۷ شهریور ۱۴۰۳، ۱۸:۳۸
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 85581802
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

شورای امنیت ماموریت نیروهای حافظ صلح سازمان ملل را در لبنان برای یکسال تمدید کرد

 نیویورک – ایرنا- شورای امنیت سازمان ملل متحد ماموریت موقت نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در جنوب لبنان موسوم به یونیفل را برای یک سال دیگر تمدید کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا از سازمان ملل، شورای امنیت سازمان ملل متحد روز چهارشنبه به وقت محلی، به اتفاق آرا به تمدید ماموریت موقت یونیفل برای یک سال دیگر رای داد.

پیش‌نویس قطعنامه‌ «ماموریت فعلی» نیروی موقت سازمان ملل در لبنان (یونیفل) روز چهارشنبه ۷ شهریور ماه ۱۴۰۳ برابر با ۲۸ اوت ۲۰۲۴ رای گیری شد و ماموریت یونیفل به مدت یک سال تا ۳۱ اوت ۲۰۲۵ تمدید شد.

فرانسه با ارائه پیش نویس این قطعنامه درباره خصومت ها در سراسر "خط آبی" و تمدید ماموریت نیروی موقت سازمان ملل در لبنان موسوم به یونیفل گفت: یونیفل "باید آماده سازگاری" با شرایط در حال تغییر باشد.

نماینده آمریکا نیز در این نشست شورای امنیت به افزایش حملات حزب الله به اسرائیل اشاره کرد و گفت که هنوز توسط شورای امنیت سازمان ملل محکوم نشده است.

رابرت وود معاون و نماینده آمریکا در سازمان ملل سپس پرسید که آیا شورای امنیت، ایران را به دلیل تامین سلاح های مورد استفاده در حملات حزب الله محکوم خواهد کرد؟ نماینده آمریکا خواستار حضور یونیفل در صورت نیاز شد.

معاون سفیر انگلیس نیز بر تاثیرات افزایش اخیر خشونت در سراسر مرزهای لبنان و اسرائیل بر غیرنظامیان و حافظان صلح تأکید کرد. این دیپلمات انگلیسی نیز ایران را به ایجاد ناآرامی بیشتر متهم کرده و تاکید نمود جنگ گسترده "به نفع هیچ کس نیست".

نماینده مالت در سازمان ملل نیز به اولویت‌های « تنش زدایی» اشاره کرد و از تلاش‌های یونیفل برای حفظ آرامش قدردانی کرد.

نماینده سوئیس به "پیام مهمی به منطقه" در قالب مسئولیت شورا برای حمایت از یونیفل و اقدامات اضافی برای حفظ ثبات اشاره کرد و خواستار تعهد مجدد به قطعنامه های شورای امنیت و پایان درگیری شد.

نماینده الجزایر نیز در این نشست شورای امنیت یادآور شد که پایان دادن به ماشین کشتار اسرائیل ضروری ترین عامل برای تضمین ثبات منطقه است.

معاون نمایندگی کره جنوبی نیز بر نیاز به اطمینان از ایمنی حافظان صلح در میان تشدید درگیری در سراسر خط آبی تأکید کرد. نماینده این کشور گفت: "وضعیت باید از لبه پرتگاه دور شود."

نماینده چین در سازمان ملل، خواستار احترام به حاکمیت لبنان و همچنین توجه کامل به تعهدات مندرج در قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت شد.

نماینده روسیه نیز خواستار "آتش بس کامل" در امتداد "خط آبی" شد و اسرائیل را به دلیل نقض حریم هوایی لبنان در تلاش برای "ایجاد ترس در غیرنظامیان" مورد انتقاد قرار داد. پ

نماینده روسیه گفت که مسکو خواهان یک "فرایند صلح جامع" برای منطقه است

سفیر و نماینده سیرالئون بعنوان رئیس دوره ای شورای امنیت اعلام کرد می توان از یک "جنگ تمام عیار" در لبنان اجتناب کرد و باید این کار انجام شود.

نماینده لبنان نیز در این نشست شورای امنیت گفت که "پیام روشن" این قطعنامه نشان دهنده "ژست امید" برای مردم لبنان است. لبنان از تلاش های آمریکا برای دستیابی به یک توافق صلح پایدار در سراسر "خط آبی" تمجید کرد.


اما «دنی دانون» سفیر و نماینده جدید اسرائیل در سازمان ملل به «شرایط فوق‌العاده» اشاره کرد که پس‌زمینه این تمدید ماموریت را تشکیل می‌دهد. نماینده این رژیم در مورد حملات حزب الله ادعا کرد که ایران همچنان عامل اصلی" است.

سفیر اسرائیل حزب الله را متهم کرد با راکت تاسیسات غیرنظامی اسرائیل را هدف قرار می دهد. نماینده اسرائیل ادعا کرد که قطعنامه ۲۷۴۹ شورای امنیت در برخی جنبه ها نادرست است، زیرا "تشکیل" ارتش توسط حزب الله را نادیده می گیرد.

دانون مدعی شد اسرائیل خواستار ارائه گزارش های قوی تر از یونیفل در مورد منشاء سلاح های شلیک شده علیه خود است و از لبنان خواست تصمیم بگیرد که آیا "می خواهد کشوری کارآمد باشد"؟

سفیر اسرائیل با ادعای اینکه اسرائیلی ها راه حل های دیپلماتیک را ترجیح می دهند ، در شورای امنیت سازمان ملل تهدید کرد: "زمان رو به اتمام است."

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha