شورای اداری استان کرمان در خاموشی
شورای اداری استان کرمان در زمان قطع برق

‌کرمان- ایرنا - استاندار کرمان در حال سخنرانی بود که برق رفت، سالن بزرگ استانداری پر از جمعیت در تاریکی قرار گرفت و جلسه شورای اداری استان و جشنواره شهید رجایی دچار اختلال شد.

چند دقیقه طول کشید تا برق اضطراری وصل شود؛ در این زمان صدای سخنرانان در انتهای سالن شنیده نمی شد؛ اما همهمه و شایعاتی که طی روزهای گذشته در مورد دلایل قطعی بیشتر برق باوجود خنک تر شدن هوا به گوش می رسید، اینجا در جلسه شورای اداری استان هم باز شنیده شد.

به گزارش ایرنا واقعیت اینکه دمای هوا در کرمان طی هفته جاری نسبت به هفته های گذشته کاهش محسوسی داشته و به کاهش مصرف برق مشترکان خانگی نیز انجامیده اما قطعی برق نه تنها کاهش نیافته بلکه بیشتر از زمان اوج مصرف طی چند هفته اخیر شده است؛ البته قطعی چون بدون اطلاع رسانی بوده، بیشتر از همیشه صدای اعتراض ها و انتقادها را رساتر کرده است زیرا شهروندان می گویند مشکل کمبود برق طبیعی است اما اگر با اطلاع رسانی قطع شود می توان اندکی زندگی را بهتر مدیریت کرد و قطع بدون اعلام و تکذیب خاموشی بابرنامه، خوشایند نیست.

درحالی که مسئولان شرکت برق در کرمان بدون توضیحات لازم یا اعلام جدول خاموشی، ناطرازی را علت خاموشی ها اعلام می کنند، شهروندان درباره علت افزایش خاموشی ها، همزمان با کاهش دما گمانه های مختلفی را بیان می کنند؛ از جمله می گویند، به احتمال، برق را این روزها بیشتر به صنایع و کشاورزان می دهند.

اصرار شرکت توزیع و گلایه استاندار

با پایان یافتن مردادماه و آغاز شهریور که به طور معمول دمای هوا با کاهش قابل توجهی در مرکز استان کرمان همراه بوده است، انتظار می رفت سریال خاموشی ها و قطع برق پایان پیدا کند یا کمتر شود اما در عمل برعکس اتفاق افتاده است. طی چندروز اخیر، بخش های زیادی از شهر کرمان در نوبت های مختلف درگیر قطعی بیش از یکساعته بودند؛ توالی و نوع قطع برق نیز نشان می‌دهد که با برنامه و مدیریت، اعمال شده حال آنکه مسئولان شرکت برق اصراردارند که خاموشی بابرنامه نداشته اند.

امروز نیز همزمان با استانداری، در نقاط دیگر شهر خاموشی گزارش شده است؛ طی روزهای اخیر نیز این خاموشی ها در جای جای شهر کرمان خبرساز بوده است.

اما مسئولان شرکت توزیع برق شمال کرمان طی روزهای گذشته در معرض رسانه ها به طور کلی هرگونه خاموشی برنامه ریزی شده را منکر شده اند و کار به جایی رسید که هفته گذشته استاندار هم در نشست با اصحاب رسانه از بی‌برنامه بودن قطعی برق در کرمان گلایه کرد و گفت: تذکر به اداره برق برای اطلاع رسانی دادیم.

اطلاع رسانی پیامکی دیرهنگام

اما روابط عمومی شرکت توزیع برق شمال استان کرمان امروز و در پی خاموشی های طولانی مدت روزهای اخیر در اطلاعیه ای به چند جمله خلاصه بسنده و اعلام کرد: «به اطلاع هم استانی های عزیز می رساند با توجه به تداوم میانگین بالای دمای هوا در سطح کشور، احتمال ایجاداختلال در شبکه و قطعی برق تا زمان فروکش کردن میانگین دما وجود دارد که از طریق پیامک به اطلاع مشترکین محترم برق رسانده می شود».

این اطلاعیه افزوده است: از هم استانی های عزیز تقاضا داریم بمنظور بهره مندی تمامی هم میهنان عزیزمان از انرژی برق، حداکثر صرفه جویی لازم را در مصرف برق به عمل آورند و وسایل برقی غیرضروری را از مدار خارج نمایند،از صبر و شکیبابی شما همشهریان عزیز به جهت کمک برای ارائه خدمات پایدار برق به هموطنانمان صمیمانه تشکر و قدردانی می نماییم.

همچنین روابط عمومی شرکت توزیع برق استان کرمان بعدازظهر امروز در اطلاعیه ای اعلام کرد: به منظور پیشگیری از بروز اختلال در تامین برق پایدار، ضروری است کلیه مشترکان  حداقل ۱۵ درصد از بار مصرفی خود را کاهش دهند. مشترکان پرمصرف در صورت عدم کاهش مصرف برق در اولویت قطع برق قرار خواهند گرفت.
 

مدیرعامل توزیع: پیش‌بینی کاهش خاموشی

به دنبال این وضعیت، خبرنگار ایرنا با مدیرعامل شرکت توزیع برق شمال ‌کرمان تماس گرفت که مصاحبه داشته باشد و از چرایی این وضعیت جویا شود؛ محمد سلیمانی ساردو که انصافا همواره ارتباط مناسبی با رسانه ها داشته است در پاسخ به پرسش های ایرنا گفت: با توجه‌ به ناطرازی تولید و مصرف فعلی برق، در برخی ساعات رِله‌های فرکانسی(اصطلاح تخصصی در صنعت برق) عمل نمی‌کنند و برق تعدادی از مشترکان قطع می شود.

وی افزود: تلاش داریم با مدیریت خاموشی ها و کاهش بیشتر دما در روزهای آینده از این مرحله عبور کنیم.

سلیمانی ساردو تاکید کرد: از شهروندان تقاضا داریم در این شرایط خاص با مدیریت مصرف برق ما را در تامین برق و کاهش خاموشی ها یاری کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha