ویژه برنامه‌های آستان قدس برای هفت میلیون زائر دهه‌پایانی صفر در مشهد

مشهد- ایرنا- قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: نزدیک به هفت میلیون زائر طبق پیش‌بینی ها در دهه پایانی صفر به مشهد مشرف می‌شوند که این آستان مقدس برنامه‌های متنوع فرهنگی، مذهبی، دینی و آیینی را برای این زائران تدارک دیده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مصطفی فیضی روز چهارشنبه در نشست خبری افزود: این برنامه ها در گستره حرم مطهر، سطح شهر مشهد و استان خراسان رضوی در ایام دهه پایانی صفر برگزار خواهد شد.

وی بیان کرد: به دستور تولیت آستان قدس رضوی ستاد ویژه دهه آخر ماه صفر در حرم مطهر رضوی تشکیل شده و جلسات این ستاد به طور مستمر در حال برگزاری است.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: برنامه‌ها، اقدامات و فعالیت‌های مذهبی، دینی و فرهنگی آستان قدس در حرم رضوی ویژه دهه پایانی ماه صفر از نهم شهریور (جمعه) آغاز می شود و تا پایان ماه صفر به صورت مستمر و شبانه‌روزی ادامه دارد.

ویژه برنامه‌های آستان قدس برای هفت میلیون زائر دهه‌پایانی صفر در مشهد

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: اجرای برنامه ها و فعالیت های مختلف هر شب بعد از نماز مغرب و عشا در رواق امام خمینی، تجهیز حسینیه حرم رضوی با رویکردهای جدید برای میزبانی و حضور هیات های مذهبی، اجرای برنامه‌های ویژه به مناسبت شهادت امام حسن مجتبی(ع)، خطبه خوانی خادمان در شب شهادت امام رضا(ع) به صورت منسجم و برگزاری مراسم عزاداری به مناسب شام غریبان در صحن انقلاب و کنار پنجره فولاد از جمله برنامه‌های این آستان در دهه پایانی ماه صفر است.

وی با اشاره به پخش و بازتاب برنامه های حرم مطهر رضوی در دهه پایانی ماه صفر توسط ۱۲ شبکه رادیویی افزود: همزمان با رحلت پیامبر اکرم(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) "اجتماع بزرگ قرانی ها " همراه با هم‌خوانی و جمع خوانی قرآن کریم با حضور قاریان قرآن کریم از مشهد و سایر شهرستان‌های استان خراسان رضوی و استادان کشوری در صحن جامع رضوی برگزار خواهد شد.

فیضی ادامه داد: برگزاری برنامه‌های آیینی در بخش‌های مختلف حرم مطهر رضوی، توجه به کتاب «عیون اخبار الرضا» از طریق برگزاری مسابقه، روایت گری و معرفی این کتاب در سخنرانی‌ها و حلقه‌های معرفت، برگزاری برنامه های ویژه کودکان در حسینیه کودکان و برنامه های ویژه نوجوانان و جوانان در رواق های جوانان و نوجوانان از دیگر برنامه های آستان قدس برای دهه پایانی ماه صفر است.

به گفته وی، همچنین در این ایام برای تسهیل امر زیارت و تردد زائران نیازمند خدمات ویژه شامل ویلچر، زائربر و همچنین پیش بینی ها برای اسکان زائران انجام شده است.

وی اظهار کرد: امسال ۱۵۰ موکب در بخش‌های مختلف از جمله توزیع نذورات، خدمات چای خانه با حجم گسترده، ارائه خدمات فرهنگی، بهداشتی، ایمنی و غیره در اطراف حرم مطهر رضوی به زائران دهه پایانی ماه صفر خدمت رسانی می‌کنند.

ویژه برنامه‌های آستان قدس برای هفت میلیون زائر دهه‌پایانی صفر در مشهد

پیش بینی اسکان شبانه برای ۱۸۰ هزار زائر

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در ادامه گفت: طبق پیش بینی ها در دهه پایانی ماه صفر ۲ هزار هیات به مشهد و حرم مطهر وارد می شوند و نیز در این روزها حداقل حدود ۳۰ میلیون تشرف به حرم مطهر رضوی صورت می گیرد.

وی ادامه داد: حوزه مدیریت شهری مشهد نیز میزان ورود زائران در دهه پایانی ماه صفر به این شهر را حدود هفت میلیون زائر برآورد کرده‌ است.

فیضی با بیان اینکه آستان قدس رضوی علاوه بر ظرفیت حرم مطهر رضوی برای ۱۸۰ هزار نفر اسکان شبانه در نظر گرفته است، بیان کرد: در این راستا ظرفیت مهمان‌سرای حرم رضوی برای اسکان زائران در این ایام ۲ برابر شده و ساختمان‌های اداری متعلق به آستان قدس مانند دانشگاه و ورزشگاه امام رضا(ع) برای اسکان پیش‌بینی شده است.

وی با بیان این که بنیاد کرامت پنج موکب بزرگ در خیابان‌های منتهی به حرم مطهر رضوی برای ارائه خدمت به زائران در این ایام بر پا کرده است، افزود: همچنین در سه روز پایانی ماه صفر مسیر تردد به حرم رضوی مسدود خواهد شد و پارکینگ حرم امام رضا(ع) نیز در این سه روز تعطیل خواهد بود.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: در راستای تسهیل امر زیارت و تردد زائران اکنون ۲ طرح عمرانی بزرگ حرم مطهر رضوی شامل پروژه زیر سطحی شیخ بهایی با فضایی بیش از ۳۰ هزار متر مربع و پروژه رواق حضرت امیرالمومنین(ع) در حال بهسازی، بازسازی و توسعه است.

به گزارش ایرنا، در پایان این نشست خبری از پوستر محوری دهه پایانی صفر آستان قدس رضوی رونمایی شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha