولات کشاورزی خوزستان را به ۲۵ میلیون خواهد رساند

اهواز - ایرنا - رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان گفت: اجرای دانش کشاورزی به صورت کامل در مزارع، میزان تولیدات کشاورزی استان را از ۱۷میلیون تن به ۲۵ میلیون تن افزایش می‌دهد.

سید بهرام اندرزیان روز چهارشنبه با حضور در دفتر خبرگزاری ایرنا مرکز خوزستان بیان کرد: هدف وزارت جهاد کشاورزی امنیت و اقتدار غذایی کشور و تامین غذای کافی و سالم برای آحاد مردم است.

وی اظهارکرد: سال ۵۷ میزان تولید محصولات کشاورزی کشور حدود ۲۰ میلیون تن بوده که اکنون به بیش از ۱۳۰ میلیون تن رسیده در واقع میزان تولیدات محصولات کشاورزی کشور بیش از ۶ برابر شده است.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی، آموزش و منابع طبیعی خوزستان گفت: ۴۰ درصد این افزایش تولید ناشی از توسعه زمین‌های زیر کشت و ۶۰ درصد آن ناشی از انتقال دانش و فناوری به عرصه تولید است.

اندرزیان سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (تات) را متولی تولید دانش در حوزه کشاورزی دانست و گفت: سازمان "تات" با دارابودن ۲۲ موسسه تحقیقاتی ملی، ۳۴ مرکز تحقیقاتی در استان‌ها و حدود هفت پژوهشکده بزرگترین سازمان علمی در خاورمیانه است.

وی افزود: موسسه سرم‌سازی رازی یکی از موسسه‌های زیرمجموعه سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی است که شاهد دستاوردهای آن در جامعه هستیم.

مهمترین چالش پیش‌روی کشاورزی خوزستان ضعف انتقال دانش فنی است

اندرزیان با بیان اینکه ۱۰۰ درصد بذر گندم حاصل کار محققان داخلی کشاورزی است، بیان کرد: اصلاح و دستیابی به ارقام متناسب با شرایط محیطی همیشه در حال انجام است.

وی پژوهش، تولید دانش و فناوری‌های جدید و قدیم را کار نیروهای مراکز تحقیقاتی کشور دانست و افزود: ۱۳۷ نیرو در مرکز تحقیقات خوزستان فعال است که ۶۰ نفر از آنها محقق و مدرس هستند.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان خاطرنشان کرد: علاوه بر تولید دانش، آموزش به کارشناسان بخش کشاورزی، منابع طبیعی و بخش خصوصی و کشاورزان پیشرو نیز برعهده محققان و اساتید کشاورزی است.

وی مراکز تحقیقاتی را مغز متفکر سازمان جهاد کشاورزی و پیشگام اجرا دانست و افزود: خوزستان با تولید ۱۷ میلیون تن محصول رتبه نخست تولید محصولات کشاورزی را در کشور دارد.

اندرزیان گفت: خوزستان با تولید یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن گندم از ۱۰ سال پیش رتبه نخست تولید گندم کشور را دارد که این آمار نشان از تلاش کارشناسان، مروجان، محققان و پژوهشگران این حوزه است.

وی افزود: محققان و کارشناسان کشاورزی علاوه بر کارهای پژوهشی در فصل کاشت، داشت و برداشت در کنار کشاورز حضور دارند و آموزش‌های لازم را به آنها ارایه می‌کنند اگر چه نیروهای تخصصی برای آموزش ۲۷۰ هزار بهره‌بردار کشاورزی ناچیز است.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان گفت: انتظار می‌رود دانش به صورت کامل در مزرعه اجرا شود در حالی که بنا به دلایل مختلف در شرایط خوش بینانه بین ۳۰ تا ۴۰ درصد دانش فنی محققان در عرصه و زمین‌های کشاورزی اجرا شده است.

وی ادامه داد: کشاورزان برای انتقال دانش به مزارع هنوز توجیه نشده اند ضمن اینکه از ابزار و وسایل لازم نیز برخوردار نیستند؛ اغلب کشاورزان به صورت سنتی کشت می‌کنند در حالی که برای یادگیری تمایل دارند.

اندرزیان اظهارکرد: برخی کشاورزان مناطقی مانند دزفول بالای ۸۰ درصد از دانش کشاورزی را در زمین‌ها پیاده می‌کنند و جزو کشاورزان پیشرو هستند.

وی افزود: اگر همه کشاورزان به این سمت سوق یابند به طور قطع تولید گندم خوزستان از ۱.۷ میلیون تن به سه میلیون تن خواهد رسید و می‌توان کل تولیدات کشاورزی خوزستان را به ۲۵ میلیون تن رساند.

تغییر اقلیم، مهمترین چالش‌ کشاورزی خوزستان است

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان تغییر اقلیم و خشکسالی را از مهمترین چالش‌های کشاورزی استان دانست و بیان کرد: کاهش بارندگی و تشدید خشکسالی از جمله پیامدهای تغییر اقلیم است و موجب می‌شود آبی که در اختیار کشاورزی قرار می گیرد نیز کمتر شود.

وی افزود: میزام تولید مواد غذایی کشور در حال حاضر ۱۳۰ میلیون تن در سال است که با توجه به افزایش جمعیت باید در سال ۱۴۳۰ به ۱۸۰ میلیون تن برسد این در حالی است که آبی که اکنون در اختیار بخش کشاورزی است، ۷۵ میلیارد متر مکعب است و پیش بینی شده تا افق ۱۴۳۰ این میزان به ۴۰ میلیارد متر مکعب کاهش یابد.

اندرزیان تاکید کرد: تولید مواد غذایی کشور در افق ۱۴۲۰ باید ۴۰ درصد افزایش یابد حال آنکه آب بخش کشاورزی ۴۵ درصد کاهش می‌یابد در واقع تولید غذا درآینده با چالش مواجه می‌شود و باید راهکاری برای آن داشته باشیم.

تنها راهکار حفظ امنیت غذایی کشور در افق ۱۴۳۰، بهره‌وری است

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی خوزستان تنها راهکار برای ارتقای تولید مواد غذایی کشور را افزایش بهره‌وری عنوان کرد و گفت: اکنون در هر هکتار ۶ هزار متر مکعب با عملکرد حدود هفت تن محصول مصرف می‌شود که باید بتوانیم با سه هزار متر مکعب این میزان تولید داشته باشیم.

وی تاکید کرد: برای خودکفایی و امنیت غذایی راهی جز بهره‌وری و انتقال دانش به عرصه نیست.

محدودیت منابع خاک، چالش دیگر کشاورزی خوزستان است

اندرزیان با اشاره به دیگر چالش‌های کشاورزی خوزستان گفت: علاوه بر محدودیت منابع آبی، خاک نیز روز به روز فقیرتر و حاصلخیزی آن روز به روز کاهش می‌یابد که کمبود عناصر غذایی کاهش تولید را به همراه دارد.

وی افزود: جلوگیری از آتش زدن بقایای گیاهان راهکاری برای حفظ منابع خاک خوزستان است که باید موردتوجه کشاورزان قرار گیرد و سرمایه ملی به بهانه از بین بردن کاه و کلش نابود نشود.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی خوزستان تصریح کرد: علاوه بر حفظ امنیت و اقتدار غذایی باید منابع پایه برای نسل‌های بعد نیز حفظ شوند.

۲۵ تا ۳۰ درصد محصول کشاورزی خوزستان ضایعات است

اندرزیان ادامه داد: ۲۵ تا ۳۰ درصد محصول کشاورزی ضایعات است در حالی که اگر این میزان کنترل شود می‌توان ۲۰ میلیون نفر را تغذیه کرد.

سالانه حدود ۱۷.۸ میلیون تن انواع محصولات زراعی و باغی در دزفول تولید می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha