افتتاح کارگاه سفالگری و فروشگاه صنایع دستی گنبدکاووس+ فیلم

گنبدکاووس - ایرنا - آیین بهره‌برداری از یک کارگاه سفالگری و یک فروشگاه صنایع دستی به‌مناسبت بزرگداشت هفته دولت (۲ تا هشت شهریور) در گنبدکاووس با حضور مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان، فرماندار و برخی مدیران این شهرستان مرزی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در آیین افتتاح کارگاه و فروشگاه صنایع دستی گنبدکاووس که روز پنجشنبه برگزار شد، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این شهرستان گفت: برای راه‌اندازی کارگاه سفالگری که زمینه اشتغال مستقیم ۱۰ نفر را فراهم کرده، افزون بر ۲۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

مریم آق آتابای افزود: برای راه‌اندازی فرشگاه صنایع دستی که در رشته چرم دوزی و عرضه منسوجات مرتبط فعالیت خواهد داشت، ۲۰ میلیارد ریال هزینه و برای چهار نفر هم فرصت شغلی ایجاد شده است.

وی اضافه کرد: هم اکنون ۴٠ کارگاه متنوع صنایع دستی از جمله سفال، گلیم بافی، سوزن دوزی ترکمن، رودوزی‌های سنتی، نمدمالی سنتی، تولیدات چرمی دست دوز، میناکاری و قلم زنی در گنبدکاووس مشغول فعالیت هستند.

آق آتابای از بیمه ۶۴۸ هنرمند صنایع دستی در گنبدکاووس هم خبر داد و گفت: سه مرکز خانه صنایع دستی نیز در این شهرستان فعال است.

پرداخت ۲٠٠ میلیارد ریال وام به هنرمندان صنایع دستی گلستان

معاون صنایع دستی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان هم در حاشیه این مراسم و در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از پرداخت ۲٠٠ میلیارد ریال تسهیلات تبصره ۱۸ به هنرمندان و فعالان صنایع دستی این استان از ابتدای امسال تاکنون خبر داد و گفت: هم اکنون ۲۴۰ نفر در نوبت دریافت وام برای توسعه کسب و کار خود هستند.

مریم حاجی ابراهیمی افزود: ۴۱ هزار هنرمند دارای مجوز در رشته‌های گوناگون صنایع دستی در استان گلستان فعالیت می‌کنند.

به گفته وی، ۳٠٠ کارگاه چرم و ۱۴٠ کارگاه سفال در مناطق شهری و روستایی استان گلستان فعال است.

حاجی ابراهیمی، تعهد اشتغال امسال گلستان درحوزه صنایع دستی را هزار و ۱۰۰ نفر اعلام کرد و افزود: تاکنون ۶٠ درصد آن محقق شده است.

به گزارش ایرنا، هنرمندان صنایع دستی گلستان در بیش از ۸۰ رشته بومی و غیربومی از جمله فرش دستبافت، ابریشم‌بافی، نمدمالی، البسه محلی اقوام، زیور آلات ترکمنی، حصیر بافی، سوزندوزی ترکمن و جاجیم بافی فعالیت می‌کنند.

فرش دستباف، نمد، زیورآلات و سوزن دوزی ترکمن، جاجیم بافی روستای زیارت گرگان، ابریشم بافی قزلباش‌های رامیان و مینودشت، سوزن دوزی شاهکوه و قوم بلوچ و دوخت‌های سنتی پوشاک از جمله صنایع دستی اقوام ساکن در گلستان است که با هنرمندی زنان و دختران و مردان این استان، هر کدام نام و آوازه خود را در بین خریداران داخلی و خارجی دارد.

شهرستان گنبدکاووس با افزون بر ۴۰۰ هزار نفر جمعیت درشرق استان گلستان واقع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha