ترکمنستان حلقه وصل ایران با منطقه آسیای مرکزی محسوب می‌شود

تهران-ایرنا- کارشناس مسائل آسیای میانه با بیان اینکه ترکمنستان نسبت به دیگر همسایگان ایران، امن‌ترین و باثبات‌ترین محسوب می‌شود، گفت: حلقه وصل جمهوری اسلامی ایران با منطقه آسیای مرکزی، ترکمنستان است که روابط با آن از اهمیت قابل‌ توجهی برخوردار است.

علی رهبر کارشناس مسائل آسیای میانه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا، در خصوص اهمیت و ابعاد سفر رهبر ملی ترکمنستان به ایران و امضای چهار سند همکاری میان دو طرف اظهارداشت: تقویت و گسترش روابط با همسایگان یکی از سیاست های راهبردی دولت چهاردهم اعلام شده و دولت دکتر مسعود پزشکیان رئیس جمهوری اسلامی ایران عزمی راسخ برای حل و فصل چالش‌ها با همسایگان از جمله ترکمنستان از خود نشان داده است.

وی گفت: این اقدامات رئیس دولت چهاردهم در ادامه فعالیت های دیپلماتیک رئیس‌جمهور شهید کشورمان که در سال گذشته به دعوت همتای ترکمنستانی و قربانقلی بردی‌محمداف به منظور شرکت در اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی (اکو) به عشق‌آباد سفر کرد، محسوب میشود و حائز اهمیت است.

این کارشناس مسائل آسیای میانه ادامه داد: یکی از موضوعات مهم روابط بین‌الملل، همسایگی و مباحث مرتبط با آن است زیرا همسایگی و هم‌جواری در یک جغرافیای به‌هم‌پیوسته ضمن تأثیرپذیری و تأثیرگذاری سیاسی، امنیتی و فرهنگی بر یکدیگر، در سرنوشت مشترک دو کشور نیز نقش‌آفرین است. جمهوری اسلامی ایران با توجه به وسعت و قرار گیری در همسایگی چند زیر سیستم منطقه‌ایی‌ همچون غرب آسیا و خلیج ‌فارس، اوراسیا و قفقاز، جنوب آسیا، منطقه آسیای مرکزی و شبه‌قاره هند قرار دارد که یکی از مهم‌ترین آنها آسیای مرکزی است.

رهبر در ادامه بیان کرد: در این بین، حلقه وصل جمهوری اسلامی ایران با منطقه آسیای مرکزی، ترکمنستان است که روابط با آن از اهمیت قابل‌ توجهی برخوردار است. ترکمنستان در نزدیک به دو دهه اخیر تحت رهبری قربانقلی بردی‌محمدوف رهبر ملی مردم ترکمنستان و رئیس مصلحت خلق ترکمنستان، این کشور را به یکی از کشورهای امن، با ثبات و درحال توسعه تبدیل کرده است که آثار این امنیت و ثبات بر همسایگانش مشهـــود است بـــه‌طوری‌ که بی‌تردید مـرزهـای جمهـــوری اسلامی ایران و ترکمنستان نسبت به دیگر همسایگان جمهوری اسلامـی ایران، امن‌ترین و باثبات‌ترین محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: نکته قابل‌ ملاحظه رهبری ترکمنستان این بوده که وی علی‌رغم فشارهای منطقه‌ای و بین‌المللی بر اساس سیاست منطقی حُسن هم‌جواری و احترام به حاکمیت کشورهای پیرامون، هیچ‌گاه حاضر نشده‌ که این کشور به پایگاهی برای رقبای جمهوری اسلامی ایران تبدیل شود.

این کارشناس مسائل آسیای میانه گفت: از سوی دیگر جمهوری اسلامی ایران نیز با درک این امر همواره تلاش داشته ضمن تاکید بر رویکرد برادری، روابط حسنه با ترکمنستان برقرار کند به‌ نحوی که دولت جمهوری اسلامی ایران مبنای سیاست خارجی خود را با این کشور، سیاست همسایگی از نوع خویشاوندی قرار داده است.

رهبر افزود: با توجه به این امر ،ضرورت تقویت همه‌جانبه روابط میـان جمـهـوری اسـلامــی ایران و ترکمنـستـان علی الخصوص در حوزه های اقتصادی و سرمایه گذاری های مشترک و تاکید بر گسترش برنامه های فرهنگی در پیوست تعاملات پیش رو، بیش‌ازپیش احساس می‌شود.

وی بیان کرد: در این راستا و با عنایت به حضور معنادار و پررنگ رهبر ملی ترکمنستان در طی سال های اخیر و تاکید وی بر تقویت تعاملات در راستای راز و رمز موفقیت دولت و ملت و اشارات اعلام شده از سوی وی مبنی بر برادرانه بودن رفتارهای بین المللی حتی در بی طرف شناخته شدن ترکمنستان در عرصه جهانی، بیانگر تمایل هرچه بیشتر این کشور بر تعمیق روابط با جمهوری اسلامی ایران است.

این کارشناس مسائل آسیای میانه تصریح کرد: از این رو به نظر می رسد گسترش تعاملات با این کشور و افزایش سطح همکاری های اقتصادی، گردشگری و فرهنگی، تاثیر بسیار معناداری بر بهبود سطح اقتصادی استان‌های همجوار مرزی خواهد داشت.

رهبر در پایان خاطرنشان کرد: بر این اساس، چهار سند امضاء شده فی‌مابین جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان در حوزه های زیربنایی،گاز، گمرکات، دیپلماتیک و «خواهر خواندگی دو بندر امیر آباد و ترکمن باشی»، نوید خوشی در جهت تقویت و تعمیق روابط آتی خواهد داشت که در صورت توجه به اشتراکات دو کشور در پهنه تمدنی ایران فرهنگی، روابطی مستمر از جنس برادرانه و خویشاوندی را به ارمغان خواهد آورد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha