ابداع لنزهای تماسی از جنس فراماده با قابلیت واقعیت افزوده توسط دانشمندان

تهران- ایرنا- دانشمندان با استفاده از یک فراماده نانوساختار خاص به نام متاسرفیس، لنزهای تماسی با قابلیت واقعیت افزوده ابداع کرده‌اند که هولوگرام‌های سه‌بعدی را نشان می‌دهند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، متاسرفیس نوعی فراماده است که به سادگی روی یک سطح اعمال می‌شود. این ساختارها اغلب کوچک‌تر از طول موج نور هستند که آنها را قادر می‌سازد تا امواج الکترومغناطیسی مانند نور و صدا را به روشی منحصر به فرد دستکاری کنند.

متاسرفیس‌ها در زمینه‌هایی همچون زیست پزشکی، تشخیص گفتار و برداشت انرژی مفید بوده‌اند اما ادغام آنها در لنزهای تماسی برای واقعیت مجازی و افزوده نیز مسیر تازه‌ای را ایجاد کرده است. لنزها مستقیم روی چشم قرار می‌گیرند میدان دید طبیعی را حفظ می‌کنند و محدودیت‌های هدست یا عینک را ندارند؛ از اینرو جدا از قابلیت‌های مربوط به صنعت سرگرمی و بازی، بسیاری از برنامه‌های کاربردی مرتبط به از نظارت محیطی، تشخیص هویت، تشخیص و ناوبری در زمان واقعی، ارائه مسیرها و اطلاعات متنی صنایع گوناگون به طور مستقیم در میدان دید کاربر قرار می‌گیرد.

بر اساس این خبر از ستاد توسعه فناوری‌ها مواد و ساخت پیشرفته متاسرفیس‌ها معمولاً با استفاده از روش‌های ساخت پیشرفته مانند فتولیتوگرافی یا قرار گرفتن در معرض پرتو الکترونی ایجاد می‌شوند. این روش‌ها شامل پوشاندن یک سطح با مواد حساس به نور، قرار دادن آن در معرض نور یا الکترون‌ها از طریق یک ماسک و توسعه الگو است.

پس از این، مواد مورد نظر اضافی مانند نیمه‌هادی‌های الکترونیک، بر روی بستر طرح‌دار قرار می‌گیرند و حکاکی می‌شوند تا نانوساختارهای نهایی را تشکیل دهند که به اندازه کافی کوچک هستند تا تابش الکترومغناطیسی را تغییر یا شکل دهند.

هنگامیکه متاسرفیس کامل شد از بستر موقت به ماده نهایی مانند لنز تماسی منتقل می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha