کهگیلویه وبویراحمد به مرحله خودکفایی در تولید مرغ نزدیک شد

یاسوج- ایرنا- التهاب بازار مرغ از نوسان قیمت تا کمبود و یا نبود مرغ در بازار کهگیلویه و بویراحمد گره کوری بود کهاین سالها علاجی نداشت اما بر اساس آمار منتشر شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی، این استان در چند ماه اخیر همواره در منطقه سبز تولید مرغ بوده و در رتبه‌بندی مرداد کهگیلویه و بویراحمد بعد از قزوین با تولید ۱۳۸ درصدی به نسبت سهمیه و مجوز ابلاغی، رتبه دوم را در شاخص مهم جوجه‌ریزی کسب کرده‌ است.

به گزارش ایرنا، امنیت غذایی به عنوان یکی از مسایل پایه کشور از جمله دغدغه‌های جدی حاکمیت و شهروندان است که تولید مرغ استاندارد و بومی ایران می‌تواند به‌ عنوان کلید خودکفایی، تکمیل زنجیره تولید و کاهش خروج ارز از کشور نقش‌آفرین باشد.

صنعت مرغداری در ایران به دلایل متعدد فنی، اقتصادی و بهداشتی در مقایسه با سایر صنایع دامپروری از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار است. گوشت مرغ به عنوان یکی کالای اساسی در سبد تغذیه روزانه مردم و یک پای مستحکم سفره های آن‌هاست.

هم اینک تولید گوشت مرغ به یک خواسته جدی تبدیل شده و تولید گوشت سفید به میزان کافی و با قیمت مناسب دغدغه اصلی متولیان امر است.

کهگیلویه وبویراحمد به مرحله خودکفایی در تولید مرغ نزدیک شد

رسیدن استان به مرز خودکفایی در تأمین مرغ مصرفی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: در مرداد امسال همچون ۱۲ ماه اخیر استان موفق شد برنامه ملی جوجه‌ریزی و تولید گوشت مرغ را اجرایی کرده و ۳۸ درصد بیشتر از تعهدمان در این زمینه رشد داشته باشد.

علی معتمدی پور با بیان اینکه کهگیلویه و بویراحمد در تأمین گوشت مرغ همواره استانی مصرفی و با وابستگی ۶۰ درصدی به واردات بوده‌ است، افزود: با برنامه علمی و جهادی به مرز خودکفایی رسیدیم و در ماه‌های آینده بیش از میزان نیاز استان تولید داریم.

وی ابراز کرد: تولید مرغ در استان از مرز ۲۰ هزار تن فراتر رفته‌ است، این در حالی است که نیاز استان حدود ۲۱ هزار تن است و همان‌گونه که اشاره شد با یک برنامه درازمدت، تولید گوشت مرغ تثبیت شده‌است.

وی گفت: بر اساس آمار ارائه شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی در دو ماه گذشته، استان رتبه نخست یا دوم در اجرای تعهدات و برش استانی را دارا است.

وی تصریح کرد: تثبیت جوجه ریزی و تولید گوشت مرغ در حالی است که نخستین زنجیره ارزش مرغ در استان در دستور کار است و چندین حلقه از این زنجیره تکمیل و به‌زودی همه حلقه‌های این زنجیره مهم در گچساران به همت سرمایه‌گذار جوان به بهره‌برداری می‌رسد.

معتمدی پور ادامه داد: این استان از یک استان مصرفی و وابسته به یک استان خودکفا و صادرکننده در تولید و تأمین مرغ تبدیل می‌شود.

وی افزود: بر اساس آمار منتشر شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی، استان کهگیلویه و بویراحمد در چند ماه اخیر همواره در منطقه سبز تولید مرغ بوده و در رتبه‌بندی مرداد کهگیلویه و بویراحمد بعد از استان قزوین با تولید ۱۳۸ درصدی به نسبت سهمیه و مجوز ابلاغی، رتبه دوم را در شاخص مهم جوجه‌ریزی کسب کرده‌است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد از افزایش جوجه‌ریزی در پنج ماهه نخست سال ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: صنعت مرغ استان کهگیلویه و بویراحمد در این زمینه نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۴۰ درصد رشد داشته‌است که این مهم حاصل یک کار تیمی هدفمند و تعاملی، علمی و به همت مرغداران، اتحادیه، کارشناسان و همه عوامل دخیل در صنعت مرغداری صورت گرفته است.

کهگیلویه وبویراحمد به مرحله خودکفایی در تولید مرغ نزدیک شد

۲ زنجیره ارزش مرغ در کهگیلویه و بویراحمد استان تعریف شده است

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۲ زنجیره ارزش مرغ در این استان هر کدام مشتمل بر چند حلقه از تولید و پرورش گرفته تا ذبح و نگهداری ایجاد می شود.

سید احسان عسکری اظهار کرد: این حلقه ها شامل واحد تولید خوراک دام و طیور، مرغ مادر گوشتی، جوجه کشی، مزرعه پرورش مرغ گوشتی، کشتارگاه و سردخانه است.

وی افزود: یکی از این حلقه ها در شهرستان های باشت و گچساران ایجاد شده که ۲۵۰ هزار قطعه مرغ در هر دوره است.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: یکی دیگر هم در بهمئی با ظرفیت یک میلیون قطعه در هر دوره است که ظرفیت تولید استان را به طور معناداری افزایش می دهند. ساخت این زنجیره نیز با پیشرفت فیزیکی خوبی در دستور کار است.

میزان مصرف مرغ سالانه در کهگیلویه و بویراحمد ۲۱ هزار تن در سال است و هم اکنون با اجرای چندین طرح مرغداری، تولید این ماده پروتئینی در استان به بیش از ۲۰ هزار تن در سال رسیده است و با افتتاح دو طرح دیگر در بهمئی و لیشتر گچساران که حدود ۱۰۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد تولید مرغ به ۲۸ هزار تن در سال خواهد رسید.

بازار استان کهگیلویه و بویراحمد در تامین گوشت مرغ تا ۶۰ درصد به دیگر استان‌ها وابسته بوده است و بیشتر مواقع شاهد نوسانات قیمت آن و حتی کمبود این کالای اساسی در بازار استان بودیم.

مسئولان بارها برای رفع آن تصمیمات مختلفی گرفته اند که تنها برای مقطع زمانی کوتاهی مفید بوده اما اکنون نسخه درمانگری برای معضل کمبود مرغ استان پیچیده شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha