بروز صدمات دیسکی در ورزش صبحگاهی/فیزیوتراپی خط مقدم درمان

تهران - ایرنا - دبیر بورد انجمن فیزیوتراپی ایران با بیان اینکه بیشترین صدمات دیسک در ورزش صبحگاهی رخ می‌دهد، هشدار داد: نرمش در ورزش صبحگاهی باعث بروز بیشترین صدمات دیسکی شده و ۳۰۰ درصد شانس پارگی دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه سلامت ایرنا، اسماعیل ابراهیمی روز سه شنبه در یک نشست خبری که در محل انجمن برگزار شد، افزود: هنگام غروب نیز عضلات خسته است و ۸۰ درصد پارگی رباط ها در صبح و غروب وجود دارد، باید نیم ساعت آهسته راه بروید چون دیسک به میزان ۵۴ درصد کاهش می یابد .

وی با هشدار به اینکه دانش آموزان در معرض خطر ابتلا به دیسک هستند، گفت: دانش آموزان به دلیل استفاده زیاد از موبایل به مدت‌ طولانی سرشان پایین بوده و ستوان فقرات آنها دیسک پیدا می کند.

ابراهیمی ادامه داد: همچنین مهمترین علت محرومیت‌های شغلی که ۸۰ درصد افراد به گونه‌های مختلف درگیر آن هستند، اختلالات اسکلتی عضلانی است و در اینجاست که فیزیوتراپی و اقدامات پیشگیرانه آن قبل از رسیدن به مرحله ناتوانی معنای بهتری پیدا می‌کند.

۴۴ درصد زنان مشکلات کف لگن دارند

وی تصریح کرد: ۴۴ درصد زنان مشکلات کف لگن دارند، در کنترل ادرار، و مسایل جنسی دچار مشکل هستند، و باعث می شود بیماریهای دیگر مانند کمردرد بروز یابند و درمان آن بسیار سخت است.

ابراهیمی تاکید کرد: درمان کف لگن باید توسط فیزیوتراپیست با همکاری متخصصان گوارش، زنان، اورولوژیست و روانپزشک انجام شود.

به گفته وی، جا انداختن عضلات به شکل سنتی باید توسط افراد حرفه ای و متخصص فیزیوتراپی انجام شود و افراد فریب تبلیغات شبکه های اجتماعی را نخورند زیرا آسیب های زیادی به بیماران وارد می شود.

ابراهیمی تاکید کرد: ایران بعد از آمریکا دومین کشوری است که مدرک دکتری حرفه ای فیزیوتراپی را راه اندازی کرده و برای نخستین بار ۶ دانشگاه دانشجویان دکتری حرفه ای پذیرفته می شوند.

بروز صدمات دیسکی در ورزش صبحگاهی/فیزیوتراپی خط مقدم درمان

فیزیوتراپی خط مقدم درمان در کشور

ایرج عبداللهی رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران نیز گفت: فیزیوتراپی در خط مقدم درمان قرار دارد زیرا با توجه به روند افزایش سالمندی در کشور نیاز و دسترسی به خدمات توانبخشی نیز بیشتر می شود

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت فیزیوتراپی و تبلیغات گسترده در فضای مجازی ، از هموطنان درخواست می شود هنگام مراجعه فیزیوتراپیست از سازمان نظام پزشکی مشخصات فرد مربوطه را استعلام کنند.

وی تاکید کرد: افراد می توانند وارد سایت نظام پزشکی شده و نام فیزیوتراپیست را جستجو کنند و البته این افراد باید کارت عضویت انجمن فیزیوتراپی را نیز داشته باشند.

۸۰ درصد مردم در طول عمر به کمردرد مبتلا می شوند

پرهام پارسانژاد فیزیوتراپیست نیز در این زمینه گفت: ۸۰ درصد مردم در طول عمر به کمردرد مبتلا می شوند که ۲۰ درصد از آنها مزمن می شود .

وی افزود : ۹۵ درصد کمردردها برای درمان نیازی به جراحی ندارند و با اقدامات غیرجراحی درمان می شوند .

پارسانژاد ادامه داد: مشکلات عضلانی اسکلتی می تواند هزینه های سنگینی را بر دوش فرد بیمار، خانواده او و نظام سلامت جامعه تحمیل کند درحالی که اگر نظام سلامت کشور به ویژه ها بیمه ها توجه بیشتری به رشته فیزیوتراپی داشته باشند، این موضوع می تواند به کاهش این هزینه ها کمک قابل توجهی کند.

وی با تاکید بر اینکه ورود افراد غیر حرفه ای به بحث فیزیوتراپی در منازل ممنوع است، گفت: بیماران حتما کارت عضویت فیزیوتراپیست ها را قبل از ورود به منزل رویت کنند.

محمد رضا پور احمدی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز گفت: قولنج شکاندن و درمان مفصل به شکل سنتی ممنوع است، درمان جا انداختن مفصل در حوزه های طب فیزیکی و توانبخشی منوط گذراندن دوره های آموزشی بوده و متاسفانه این موضوع توسط افراد غیر حرفه ای در فضای مجازی باب شده است که خطرناک است.

وی ادامه داد: ماساژور تراپی با اصلاح قولنج شکستن نیز درست نیست و باعث پارگی عضلات می شود.

برگزاری چهارمین کنگره بین المللی وسی وپنجمین کنگره سالیانه فیزیوتراپی ایران

همایون آبائی دبیر اجرایی چهارمین کنگره بین المللی وسی وپنجمین کنگره سالیانه فیزیوتراپی ایران نیز گفت : حدود ۴۰۰۰ فیزیوتراپیست در ۳ روز کنگره که از چهارم تا ششم مهر ماه ۱۴۰۳ درهتل المپیک تهران برگزار خواهد شد ؛شرکت خواهند کرد وبا جدیدترین دستاوردهای علمی در حیطه فیزیوتراپی آشنا خواهند شد ؛این کنگره بزرگترین نمایشگاه تجهیزات فیزیوتراپی وپزشکی و توانبخشی و ورزشی را به همراه دارد.

وی افزود:یکی از پنل های مهم این کنگره پنل تخصصی سالمندی است که با توجه به شعار سازمان بهداشت جهانی ، پیری از اندام‌های تحتانی شروع می شود و متاسفانه در کشور ما تحرک با توجه به نوع زندگی مردم جامعه کم شده و با توجه به اینکه فیزیوتراپیست ها متخصصین علم حرکت هستند نقش بسیار مهمی در به تاخیر انداختن آن خواهند داشت.

به گفته وی، رشته فیزیوتراپی در گروه‌های پزشکی یکی از رشته‌هایی است که بیشترین درمان را در منزل دارد.و متاسفانه بیشترین دست اندازی را در این رشته میبینیم و افراد فاقد صلاحیت با تبلیغات در فضای مجازی مردم را اغفال می کنند و وارد حیطه درمان می شوند توصیه ما این است حتما جهت جلوگیری از آسیب توسط افراد فاقد صلاحیت ؛کارت نظام پزشکی و کارت عضویت انجمن این افراد را چک کنند ودرصورت بروز هرگونه تخلف موارد را جهت پیگیری به مراجع ذیصلاح از جمله معاونت درمانهای دانشگاههای علوم پزشکی ؛سازمان نظام پزشکی وانجمن فیزیوتراپی ایران اعلام کنند.

وی مهمترین راه مقابله با افراد فاقد صلاحیت دخالت درامر درمان را آگاهی آحاد جامعه دانست وتاکید کرد اصحاب رسانه دراین بین نقش بسیار مهم وتاثیر گذاری دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha