۱.۳ میلیون تن کود یارانه‌ای مورد نیاز کشاورزان تامین شد/ اختصاص ۱۰ همت برای تامین کود

تهران- ایرنا- مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، برنامه ابلاغی تخصیص کودهای یارانه‌ای را ۳ میلیون تن برای سال جاری عنوان کرد و گفت: از این میزان تا کنون یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن معادل ۴۳ درصد برنامه تامین شده و کشاورزان نگرانی در این خصوص نداشته باشند.

حمید رسولی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره وضعیت تولید و تامین کود مورد نیاز کشاورزان در سال زراعی جدید، افزود: طبق برنامه ابلاغی تخصیص کودهای یارانه ای، از مجموع مذکور، ۲.۴ میلیون تن کودهای ازته، ۴۰۰ هزار تن کودهای فسفاته و ۲۰۰ هزار تن کودهای پتاسه است.

مدیرعامل شرکت خدماتی حمایتی کشاورزی اظهار داشت: براساس توافقی با سازمان برنامه و بودجه، تخصیص کودهای ازته براساس الگوی کشت و کودهای فسفاته و پتاسه براساس محصولات استراتژیک و اساسی ابلاغ شده که لازم است این پروتکل رعایت شود.

موافقت سازمان برنامه و بودجه با ۱۰ همت به منظور تامین کود برنامه ابلاغی امسال

وی تصریح کرد: بنابراین درخواست ما برای اجرای برنامه ابلاغی تامین کود بخش کشاورزی ۱۷ همت بود که سازمان برنامه و بودجه با ۱۰ همت آن موافقت شده است.

رسولی خاطرنشان کرد: مبنای کار ابلاغیه وزارت جهاد کشاورزی برای تامین ۳ میلیون تن کود یارانه ای است که در صورت اصلاح میزان سهمیه ها، برای تامین و تدارک کود مشکلی نخواهیم داشت.

مدیرعامل شرکت خدماتی حمایتی کشاورزی با بیان اینکه در حال حاضر تقاضا کمتر از میزان تامین است تصریح کرد: در روزهای آتی به طور حتم با افزایش تقاضا، میزان تامین نیز به موازات آن افزایش می یابد و نگرانی در این خصوص وجود ندارد.

وی میزان ذخایر کودی مناطق معتدل را ۱۸۳ هزار تن، مناطق سردسیر را ۱۶۰ هزار تن و مناطق گرمسیر را ۱۰۷ هزار تن براساس سهمیه‌ عنوان کرد و گفت: مناطق معتدل ۴۲ درصد سهمیه کشور را به خود اختصاص می‌دهند.

رسولی بیان کرد: اکنون ۴۵۲ هزار تن میزان ذخایر استراتژیک انواع کودهای ازته، فسفاته و پتاسه است که با توجه به اولویت استان‌ ها تخصیص می‌یابد.

وی درباره رشد متوسط مصرف کودهای یارانه‌ ای کشور اضافه کرد: متوسط مصرف کودهای یارانه‌ ای در ابتدای سال ۱۳۹۹ حدود ۱۲۰ کیلوگرم، در سال ۱۴۰۱ به ۱۹۴ کیلوگرم بود که در سال ۱۴۰۲ به ۲۰۴ کیلوگرم افزایش یافت.

توزیع روزانه ۷ هزارتن کود اوره

رسولی با بیان این که در حوزه تامین کود اوره نگرانی وجود ندارد، افزود: پس از ابلاغ هیات وزیران تامین و توزیع کود اوره روند عادی را طی می‌کند و حداقل روزانه ۷ هزار تن کود اوره توزیع می‌شود.

به گفته مدیرعامل شرکت خدماتی حمایتی کشاورزی، در تلاشیم توزیع کود اوره را روزانه به ۱۰ هزارتن برسانیم.

وی برنامه ابلاغی کودهای فسفاته و پتاسه را نیز ۶۰۰ هزارتن دانست و اظهارداشت: از این میزان ۳۰۰ هزار تن کود فسفاته و پتاسه تامین و تدارک شده که توزیع آن تسریع می شود، همچنین طبق قراردادهای منعقد شده ۳۰۰ هزار تن باقی مانده نیز بزودی تامین خواهد شد.

رسولی میزان کود پتاسه برنامه ابلاغی را ۲۰۰ هزار تن برشمرد و تصریح کرد: در پنج ماهه حدود ۱۸۰ هزار تن کود پتاسه تامین شده و در حال حاضر در انبارهای ذخیره‌ سازی ۱۵۸ هزار تن کود پتاسه ذخیره شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha