۶ شهریور ۱۴۰۳، ۱۵:۵۱
کد خبرنگار: 2203
کد خبر: 85580186
T T
۹ نفر

برچسب‌ها

فصل جدید ساماندهی دژ زیرزمینی در قاینات آغاز شد

۶ شهریور ۱۴۰۳، ۱۵:۵۱
کد خبر: 85580186
فصل جدید ساماندهی دژ زیرزمینی در قاینات آغاز شد

بیرجند - ایرنا - رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان قاینات خراسان جنوبی گفت: فصل جدید ساماندهی دژ زیرزمینی این شهرستان آغاز شد و تا شهریور ماه تکمیل می‌شود.

به‌ گزارش ایرنا از روابط‌ عمومی اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی، حمید عباس‌زاده روز سه‌شنبه افزود: دژ زیرزمینی روستای نیگ از جمله آثار تاریخی شاخص شهرستان قاینات است که در سال‌های گذشته چند بار عملیات عمرانی اعم از بازپیرایی، تخلیه، تثبیت یافته‌ها، مطالعه، کابل کشی برق و روشنایی آن انجام شده است.

وی اظهار کرد: برای فصل جدید ساماندهی دژ نیز مرمت، ساماندهی، تسطیح ورودی، دیوارچینی، خاک برداری و کاهگل بام ورودی پیش‌بینی شده است.

رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی قاینات در توضیح ویژگی‌های دژ زیرزمینی روستای نیگ گفت: این بنا از فضاهای مسکونی متعدد شامل اتاق‌ها، راهروها با ارتفاع کمتر از ۲ متر، یک هشتی مرکزی و یک سالن با ارتفاع تقریبی ۵.۲ تا سه متر برخوردار است.

وی ادامه داد: به جز یک اتاق و سالن، فضاها بدون زوایای منظم ایجاد شده و با توجه به پراکندگی سفال‌های داخل بنا می‌توان احتمال داد که از دوره پیش از اسلام تا دوره اسلامی، این دژ مورد استفاده قرار گرفته است.

دژ زیرزمینی قاین با شماره ۸۹۶۲ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha