جای دادن همه نخبگان در دانشگاه، اشتباه است

تهران- ایرنا- رئیس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی، تمرکز و جای دادن همه نخبگان و دانشمندان در دانشگاه را اشتباه خواند و گفت:‌ امروز باید شبکه‌ای از دانشمندان جوان در عرصه‌های مختلف علمی شکل بگیرد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، محمدرضا مخبر دزفولی امروز (چهارشنبه) در بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی رویان و آیین معرفی و تجلیل از برگزیده ششمین جایزه بین‌المللی دکتر کاظمی افزود: شاید امروزه افزایش ظرفیت پذیرش اعضای هیات علمی که کار آموزشی در دانشگاه انجام دهد، چندان لازم نباشد اما به وجود دانشمندانی که توان حل مساله در کشور را داشته باشند، نیاز بسیاری داریم.

وی تاکید کرد: نه تنها در مباحث بیولوژیک بلکه در تمام عرصه‌های مدیریت و اداره کشور باید نگاه دانش‌پایه را توسعه دهیم و این امر در مسائل زیست‌فناوری که با سلامت مردم سر و کار دارد،‌ به طور طبیعی اولویت بالاتری دارد.

مخبر دزفولی، تشکیل شبکه دانشمندان جوان علاقه‌مند به مطالعات و تحقیقات بنیادی و کاربردی را یک ضرورت ناگزیر خواند و گفت: پژوهشگاه رویان نیز باید به یک شبکه تبدیل شود و اگر این مسیر تعمیم نیابد، ضایعه و خسارت بزرگی است.

وی با بیان اینکه نیازهای جدید،‌ اقتضا می‌کند جریان علمی جدیدی در کشور راه‌اندازی شود، ادامه داد:‌ دانشمندان ما باید در دو شاخه مستمر حل مسائل کشور و افق‌گشایی در مرزهای دانش، ظرفیت‌های خود را به کار گیرند؛ زیرا تولید و انتشار مقاله در نشریات بین‌المللی،‌ یک اقدام لازم است اما کافی نیست و تولید علم باید در خدمت حل مسائل و گره‌گشایی از کار کشور باشد.

پشتیبانی از علوم پایه، لازمه پیشرفت در آینده فناوری دنیاست

رئیس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی با اشاره به اهمیت علوم پایه گفت: بدون علوم پایه به علوم کاربردی نمی‌رسیم و اگر قرار است در آینده فناوری دنیا حرفی برای گفتن داشته باشیم باید علوم پایه را مراقبت و پشتیبانی کنیم.

وی توجه به علوم پایه و حوزه‌های علمی بین‌رشته‌ای را از اولویت‌های فرهنگستان علوم عنوان کرد و گفت:‌ البته هیچ رشته علمی به رشته دیگر، برتری ندارد و اثرگذاری و توانایی در گره‌گشایی از کار مردم و کشور، ملاک اصلی اولویت‌دهی به رشته‌هاست.

به گزارش ایرنا، بیست و پنجمین کنگره و جشنواره بین‌المللی رویان شامل سه کنگره تخصصی علوم پزشکی به همراه ششمین دوره جایزه دکتر کاظمی با حضور دانشمندان و پژوهشگران ایرانی و ۱۴ کشور خارجی، از صبح امروز، (چهارشنبه هفتم شهریورماه) در مرکز همایش‌های دانشگاه شهید بهشتی آغاز به کار کرد.

کنگره و جشنواره بین‌المللی امسال رویان در قالب بیست و پنجمین کنگره بین‌المللی پزشکی تولیدمثل رویان، بیستمین کنگره بین‌المللی سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی رویان و نوزدهمین سمینار پرستاری و مامایی به مدت سه روز برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha