۹ شهریور ۱۴۰۳، ۱۰:۵۳
کد خبر: 85582957
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نگرانی سئول از آینده اتکای نظامی و امنیتی به آمریکا

تهران – ایرنا – کره‌جنوبی که سال‌هاست از لحاظ امنیتی و دفاع نظامی خود را متکی به آمریکا کرده است، اکنون با احساس تغییر وزش بادهای سیاسی بر فراز کاخ سفید، به هراس و  تکاپو افتاده و بالاترین مقام سیاسی در این کشور ابراز امیدواری و اطمینان می‌دهد که اتحاد و روابط با واشنگتن علی رغم آنکه سکاندار کاخ سفید چه فردی باشد، تغییر نخواهد کرد.

به گزارش روز جمعه ایرنا، خبرگزاری یونهاپ گزارش داد: «یون سوک یئول» رئیس جمهوری کره جنوبی گفت فارغ از آنکه چه کسی ریاست کاخ سفید را در اختیار داشته باشد، همکاری امنیتی سئول با آمریکا و ژاپن ادامه خواهد یافت.

بنابراین گزارش، رئیس جمهوری کره جنوبی در یک کنفرانس خبری درباره نگرانی از تغییرات سیاسی آتی در کاخ سفید اظهار داشت: چارچوب همکاری سه جانبه (امنیتی) کره جنوبی، آمریکا و ژاپن نه تنها برای منطقه اقیانوس هند و اقیانوسیه بلکه برای اقتصاد جهانی بسیار مهم بوده و به سود منافع هر سه کشور است. تغییر در رهبری کاخ سفید این چارچوب و قاعده را تغییر نخواهد داد و ازطریق توافقات دیپلماتیک تقویت و ادامه خواهد یافت.

نگرانی سئول از آینده اتکای نظامی و امنیتی به آمریکا
رئیس جمهوری کره جنوبی با حضور در یک کنفرانس خبری
نسبت به آینده امنیتی این کشور که زیر چتر آمریکا قرار دارد، ابراز امیدواری کرد

یونهاپ در ادامه افزود: اظهارات رئیس جمهوری کره جنوبی در پاسخ به برخی نگرانی‌ها درباره آینده این همکاری سه جانبه است، به ویژه آنکه دوره ریاست جمهوری جو بایدن و نخست وزیری فومیو تاکاشیدا نخست وزیر ژاپن به زودی به سر خواهد رسید.

توافق سه جانبه همکاری امنیتی با حضور سران آمریکا و ژاپن به همراه رئیس جمهوری کره جنوبی سال گذشته میلادی در کمپ دیوید به امضار رسید و ماه گذشته نیز وزرای دفاع این سه کشور یادداشت همکاری در زمینه این توافق سه جانبه در زمینه ادامه تعهد به بازدارندگی تهدیدات کره شمالی امضا کردند.

نگرانی سئول از آینده اتکای نظامی و امنیتی به آمریکا

یونهاپ گزارش داد: ناظران بین الملی بر این عقیده اند که سیسات خارجی آمریکا در دوران ریاست جمهوری جو بایدن می تواند با بازگشت دونالد ترامپ به کاخ سفید تغییر کند.

ترامپ جمهوری‌خواه در دوران ریاست جمهوری خود و بین سال های ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ میلادی با کره شمالی وارد مذاکرات هسته ای شد و درهمان زمان سئول را نسبت به افزایش هزینه حضور حدود ۲۸ هزار و ۵۰۰ نیروی نظامی آمریکایی مستقر در خاک کره جنوبی، تحت فشار قرار داد.

نگرانی سئول از آینده اتکای نظامی و امنیتی به آمریکا
دونالد ترامپ تنها رئیس جمهوری آمریکا بود که بدون محافظ بدان سوی مرز کره شمالی گام نهاد
وی در مورخ۳۰ ژوئن ۲۰۱۹ ، ۲۰ قدم به داخل خاک کره شمالی شد

بنابراین گزارش رئیس جمهوری کره جنوبی همچنین درخصوص تعهد آمریکا نسبت به عاری سازی شبه جزیره کره از تسلیحات اتمی ابراز امیدواری کرد و گفت: آمریکا بنابر آنچه که در «بیانیه واشگتن» که در نشستی با حضور جو بایدن در ماه مه ۲۰۲۳ ترسیم شد، متعهد به دفاع از کره جنوبی (در قبال) کره شمالی هم از طریق کنوانسیون ها و هم از طریق ظرفیت های اتمی شد.

به گزارش ایرنا، از هم اکنون شماری از کشورهای شرق آسیا که سال هاست خود را زیر چتر حمایت نظامی آمریکا قرار داده اند، با احساس و مشاهده وزش بادهای نامشخص سیاسی بر فراز کاخ سفید که احتمال بازگشت دوباره ترامپ را می دهد، به هراس و تکاپو انداخته است.

پت رایدر، سخنگوی پنتاگون در مورخ ۳۱ مردادماه ۱۴۰۳ اطمینان داد که نتیجه انتخابات هر آنچه باشد، خللی در اتحاد نظامی واشنگتن با کشورهای هم‌پیمان ایجاد نخواهد شد و این اتحاد قوی‌تر می‌شود.

وی در آن تاریخ به خبرنگاران گفت: نمی‌خواهم وارد فرضیات شوم اما به جز آنکه بگویم اتحاد ما (آمریکا) با متحدان‌مان همچون ژاپن و کره جنوبی حتی قوی‌تر از آنچه بوده، می‌شود و تصور می‌کنم در آینده خواهید دید که این اتحاد ادامه یافته و مستحکم تر خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha