تهدید فاجعه برقی در ‌بازار بزرگ تهران

تهران بزرگ- ایرنا- سیستم برق بازار درهم تنیده بزرگ تهران، همچون تار و پود فرش چنان به هم پیچیده که انگار فصلی برای جدایی در این مسیر وجود ندارد، آغاز دارد اما پایانی برای این شبکه پر از پیچ و خم وجود ندارد. این درهم تنیدگی زمانی خطرناک است که حادثه‌ای رخ دهد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، آینده بازار تهران زمانی خطرناک به نظر می‌رسد که سیستم فرسوده و کهنه برق فاجعه‌ای را به بار می‌آورد، فاجعه‌ای که همه را درگیر می‌کند زیرا مغازه‌های این بازار همانند کلبه‌هایی کوچک کنار هم هستند که هر لحظه اشکال شبکه برق، مواردی از آتش‌سوزی را به همراه داشته باشد، ممکن است همه مغازه‌ها را درگیر کند.

حادثه حریق و آتش‌سوزی به دلیل مشکلات در سیستم برق در این بازار به گفته قدرت‌الله محمدی، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران دارای آمارهای متفاوتی است،

به عنوان نمونه در سال ۱۴۰۱، میزان آتش‌سوزی در این بازار ۲ هزار و ۵۳۶ حادثه و همچنین در ۱۴۰۲ نیز ۲ هزار و ۳۰۱ حادثه حریق مربوط به مسایل مرتبط با سیستم برق در بازار پایتخت رخ داده است که البته این روند همچنان ادامه دارد.

شاید باور این موضوع سخت باشد که اگر به دلیل مشکلات در سیستم برق آتش‌سوزی در بازار بزرگ تهران رخ دهد، بسیاری از کاسبان و مغازه‌داران هم درگیر آن خواهند شد، همانند آتش‌سوزی یک انبار چسب در بازار سیدولی و محدوده بازار بزرگ روز ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ رخ داد که با تلاش ماموران هشت ایستگاه و با استفاده از خودروهای پشتیبانی و تانکرهای آب حریق پس از ۵۴ ساعت مهار شد.

موارد زیادی از آتش‌سوزی در بازار بزرگ تهران به دلیل مشکل در سیستم برق رخ داده اما همچنان با وجود اقدامات گسترده برای حل این مشکل، ضروری است چون بسیاری از سیستم‌های برق در این بازار بسیار قدیمی، فرسوده و نیازمند تعمیر و بازسازی است. در جایی که این مشکل هنوز به یک فاجعه تبدیل نشده چرا باید کاسبان و مغازه‌داران برای جلوگیری از موارد فاجعه‌بار اقدام نکنند.

آتش‌سوزی راسته کفاشان در تیمچه حاجب‌الدوله، حادثه حریق در پاساژ قیصر بازار با ۶ مصدوم، بازار چسب، آتش‌سوزی در انبار بارانداز، حادثه حریق در سرای حاج حسن بین چهار سوق بزرگ و کوچک و صدها مورد دیگر تنها نمونه‌هایی از آتش‌سوزی‌های سال‌های اخیر در بازار بزرگ پایتخت است که باید برای جلوگیری از به وجود آمدن یک فاجعه، جلوی آن را با تدابیر ایمنی گرفت.

فاجعه برق؛ ‌بازار بزرگ تهران را چقدر تهدید می‌کند

یک جرقه سرمایه یک عمر بازاریان را دود می‌کند

بازار تهران پُر است از سیم‌های درهم که مثل کلاف بهم پیچ خورده‌اند. یک جرقه می‌تواند در کسری از زمان سرمایه یک عمر بازاریان را دود کند

خطر بازار بزرگ تهران به حدی است که به تازگی نایب رییس اتاق اصناف تهران درباره موضوع ایمنی بازار اینگونه توضیح داده و گفته است: سیم‌های برق مهمترین دلیل برای آینده خطرناک بازار تهران است اما وزارت نیرو به بازاری‌ها گفته است برای تعویض سیم‌های برق بودجه ندارد.

محمدرضا فرجی‌تهرانی ادامه داد: چنانچه از ساختمان‌های قدیمی و فرسوده بازار تهران و سنگ‌اندازی‌هایی که میراث فرهنگی برای بازسازی این ساختمان‌ها دارد، چشم‌پوشی کنیم اما نمی‌توانیم از نوع سیم‌کشی‌هایی که عین کلاف سر در گم به هم پیچ خورده‌اند، بگذریم.

بازار تهران پُر است از سیم‌های درهم که مثل کلاف بهم پیچ خورده‌اند. یک جرقه می‌تواند در کسری از زمان سرمایه یک عمر بازاریان را دود کند؛ اما چرا سال‌هاست که این مورد رها شده و کسی به آن توجهی نمی‌کند؟

فاجعه برق؛ ‌بازار بزرگ تهران را چقدر تهدید می‌کند

بهسازی ۹ هزار انشعاب برق در بازار تهران

اگر چه اقداماتی از سوی مسوولان اجرایی پایتخت برای حل مشکل سیستم برق بازار بزرگ تهران انجام شده اما کافی نیست.

در جدیدترین داده‌های آماری نشان می‌دهد که شرکت توزیع برق منطقه خیام تهران بزرگ بهسازی ۹ هزار انشعاب برق در بازار تهران بزرگ را انجام داده است اما با این وجود باید خود مالکان در این مسیر همراهی کنند که به ظاهر تعدادی از مالکان واحدهای تجاری نیز مانع نوسازی شبکه فرسوده این بازار می‌شوند.

آمارهای مربوط به بهسازی انشعاب برق در این بازار نشان می‌دهد که تاکنون ۹ هزار انشعاب برق مربوط به ۱۶۴ مجتمع و سرای تجاری واقع در بازار بزرگ تهران و محدوده‌های مجاور بهسازی شده و از طرفی دیگر سرعت بخشیدن به طرح ایمن‌سازی انشعابات برق بازار بزرگ تهران و محدوده‌های مجاور با توجه به قدمت تاریخی و فرسودگی بناهای تجاری این محدوده در دستور کار این شرکت قرار دارد.

یکی از مهمترین موضوعاتی که در راستای ایمنی بخشیدن به سیستم برق در بازار تهران نیاز است اینکه علاوه بر بهسازی انشعابات برق، به‌روزرسانی شبکه‌ها و تابلوهای برق نیز به صورت مستمر اجرایی شود تا دیگر مشکلاتی مانند حریق ناشی از سیستم برق، فاجعه‌های بزرگ به بار نیاورد.

ناگفته نماند که در این مسیر باید مالکان حقوقی واحدهای تجاری نیز برای ایمن‌سازی کامل انشعابات برق همراهی داشته باشد تا این مهم اجرایی شود.

فاجعه برق؛ ‌بازار بزرگ تهران را چقدر تهدید می‌کند

آتش‌سوزی در بازار بدلیل فرسودگی سیستم برق

شهردار منطقه ۱۲ تهران درباره وضعیت بزرگترین بازار پایتخت گفت: مشکل اصلی عدم ایمنی بازار بزرگ تهران به موضوع نامناسب بودن وضعیت سیم‌کشی سیستم برق برمی‌گردد. با توجه به این وضعیت و بدلیل فرسودگی سیستم سیم‌کشی برق‌های موجود در بازار بزرگ تهران، همواره شاهد آتش‌سوزی‌هایی در بازار هستیم که این حادثه خسارات سنگین مالی به مالکان واحدهای صنفی و کسبه وارد می‌کند.

وحیدرضا انارکی‌محمدی پیش‌تر در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: سیستم سیم‌کشی بازار بزرگ تهران از قدمت بالایی برخوردار است و طبق بازدیدهای انجام شده بیشتر سیستم سیم‌کشی بازار دارای قدمت حدود یک قرن است و ضرورت ترمیم سیستم برق در راستای جلوگیری از برخی خسارت موجود احساس می‌شود.

بیشتر بخوانید:

وضعیت نامناسب سیم‌کشی برق؛ اصلی‌ترین مشکل بازار تهران

فاجعه برق؛ ‌بازار بزرگ تهران را چقدر تهدید می‌کند

سه هزار انشعاب برق بازار ایمن‌سازی و ساماندهی شده است

معاون استاندار و فرماندار تهران نیز درباره ایمن‌سازی بازار به ویژه در حوزه سیم‌کشی برق گفت: در یکسال اخیر سه هزار انشعاب برق بازار ایمن‌سازی و ساماندهی شده است

احمد قیومی اظهار کرد:. یکی از خطراتی که بازار را تهدید می‌کرد مشکل برق‌کشی است که با پیگیری‌های انجام شده اکنون پیشرفت فیزیکی طرح‌ها با رشد قابل توجهی روبرو شده است.

وی افزود: خوشبختانه طرح جامعی در راستای ارتقای ایمنی و امنیت بازار تهران از یکسال گذشته با پیگیری شهرداری تهران آغاز شده و بازاریان همراه این طرح شدند بطوریکه فقط سه هزار انشعاب برق در یکسال اخیر ایمن سازی و ساماندهی شد.

ادامه خبر فرماندار تهران را می‌توانید اینجا بخوانید.

با توجه به اقدامات انجام شده در راستای ایمن‌سازی شبکه و سیستم برق در بازار بزرگ تهران اما همچنان مشکلات برق و آتش‌سوزی در کمین این بازار قرار دارد و باید با همکاری مسوولان و مالکان مستقر در این بازار برای کاهش مشکلات و جلوگیری از آتش‌سوزی‌های احتمالی اقدام کرد.

بازار تهران، یکی از مهمترین بازارهای کشور محسوب می‌شود که آن را به‌عنوان قلب اقتصاد ایران می‌دانند، اکنون بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی در این محل رخ می‌دهد.

این بازار در بافت قدیمی شهر قرار دارد، یادگاری از عصر قاجار است که نه‌تنها برای گردشگران داخلی، بلکه برای گردشگران خارجی نیز جذاب و دیدنی است. علاوه بر این، به‌لطف تنوع کالاها و قیمت ارزان‌تر، مقصدی عالی برای عاشقان خرید محسوب می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha