۸ شهریور ۱۴۰۳، ۱۶:۱۸
کد خبرنگار: 1226
کد خبر: 85582585
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

طرح اسکله شناور سد شیرین دره خراسان شمالی افتتاح شد

بجنورد-ایرنا - طرح اسکله شناور و آبگیر سطحی سد شیرین دره به عنوان یکی از مهمترین طرح های مدیریت تامین آب آشامیدن مرکز استان خراسان شمالی امروز ( پنجشنبه) به مناسبت هفته دولت افتتاح شد.

به گزارش ایرنا، استاندار خراسان شمالی در آیین بهره برداری از اسکله شناور و آبگیر سطحی سد شیرین دره گفت: اجرای این پروژه‌ اقدام مهمی برای تامین پایدار آب شرب با کیفیت برای شهر بجنورد است.

محمدرضا حسین نژاد اظهار کرد: این طرح با هدف تامین آب آشامیدن مورد نیاز مردم شهر بجنورد در مواقع ورود سیلاب به مخزن سد شیرین دره اجرا و بهره برداری شد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای نیز با بیان اینکه برای این طرح ها در مجموع ۳۵۰ میلیارد ریال هزینه شده است گفت: طرح اولیه آبگیر سطحی سد شیرین دره با هدف بهبود کیفیت آب و کاهش هزینه ها در تصفیه خانه و امکان برداشت آب از ترازهای بالاتر مخزن سد شیرین دره در مواقع افزایش کدورت آب بر اثر وقوع سیلاب، اجرا شده و در سال های قبل به بهره بر داری رسیده بود اما با توجه به کاهش شدید حجم مخزن آب سد، در سال 1401 پروژه ای فوری به منظور افزایش ظرفیت آبگیر در ترازهای پایین تر برای مواقع خشکسالی از محل منابع ملی تعریف و عملیات اجرایی آن آغاز شد.
سید عقیل مرتضوی اظهار کرد: در پروژه افزایش ظرفیت آبگیر سطحی سد شیرین دره، با احداث ۲ خط لوله جدید، مخزن تعادلی و نصب پمپ های جدید، ظرفیت آبگیری و انتقال آب از سطح مخزن در ۲ تراز مختلف از 450 لیتر بر ثانیه به 700 لیتر بر ثانیه به تناسب نیاز شهر افزایش یافت.
وی افزود: با وجود اجرای ۲ پروژه قبلی، اجرای یک اسکله شناور برای آبگیری از سطح آب سد شیرین دره در ترازهای مختلف آب ضروری بود که این کار در اواخر سال گذشته آغاز شد و اکنون با اجرا و بهره برداری از آن امکان انتقال بیش از 500 لیتر بر ثانیه آب از این سد به خط انتقال تامین آب شرب بجنورد در مواقع سیلابی فراهم شده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی خاطرنشان کرد: بهبود شرایط کیفی آب بویژه در مواقع وقوع سیلاب و عدم امکان آبگیری از خروجی آبگیر خط انتقال آب بجنورد در لایه های پایین مخزن سد بدلیل افزایش کدورت، هدف اصلی اجرای پروژه آبگیر سطحی سد شیرین دره است.
به گزارش ایرنا، سد شیرین دره با حجم کل مخزن ۶۱ میلیون و ۲۴۰ هزار مترمکعب و با توان تنظیم سالانه ۶۵ میلیون و ۸۰۰ هزار متر مکعب آب، پر اهمیت ترین سد استان به لحاظ توان تنظیم آب و تامین آب شرب مرکز استان است.
این سد در ۶۵ کیلومتری شمال غربی شهر بجنورد بر روی رودخانه شیرین دره یکی از سرشاخه های رود اترک برای کنترل و مهار سیلاب ها، تامین سالانه ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب آب آشامیدنی مورد نیاز برای شهر بجنورد و روستاهای مسیر خط انتقال، ۱۲ میلیون متر مکعب آب مورد نیاز صنایع، ۳۰ میلیون متر مکعب تامین آب مورد نیاز بهبود و توسعه زمین های کشاورزی پایین دست و سه میلیون و ۳۰۰ هزار متر مکعب تأمین آب مورد نیاز زیست محیطی ساخته شده است.
عملیات ساخت سد شیرین دره در مهرماه سال ۱۳۷۵ آغاز شد و در فروردین ماه سال ۱۳۸۴ پایان یافت.
میزان مصرف آب شهر بجنورد در شرایط عادی، ۷۰۰ لیتر بر ثانیه است که این رقم در اوج مصرف تا هزار و ۴۰۰ لیتر بر ثانیه افزایش می یابد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha