۷ شهریور ۱۴۰۳، ۱۴:۵۵
کد خبر: 85581532
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

توصیه پکن به طرف ژاپنی برای مدیریت سازنده تنش‌ها

۷ شهریور ۱۴۰۳، ۱۴:۵۵
کد خبر: 85581532
توصیه پکن به طرف ژاپنی برای مدیریت سازنده تنش‌ها

تهران- ایرنا- رئیس مجلس چین با دعوت از قانون‌گذاران ژاپنی به ملاحظه روابط بلند مدت بین دو کشور و مدیریت سازنده برای رفع اختلافات، توسعه روابط پکن و توکیو را خواستار شد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از نشریه صبح جنوب چین، جائو لجی رئیس مجلس چین در دیدار با توشی‌هیرو نیکای نماینده مجلس و یکی از شخصیت‌های مهم حزب لیبرال دموکرات ژاپن (LDP) که به همراه اعضای اتحادیه دوستی پارلمانی «چین-ژاپن» به پکن سفر کرده بود، اظهار داشت: روابط دو کشور در شرایط حساسی قرار دارد و امیدوار هستیم که طرفین به روابط چین -ژاپن با نگاهی وسیع‌تر و در بازه بلندمدت بنگرند تا ارتباطات راهبردی و همکاری بین دو کشور در زمینه‌های مختلف تقویت و اختلافات نیز به‌طور سازنده مدیریت شود.

به گفته منابع چینی، نیکای هدف از این سفر را بهبود ارتباطات بین دو کشور خواند و اظهار داشت: ما قصد داریم با چین گفت‌وگوی عمیق‌تری داشته باشیم، ارتباطات بین بخش‌های مرتبط هر دو کشور را تقویت کنیم و شرایط مطلوبی برای حل اختلافات و تقویت همکاری‌ها در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و گردشگری ایجاد کنیم.

وی همچنین از نفوذ هواپیماهای نظامی چین به حریم هوایی ژاپن در اوایل این هفته ابراز تاسف کرد.

وزارت دفاع ژاپن روز دوشنبه اعلام کرد که برای نخستین بار یک فروند هواپیما متعلق به ارتش چین به نقض حریم هوایی ژاپن اقدام کرده است که متعاقب آن نیروی دفاع هوایی این کشور برای مقابله با این هواپیمای شناسایی وارد عمل شد.

نشریه نشریه صبح جنوب چین در ادامه گزارش خود افزود: درهمین راستا، احتمالا بر سر موضوعاتی از جمله ممنوعیت واردات غذاهای دریایی ژاپنی به چین، لغو مجدد روادید برای ژاپنی‌ها و بازداشت شهروندان ژاپنی در چین که به اتهام جاسوسی دستگیر شدند، بحث و گفت‌و گو شده است.

پیشتر فومیو کیشیدا نخست‌وزیر ژاپن از مقام‌های ارشد چین خواسته بود تا ممنوعیت وارادات محصولات دریایی ژاپنی را پس از رهاسازی آب موجود در مخازن خنک کننده رآکتور اتمی آسیب دیده فوکوشیما در فاجعه سونامی ۲۰۱۱ به اقیانوس، لغو کند.

روابط بین این دو قدرت آسیایی بر سر مسائل مختلفی مانند تمایل توکیو به سمت معماری امنیتی منطقه‌ای به رهبری ایالات متحده برای مقابله با چین و آزادسازی آب‌های رادیواکتیو از نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما، تیره شده است.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha