ایران اتحادیه بین‌المللی کودک ونوجوان را تاسیس می‌کند/سفیرچین: تنها اعتماد سیاسی کافی نیست

تهران- ایرنا- مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به سفری که در سال گذشته به چین داشته است، گفت: در این سفر پیشنهاد تاسیس اتحادیه بین‌المللی کودک و نوجوان را ارائه دادیم، همتای چینی این پیشنهاد را قبول کرد و گفت جمهوری اسلامی پرچم آن را بالا ببرد، این می‌تواند زمینه همکاری جدیدی میان دو کشور باشد.

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، نشست همکاری مشترک و تبادل فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با فعالان فرهنگی چین چهارشنبه ۷ شهریور ۱۴۰۳ در پردیس مرکزی کانون برگزار شد.

در این نشست حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری، زونگ‌ پی‌وو سفیر جمهوری خلق چین در ایران، جوزی هائو رایزن فرهنگی چین و هیات همراه او، فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون، محمدرضا کریمی صارمی معاون تولید کانون، سمیه‌سادات ابراهیمی مدیر‏کل‏ حوزه مدیرعامل، روابط عمومی و امور ‏‏بین‏‌الملل کانون‏ حضور داشتند.

در دو سال گذشته دیپلماسی کودک و نوجوان را ذیل دیپلماسی فرهنگی بیان کردیم و سفارت جمهوری خلق چین از کشورهایی بود که در این زمینه همکاری خوبی با ما داشت

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به اینکه ملت ایران روزهای سختی را در ماه‌های گذشته گذارنده است، گفت: حکومت و مردم در ماه گذشته آزمون‌های دشواری مانند شهادت رئیس جمهور و انتخابات را پشت سر گذاشت. از سفارت و مردم چین برای همدردی در این ماه تشکر می‌کنم و همچنین پیروزی مسعود پزشکیان در این انتخابات را تبریک می‌گویم.

حامد علامتی با اشاره به اینکه بسیاری از مسئولانِ امروز در گذشته در کانون پرورش پیدا کردند، توضیح داد: کانون در مراسم و آیین‌های بین‌المللی متعددی شرکت کرده است. تولید فیلم انیمیشن و کتاب به زبان‌های مختلف همچنین اسباب بازی موجب شده که کانون نه تنها در داخل کشور بلکه در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشد. بسیاری از تولیدات ما به خصوص فیلم و انیمیشن در حوزه بین‌الملل در کشورهای مختلف به نمایش در می‌آید و در فستیوال‌های بین‌المللی جوایز مختلفی را از آن خود کرده است. همچنین کانون در حوزه کتاب فعال است و در نمایشگاه‌های بین‌المللی شرکت می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه فعالیت در حوزه کودک و نوجوان باید توسعه پیدا کند، ادامه داد: همچنین به صورت منطقه‌ای هم اقدام می‌کنیم. در دو سال گذشته دیپلماسی کودک و نوجوان را ذیل دیپلماسی فرهنگی بیان کردیم و سفارت جمهوری خلق چین از کشورهایی بود که در این زمینه همکاری خوبی با ما داشت. کانون برای تعاملات دو سویه در حوزه کودک و نوجوان اهمیت ویژه‌ای قائل است. در نظر داریم به صورت دوره‌ه‌ای برای برگزاری نشست‌های تخصصی گام برداریم.

ایران اتحادیه بین‌المللی کودک ونوجوان را تاسیس می‌کند/سفیرچین: تنها اعتماد سیاسی کافی نیست

مبادله تجربیات ایران و چین

علامتی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران دارای تجارب و دانش و دستاوردهایی است که می‌تواند در اختیار کشور دوست جمهوری خلق چین بگذارد، گفت: می‌توانیم آنچه به عنوان تجربه، دانش و موفقیت در کشور ما به دست آمده با دانش و تجربه و دستاوردهای کشور شما مبادله کنیم تا هر دو کشور دستاوردهای خوبی داشته باشیم.

همکاری ایران و چین می‌تواند الگوی خوبی برای دیگر کشورها باشد

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ادامه داد: اتصال ما به سازمان‌های متناظر در چین مانند حوزه جوانان شانگهای که با هماهنگی سفارت چین در آن حضور داشتیم؛ می‌تواند نتایج خوبی به همراه داشته باشد. پیشنهاد تاسیس اتحادیه بین‌المللی کودک و نوجوان را در این رویداد ارائه دادیم، همتای چینی این پیشنهاد را قبول کرد و گفت جمهوری اسلامی پرچم آن را بالا ببرد، این می‌تواند زمینه همکاری جدیدی میان دو کشور باشد. طراحی نقشه راه برای تعاملات فرهنگی و اجتماعی برای دو کشور لازم است و این طراحی باید با همکاری دو کشور انجام شود.

او افزود: لازم است بعد از این جلسه با دستور شما در سفارتخانه و همچنین همکاران کانون این نقشه راه ترسیم شود تا سال آینده دستاوردهای آن را اعلام کنیم. در سفری که به جمهوری خلق چین داشتم، ظرفیت‌های خوبی دیدم که می‌تواند زمینه‌سال فعالیت‌های آینده باشد. جمهوری اسلامی ایران هم ظرفیت‌های متقابلی دارد که می‌تواند برای کودکان و نوجوانان چین تاثیرگذار باشد. نمونه همکاری ایران و چین می‌تواند الگوی خوبی برای دیگر کشورها باشد.

علامتی با اشاره به اینکه نمی‌توان چشم خود را روی جنایاتی که در غزه می‌افتد، بست، ادامه داد: کشتار کودکان و نوجوانان در غزه هر فرد آزاده‌ای را می آزارد و لازم است که موضع‌گیری شفاف و مشترک در این حوزه داشته باشیم و برای آن برنامه‌ریزی کنیم.

اهمیت اعتماد سیاسی متقابل میان دوکشور

سفیر جمهوری خلق چین در ایران نیز با اشاره به تاریخ بیش از ۶۰ ساله فعالیت کانون گفت: این مجموعه موفق شده که کودکان و نوجوانان متعددی را پرورش دهد. بعد از سفیر شدن، نخستین دیدار من در سی‌وپنجم نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بود. امروز افتخار می‌کنم که با مدیرعامل کانون دیدار داشته باشم، زیرا او سال گذشته به چین سفر کرده بودند.

باید در حوزه فرهنگی برنامه‌ریزی داشته باشیم، دیپلماسی کودکان و جوانان یک رابطه دو سویه است

زونگ‌ پی‌وو با اشاره به ارتباط تنگاتنگ چین و ایران گفت: دو برنامه فرهنگی در حوزه هنرهای تجسمی و نقاشی و گفت‌وگوی قصر آسمانی یعنی گفت‌وگوی جوانان ایرانی با فضانوردان چین در ماه‌های گذشته انجام شد. در نتیجه همکاری مشترک، ارتباط خوبی میان دو طرف برگزار شده است.

او یکی از ترکیبات مهم در روابط بین‌المللی را اعتماد سیاسی متقابل میان دوکشور اعلام کرد و ادامه داد: سران دو کشور به صورت مستمر در حال هماهنگی هستند. در ماه می میلادی (اردیبهشت و خرداد ۱۴۰۳) امسال معاون نخست وزیر چین در مراسم شهید جمهور شرکت کردند و جا دارد از اقدامات او و شرایطی که در زمان او میان ایران و چین شکل گرفت، قدردانی کنیم. دولت دو کشور با هم هماهنگ هستند و با روی کار آمدن دولت جدید این اقدامات قوت پیدا می‌کند.

سفیر جمهوری خلق چین با بیان اینکه برای توسعه فرهنگی دو طرف تنها اعتماد سیاسی کافی نیست، افزود: ما باید در حوزه فرهنگی برنامه‌ریزی داشته باشیم. دیپلماسی کودکان و جوانان یک رابطه دو سویه است، هرچه تعداد بیشتر جوانان ایران با چین و جوانان چین با ایران آشنا شوند، به اهداف خود نزدیکتر می‌شویم. ایران ظرفیت‌های خوبی برای انیمیشن و فیلم کودکان دارد و می‌توانیم در این موضوع بحث کنیم و همچنین اقداماتی کنیم که زمینه بین‌المللی داشته باشد.

زونگ‌ پی‌وو با تقسیم‌بندی همکاری‌هایی که در آینده میان ایران و چین انجام خواهد شد، بیان کرد: همکاری‌های آینده را می‌توانیم در سه قسمت تقسیم کنیم. همکاری‌های پایدار را مانند برنامه نقاشی می‌توانیم ادامه دهیم و همچنین می‌توانیم روی گفت‌وگوی قصر آسمانی و همکاری کودکان و نوجوانان در زمینه فناوری بحث کنیم. قسمت دوم این است که تفاهم‌نامه‌ای که میان دو طرف به امضا رسانده اند رسمی‌ کنیم‌. همچنین می‌توانیم زمینه همکاری‌های جدید را به وجود بیاوریم.

ایران اتحادیه بین‌المللی کودک ونوجوان را تاسیس می‌کند/سفیرچین: تنها اعتماد سیاسی کافی نیست

افزایش همکاری چین و کانون

رایزن فرهنگی چین نیز با بیان اینکه در دوره فعالیتش کانون یکی از مراکزی بود که بیش از بخش‌های دیگر فعالیت کرده است، گفت: به نظرم جلسات و گفت‌گوهایی که در کانون داشتیم، خاطرات شیرین و پربار است که در بهبود روابط دو کشور کمک خواهدکرد.

جوزی هائو ابراز امیدواری کرد که با حضور سفیر جدید، همکاری کانون و سفارت بیشتر شود.

تولید مشترک عروسک سارا و دارا در ایران و چین

معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز با اشاره به اینکه کانون پل ارتباط میان خانواده و مدرسه است، گفت: امیدوارم همچون گذشته پل ارتباط میان کودکان و نوجوانان همه کشورها باشد. ما آمادگی فعالیت خود را در حوزه کودک و نوجوان برای برگزاری هفته‌های فیلم در چین اعلام می‌کنیم. همچنین در حوزه اکران عمومی تولیدات خودمان آمادگی لازم را داریم.

محمدرضا کریمی صارمی با اشاره به اینکه ایران و چین در برگزاری جشنواره‌های بین‌المللی سابقه همکاری دارند، افزود: کانون آماده اعزام گروه‌های بین‌الملل تئاتر به چین و برگزاری کارگاه پویانمایی در چین است. پیشنهاد می‌کنم تولید مشترک عروسک سارا و دارا را از امروز کلید بزنیم.

تاسیس ساختمان علوم و فناوری‌های جدید

معاون فرهنگی کانون نیز با اشاره به اینکه سال گذشته همکاری خوبی با سفارت چین شکل گرفته است، گفت: بخش بزرگی از آن به دلیل همکاری با سفارت چین است. جلسات مشترکی با جوزی هائو داشتیم. بر اساس دیپلماسی کودک و نوجوان سرفصل‌های همکاری را برای ماه‌ها بعد برنامه‌ریزی می‌کنیم.

فرهاد فلاح ادامه داد: یکی از موضوعات که با جوزی صحبت کردیم برای تبادل تجربیات میان دو کشور بود امروز یکی از این دستاوردها را به وزیر اعطا خواهیم کرد. امروز در حال تاسیس ساختمان علوم و فناوری‌های جدید هستیم و بسیار علاقه داریم که همکاری چین را در این زمینه داشته باشیم.

ایران اتحادیه بین‌المللی کودک ونوجوان را تاسیس می‌کند/سفیرچین: تنها اعتماد سیاسی کافی نیست

در پایان این نشست، یکی از آثار نقاشی کودکان ایرانی در کانون با موضوع فرهنگ و همچنین کتاب «حال خوش زندگی» و صنایع دستی فیروزه‌کوبی به سفیر چین اهدا شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha