برند سازی محصولات، حلقه مفقوده صادرات کهگیلویه و بویراحمد

یاسوج- ایرنا-کهگیلویه وبویراحمد با وجود ظرفیت های متنوع وتولیدات با کیفیت به ویژه در زمینه محصولات زراعی، باغی ودامی و مواد صنعتی ومعدنی اما ضعف زیرساخت ها از جمله در حوزه برندسازی ، تجاری سازی کالاها و نبود صنایع تبدیلی سبب شده تا این استان در بخش صادرات غیرنفتی از جایگاه و رونق مطلوبی برخوردار نباشد.

به گزارش ایرنا، دغدغه اصلی مسئولان، کارشناسان و تولیدکنندگان استان ضعف برندسازی و تجاری سازی محصولات تولیدی و صنعتی استان است که این مهم عامل توسعه نیافتگی تجارت و مشکل حضور و رقابت در بازارهای خارجی می شود.

نبود پایانه صادراتی، برند سازی محصولات و ضعف زیرساخت‌های گمرکی سبب شده بیشتر محصولات تولیدی کهگیلویه و بویراحمد از سایر استان ها صادر شود و طبق نظر کارشناسان حوزه تجارت در استان، این عوامل به عنوان حلقه های مفقوده تولید و محصولات صادراتی مطرح است.

رئیس اداره بازرگانی خارجی در اداره کل صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد در رابطه به چالش های حوزه صادرات در استان، گفت: نبود برندسازی (جغرافیایی) محصولات در کهگیلویه و بویراحمد یکی از چالش های اساسی در حوزه صادرات استان است.

سید محمد یزدان پرست افزود: با اینکه در استان بصورت هفتگی و ماهانه آموزش های رایگان در راستای موضوع تجارت برگزار می شود اما تجار ما آگاهی لازم از صادرات را ندارند و به نوعی یکی از حلقه های مفقوده در حوزه تجارت محسوب می شود.

وی تاکید کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد از ظرفیت‌های مناسبی برای صادرات برخوردار است. این استان دارای محصولات کشاورزی، دامی و صنعتی متنوعی است که می‌تواند به بازارهای جهانی صادر شود.

رئیس اداره بازرگانی خارجی در اداره کل صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد و کارشناس حوزه تجارت ابراز کرد: کهگیلویه وبویراحمد از جمله استانهای است که پایانه صادراتی ندارد و این امر در میزان صادرات این استان نقش دارد.

یزدان پرست با اشاره به چند پیشنهاد برای بهبود وضعیت صادرات استان، ادامه داد: ایجاد تشکل ها و اتحادیه های صادرات محصولات تولیدی، ایجاد تخفیف در تخصیص کالاهای وارداتی در گمرک استان، ایجاد پایانه صادراتی و سایت نمایشگاهی می توانند در امر صادرات استان بسیار موثر باشند.

وی گفت: اولین چیزی که مهم است ایجاد زیرساخت هاست که شامل زیرساخت های ریلی، هوایی و جاده ای می شود، این موارد باید مهیا باشند تا سرمایه گذاری در استان انجام و سپس صادرات صورت گیرد.

برند سازی محصولات، حلقه مفقوده صادرات کهگیلویه و بویراحمد

رئیس اداره بازرگانی خارجی در اداره کل صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد و کارشناس حوزه تجارت با اشاره به میزان صادرات استان، تاکید کرد: سرجمع میزان صادرات استان در گمرک استان و سایر گمرکات در سال ۱۴۰۲، ۳۰ میلیون دلار با تناژ ۳۳۲ هزار تن کالا بوده است و به کشورهایی همچون آلمان، ترکیه، سوئیس، افغانستان، جمهوری آذربایجان و سایر کشورها صادر شده است.

یزدان پرست ادامه داد: امسال ۳.۲ میلیون دلار کالا با تناژ ۹۹ هزار و ۳۹۹ تن شامل شامل عصاره زعفران، پودر و عصاره شیرین بیان، گل رز، اسانس، کفش ورزشی، پوشاک، اسپری، خوشبو کننده، موکت و انواع لوازم آرایشی و بهداشتی صادر شده است.

وی اضافه کرد: مردادماه امسال میزان صادرات استان نسبت به مردادماه ۱۴۰۲ حدود ۵۰ درصد از لحاظ ارزشی افزایش داشته است که دلیل آن احراز کالای صادراتی برای سیمان یاسوج از گمرک استان بوده است.

به گزارش ایرنا، استان کهگیلویه وبویراحمد با موقعیت جغرافیایی خاص در همجواری استانهای بزرگ اصفهان - فارس – خوزستان قرار گرفتن در مجاورت بنادر جنوبی کشور شرایط مطلوبی را برای برای صادرات کالاهای غیرنفتی دارد.

کهگیلویه وبویراحمد به عنوان کریدور جنوب به مرکز کشور،متصل بودن مناطق جنوبی این استان با بنادر بوشهر- دیلم و گناوه به عنوان بخشی از گلوه های صادراتی کشور با فاصله کمتر از دو ساعت شرایط ویژه ای را برای صادرات این استان فراهم کرده است.

نبودن سایت نمایشگاه های بین المللی،پایانه صادرات، سردخانه های بزرگ صنعتی، کارخانه های بسته بندی و فرآوری باعث شده محصولات مرغوب تولیدکنندگان این استان یا پشت دروازه صادرات بماند و یا برای صادرات به استان های دیگر ارسال شوند.

با ایجاد این زیرساخت ها میزان صادرات این استان به طور بسیاری افزایش خواهد یافت و تحولی عظیم در استان رقم خواهد خورد.

با وجود تحریم های بی رحمانه آمریکا، شیب نمودار صادرات در کهگیلویه و بویراحمد رو به افزایش است و این مهم نوید بخش اشتغال زایی، کاهش تورم و رشد تولید خواهد بود.

استان ۷۲۶هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد یک درصد از جمعیت و مساحت کشور را در اختیار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha