رییس اتاق بازرگانی فارس: معافیت های مالیاتی مشوق سرمایه گذاری خواهد بود

شیراز- ایرنا- رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس، با اشاره به مطالبه فعالان بخش خصوصی استان مبنی بر اعمال معافیت مالیات بر ارزش افزوده بر هتلهای چهار و پنج ستاره گفت: هر چه اینگونه معافیتها پررنگتر باشد، سرمایه گذاران بیشتر تشویق به سرمایه گذاری‌ به ویژه در این حوزه خواهد شد.

به گزارش سه شنبه ایرنا به نقل از اتاق بازرگانی فارس، محمد صادق حمیدیان، در هشتاد و سومین جلسه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی فارس در شیراز افزود: در اکثر کشورهای موفق در حوزه گردشگری دولت برای حمایت از سرمایه گذاری در این بخش معافیت های مالیاتی ۱۰۰ درصدی اعمال می کند.

وی ادامه داد: هر چه هزینه های مالیاتی کمتر شود، علاوه بـر سرمایه گذاری بیشتر در زمینه احداث هتل، هتلداران می‌توانند خدمات بهتری به میهمانان خود ارائه دهند.

وی اظهار کرد: بر اساس قانون، ۲ نوع مالیات شامل مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بـر درآمد باید از سوی هتلداران پرداخت شود و این در حالی است که هتل‌های یک تا سه ستاره و سایر مراکز اقامتی بر اساس قانون مالیات بر ارزش افزوده از پرداخت این مالیات معاف هستند اما این قانون شامل هتل های چهار و پنج ستاره نمی شود.

رییس اتاق بازرگانی فارس: معافیت های مالیاتی مشوق سرمایه گذاری خواهد بود

رییس اتاق بازرگانی فارس گفت: هرچند مالیات بر ارزش افزوده جزو مهمترین مالیات‌هایی است که نه تنها رشد قیمتی کالاها و خدمات را در پی داشته و اثرات مختلفی بر عرضه و تقاضا دارد، اما معافیت های مالیاتی از جمله معافیت مالیات بر ارزش افزوده هتل های چهار و پنج ستاره به طور منجر به کاهش قیمت برای مصرف کننده نهایی می شود و تقاضای مصرف را در جهت مثبت تحت تاثیر قرار می‌دهد و افت تقاضا با این تغییر قیمت، تا حدی جبران می شود و به عرضه کنندگان و تامین کنندگان کالا و خدمات گردشگری انگیزه بیشتری می‌دهد تا خدمات بیشتری عرضه کنند.

حمیدیان، با اشاره به عدم وجود ساز و کار دقیق برای استفاده از درآمدهای مالیاتی در توسعه زیرساخت‌ها افزود: در کشور تعریفی کلی برای توسعه زیرساخت‌ها از طریق مالیات‌ها وجود دارد، اما هیچ طبقه‌بندی خاصی وجود ندارد که درآمد مالیاتی گردشگری برای توسعه این صنعت یا درآمد پزشکی برای توسعه پزشکی هزینه شود و وقتی کسب‌ و ‌کارهای گردشگری مالیاتی را پرداخت می‌کنند، انتظار می‌رود که این هزینه‌ها صرف توسعه گردشگری در بخش‌های مختلفی شود و یک ساز و کار دقیق برای این امر وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: بازگشت این بودجه‌ها به چرخه گردشگری، بسیاری از مشکلات را حل خواهد کرد.

وی گفت: پیشنهاد مشخص ما این است که اصلاح بند ۱۵ بخش خدمات ماده ۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده و اعمال معافیت این بند جهت هتل های چهار و پنج ستاره در کشور مورد توجه قرار گیرد و بخش اقامت و هتل داری به ویژه در هتل های چهار و پنج ستاره سرمایه گذاری بالایی را می طلبد و سهم بودجه‌ای زیادی را به خود اختصاص داده است لذا اعمال مالیات اثرات منفی بر جذب گردشگر در این هتل ها دارد.

سیدحسن سیادتان رئیس جامعه هتلداران فارس نیز گفت: بحث اعمال معافیت ارزش افزوده از ابتدا بنا بود تمام هتل ها را شامل شود اما با توجه به انتخابات مجلس و تغییر و تحولات در مجلس برای هتل های یک تا سه ستاره اجرایی شد اما هتل های چهار و پنج ستاره در عمل مغفول ماند که بنا شد از طریق شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در تمامی استان ها این موضوع پیگیری شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha