بیش‌از ۱۲ هزار میلیارد ریال تسهیلات تبصره ۱۸ در مازندران پرداخت شد

ساری - ایرنا - مدیرکل امور اقتصادی و دارایی مازندران گفت که در مجموع ۱۲ هزار و ۱۱۰ میلیارد ریال تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه در این استان پرداخت شد.

سیداسماعیل هاشمی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این میزان تسهیلات به ۸۰۶ طرح‌ تولیدی در بخش‌های مختلف کشاورزی، گردشگری، صنعت، تعاون، راه و شهرسازی و نهضت احیای واحدهای اقتصادی پرداخت شده است.

وی اظهار داشت: از محل جزء سه بند "ب" تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ نیز در مجموع ۱۲ هزار و ۱۶۰ میلیارد ریال به متقاضیان واحد شرایط زیرپوشش نهادهای حمایتی و خدماتی از جمله بهزیستی، کمیته امداد، بسیج سازندگی، بنیاد شهید و امور ایثارگران، بنیاد برکت، بنیاد علوی، بنیاد کرامت آستان قدس رضوی، مهارت آموزی کارکنان وظیفه، امور عشایر، سازمان زندان ها و هیات حمایت از صنایع استان تسهیلات مورد نیاز پرداخت شد.

وی در ارتباط با اقدامات اداره کل امور اقتصادی و دارایی مازندران به عنوان دبیر کمیته استانی تسهیلات تبصره ۱۸ قانون بودجه نیز خاطرنشان کرد: این اداره کل در راستای توزیع و پرداخت مناسب تسهیلات تبصره ۱۸ در طول یکسال گذشته نسبت به برپایی بیش از ۷۲ جلسه کمیته کارشناسی اقدام کرده است.

وی تصریح کرد: طرح‌هایی که از تسهیلات تبصره ۱۸ قانون بودجه سال گذشته استفاده کرده اند، توسط کارشناسان اقتصادی این اداره کل مورد بازرسی قرار می گیرند تا صحت انجام تعهدات وام گیرنده در خصوص محل اجرای پروژه، تعداد اشتغالزایی، خرید تجهیزات و ماشین آلات بررسی تا انحرافی در خصوص تعهدات صورت نگرفته باشد.

بیش‌از ۱۲ هزار میلیارد ریال تسهیلات تبصره ۱۸ در مازندران پرداخت شد

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی مازندران افزود: پرداخت تسهیلات از محل تبصره ۱۸ قانون بودجه، به منظور حمایت از تولید و اشتغال پایدار و رشد تولید ملی از راه‌های مختلف از جمله افزایش سرمایه‌گذاری، ارتقای بهره‌وری، تکمیل طرح‌های تولیدی نیمه‌تمام، احیای واحدهای تولیدی راکد، بازسازی و نوسازی واحدهای تولیدی موجود، استفاده از ظرفیت‌های خالی بنگاه‌های تولیدی و تکمیل زنجیره ارزش تولید، در راستای رشد و پیشرفت استان‌های کشور با اولویت طرح‌های تولیدی دانش بنیان و پیشران، صورت می گیرد.

مازندران با افزون بر سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت و ۲۳ هزار و ۷۵۶ کیلومتر مربع وسعت، در مجموع حدود چهار درصد تولید ناخالص ملی ایران را به خود اختصاص داده که بهره گیری از چنین ظرفیت بسیار مناسب برای توسعه همکاری های منطقه ای جمهوری اسلامی ایران از اهمیت بسزایی برخوردار است.

صنعت همواره در مازندران از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و ۱۵ درصد از تولید ناخالص استان از این بخش است و دستکم سه هزار واحد صنعتی با اشتغال‌زایی مستقیم ۸۰ هزار نفر در استان وجود دارد که از این تعداد ۴۶۱ واحد صنعتی در بخش ماشین‌آلات و فلزات اساسی، ۱۳۹ واحد در بخش برق و الکترونیک، ۱۱۵ واحد در بخش نساجی، ۴۰۸ واحد در بخش محصولات شیمیایی، ۲۱۶ واحد در بخش سلولزی، ۵۳۰ واحد در بخش کانی غیرفلزی و ۳۶۷ واحد صنعتی نیز در بخش تولید محصولات غذایی مشغول به فعالیت هستند که نوسازی و روغن کاری چرخ دنده های این بنگاه های اقتصادی با تلاش دولت سیزدهم در دست اجرا است.

طبق آمارهای رسمی در استان مازندران ۲ هزار و ۶۰۰ واحد تولیدی و صنعتی وجود دارد. سهم صنعت از مجموع اشتغال های موجود در مازندران ۳۰ درصد است.

مازندران با ۲۲ شهرستان، ۳۹ شهرک و ناحیه صنعتی و ۲ هزار و ۳۰۰ واحد تولیدی دارد که حدود ۸۰ هزار نفر به صورت مستقیم در واحدهای تولیدی و صنعتی استان اشتغال دارند.

از مجموع ۲ هزار و ۳۰۰ واحد صنعتی استان، ۴۶۱ واحد در بخش ماشین‌آلات و فلزات اساسی، ۱۳۹ واحد در بخش برق و الکترونیک، ۱۱۵ واحد در بخش نساجی، ۴۰۸ واحد در بخش محصولات شیمیایی، ۲۱۶ واحد در بخش سلولزی، ۵۳۰ واحد در بخش کانی غیرفلزی و ۳۶۷ واحد صنعتی نیز در بخش تولید محصولات غذایی مشغول فعالیت هستند.

بیشترین سهم واحدهای صنعتی استان نیز متعلق به شهرستان آمل با حدود ۴۰۰ واحد صنعتی فعال است در کنار ان ۲۶ درصد صنایع فعال استان نیز در شهرستان‌های ساری، بابل و سوادکوه مستقر هستند. مازندران در حوزه اشتغال واحدهای صنعتی با استقرار چهار درصد واحدهای صنعتی کشور در این استان یازدهمین استان کشور است و ۳.۸ درصد اشتغال صنعتی را در اختیار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha