هدف جهاد دانشگاهی تبدیل شدن به زیست‌بوم‌ نوآوری نخبگان ایرانی، است

تهران- ایرنا- رئیس جهاد دانشگاهی، تبدیل شدن به یکی از زیست‌بوم‌های نوآوری نخبگان ایرانی، کنام کار آفرینی و امیدآفرینی بین پژوهشگران جوان کشورمان را از اهداف اصلی این سازمان اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، حسن مسلمی نائینی امروز (چهارشنبه) در جشنواره بین‌المللی تحقیقاتی رویان و آیین تجلیل از برگزیده نهایی ششمین دوره جایزه دکتر کاظمی، افزود: جهاد دانشگاهی از آغاز تاسیس خود در سال ۱۱۹۹۰ میلادی تاکنون توجه ویژه‌ای به تولید دانش کاربردی کردن آن در حوزه صنعت و پزشکی و ارتقای فناوری و خدمات تشخیصی درمانی داشته است تا همه بتوانند از نتایج دستاوردهای علمی آن بهره‌مند شوند.

وی خاطرنشان کرد:‌ جهاد دانشگاهی در بیش از چهار دهه فعالیت خود در علوم مختلف نظیر علوم پزشکی، مهندسی، پتروشیمی، کشاورزی، فرهنگ و هنر تمرکز داشته است و فعالیت‌های علمی جهاد دانشگاهی در حوزه پزشکی و زیست‌شناسی در شاخه‌های پزشکی تولید مثل زیست‌شناسی و فناوری سلول‌های بنیادی، سلول‌درمانی و پزشکی بازساختی، زیست‌فناوری، گیاهان دارویی و بیولوژی سرطان، متمرکز بوده است و همیشه تبدیل دانش به فناوری و خدمات تشخیصی درمانی هدف غایی این فعالیت‌ها به شمار می‌آمده است.

مسلمی نائینی در تشریح برخی دستاوردهای جهاد دانشگاهی طی دهه‌های گذشته گفت:‌ جهاد دانشگاهی در عرصه فنی و مهندسی، علوم انسانی و کشاورزی موفقیت‌های تأثیرگذار داشته است که از جمله آنها می‌توان به طراحی و ساخت آنتن BTS شانزده باندی ۵۰، طراحی و ساخت سیستم رانش یک رام قطار ۷ واگنه مترویی، شناسایی موقعیت‌ها و مصادیق تعارض منافع، تهیه سند ملی توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاه‌های غیر رسمی کشور، کسب فناوری تولید چهار نوع بذر هیبرید سبزی و صیفی، کسب فناوری و تولید نیمه صنعتی پروبیوتیک‌های پرکاربرد، تولید جنین منجمد برای اصلاح نژاد گاوهای شیری و گوشتی، تامین قطعات فلزی با دانش فنی بالا دارای کاربرد در تولید ژنراتورهای برق و ایجاد پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی اشاره کرد.

وی ادامه داد: جهاد دانشگاهی در حوزه پزشکی و سلامت نیز دستاوردهای بزرگی را در مراکز فعال و ماندگاری نظیر پژوهشگاه‌های رویان و ابن سینا و پژوهشکده معتمد و جهاد دانشگاهی واحدهای علوم پزشکی تهران و مشهد کسب کرده است.

رئیس جهاد دانشگاهی تاکید کرد: پژوهشگاه رویان، یک نمونه از مراکز موفقی است که به دلیل دستاوردهای علمی و فناورانه خود توانسته در جایگاه قابل قبولی در سطح ملی و بین‌المللی قرار گیرد و یکی از دلایل موفقیت پژوهشگاه رویان علاوه بر داشتن محققان کارآمد و نوآور برقراری تعاملات بین‌المللی موثر از شیوه‌های مختلف نظیر برگزاری جشنواره و کنگره بین‌المللی رویان بوده است.

وی افزود: گواه این ادعا، معرفی رویدادهای بین‌المللی رویان در مجلات بین‌المللی توسط بعضی از دانشمندانی است که در دوره‌های گذشته در جشنواره و کنگره بین‌المللی رویان شرکت کرده‌اند و برخی دیگر نیز به انتشار مقالاتی در خصوص یافته‌های پروژه‌های مشترک تحقیقاتی خود با محققان ایرانی پرداخته‌اند. خدا را شاکرم که بعد از وقفه چند ساله در برگزاری این جشنواره به دلیل شرایط خاص جهان ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا، بیست و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی رویان در سال ۱۴۰۲ برگزار شد.

مسلمی نائینی، اعطای جایزه دکتر کاظمی Kazemi prize به محققان برجسته، صاحب نظر و تاثیرگذار در حوزه زیست‌شناسی را یکی از فعالیت‌های شاخص جشنواره بین‌المللی پژوهشگاه رویان ارزیابی کرد و گفت:‌ این جایزه بعد از درگذشت دانشمند فقید زنده یاد دکتر سعید کاظمی آشتیانی در سال ۱۳۸۲ موسس و بنیانگذار پژوهشگاه رویان به منظور تکریم تلاش‌ها و زنده نگه داشتن یاد وی در میان دانشمندان ملی و بین‌المللی و به پیشنهاد رهبر معظم انقلاب شکل گرفت تا به دانشمندی اعطا شود که پیشرفت قابل توجهی در زمینه علوم زیستی داشته است.

وی خاطرنشان کرد:‌ این جایزه با همکاری پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تدارک یافته است و از سال ۲۰۱۰ میلادی تاکنون به ۵ محقق برجسته از کشورهای آمریکا، آلمان، هلند و ایتالیا اعطا شده و امسال شاهد اعطای ششمین دوره آن هستیم.

مسلمی نائینی ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره بنیانگذار فقید پژوهشگاه رویان زنده‌یاد دکتر کاظمی آشتیانی به عنوان مدیری خلاق، نوآور و بنیانگذار جشنواره بین‌المللی رویان، از دیگر همراهان این رویداد به ویژه معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری به خاطر تلاش بی وقفه در اعطای جایزه دکتر کاظمی قدردانی کرد.

به گزارش ایرنا، مراسم معرفی و اعطای جایزه به برنده ششمین جایزه بین‌المللی دکتر کاظمی، ظهر امروز، همزمان با نخستین روز جشنواره تحقیقاتی بین‌المللی رویان در مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد. این جایزه در سال جاری به پروفسور توماس براون/ Thomas Braun ، دانشمند برجسته در حوزه سلول‌های بنیادی از آلمان تعلق گرفت.

پروفسور توماس براون یکی از محققان اصلی موسسه تحقیقات قلب و ریه ماکس پلانک است. او در سال ۱۹۸۷ در رشته پزشکی فارغ‌التحصیل شده و سپس در سال ۱۹۹۳ دکترای تخصصی بیوشیمی سلولی را از دانشگاه هامبورگ دریافت کرده است.

او سپس به عنوان استاد دانشگاه هال ویتنبرگ (Halle-Wittenberg) منصوب شد. از سال ۱۹۹۸ - ۲۰۰۴ ریاست دپارتمان فیزیولوژی را بر عهده داشت، در سال ۲۰۰۴ وی پیشنهاد انجمن ماکس پلانک را پذیرفت تا به عنوان مؤسس مرکز تحقیقات قلب و ریه در Bad Nauheim باشد تا تحقیقات فیزیولوژی و بالینی گذشته را ارتقا بخشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha