امام زمان(عج) میراث‌بر همه پیامبران الهی است

تهران- ایرنا- رهبر معظم انقلاب معتقدند «تمام پیامبران الهی آمدند تا بشریّت را به جامعه‌ آرمانی و هدف نهایی نزدیک کنند و حضرت ولیّ‌عصر (عج) میراث‌برِ همه‌ پیامبران است که گام آخر را در ایجاد آن جامعه‌ الهی برمی‌دارد».

به گزارش خبرنگار معارف ایرنا حضرت آیت الله خامنه‌ای در کتاب انسان ۲۵۰ ساله (مروری بر بیانات معظم له در ششم تیرماه ۱۳۵۹) درباره جامعه مهدوی و انتظار ظهور امام زمان(عج) فرمود: جامعه‌ مهدوی یعنی آن دنیایی که امام زمان (عج) می‌آید تا آن دنیا را بسازد، همان جامعه‌ای است که همه‌ پیامبران برای تامین آن در عالم ظهور کردند. یعنی همه‌ پیغمبران مقدّمه بودند تا آن جامعه‌ ایده‌آل انسانی به ‌وجود بیاید که بالاخره به ‌وسیله‌ ولیّ‌عصر و مهدی موعود(عج) در این عالم پدید خواهد آمد؛ مانند یک بنای مرتفعی که کسی می‌آید، زمین آن را تسطیح می‌کند و خار و خاشاک را از آن می‌کَند، کس دیگری پس از او می‌آید و زمین را برای پایه‌ریزی می‌کَند و گود می‌کند و کس دیگری پس از او می‌آید تا پایه‌ها را شالوده‌ریزی کند و بلند کند و کس دیگری پس از او می‌آید تا دیوارها را بچیند و یکی پس از دیگری مأموران و مسئولان می‌آیند تا این کاخ مرتفع و این بنیان رفیع به تدریج در طول زمان ساخته و پرداخته بشود.

ایشان افزودند: انبیای الهی از آغاز تاریخ بشریّت، یکی پس از دیگری آمدند تا جامعه را و بشریّت را قدم‌به‌قدم به آن جامعه‌ آرمانی و آن هدف نهایی نزدیک کنند. انبیا همه موفّق شدند؛ حتّی یک نفر از رسولان الهی هم در این راه و در این مسیر ناکام نماند. باری بود که بر دوش این مأموران عالی‌مقام نهاده شده بود. هر کدام آن بار را قدمی به مقصد و سرمنزل نزدیک کردند؛ کوشش کردند و هر چه توان داشتند، به کار بردند؛ آن وقتی [هم] که عمر آنان سر آمد، این بار را دیگری از دست آنان گرفت و همچنان قدمی و مسافتی آن بار را به مقصد نزدیک‌تر کرد. ولیّ‌عصر (عج) میراث‌برِ همه‌ پیامبران الهی است که می‌آید و گام آخر را در ایجاد آن جامعه‌ الهی برمی‌دارد.

رهبر انقلاب اضافه کردند: اگر شما در کتب اسلامی و در متون اصلی اسلامی دقّت کنید، همه‌ خصوصیّات آن جامعه به دست می‌آید. در همین دعای ندبه‌ای که در روزهای جمعه ان‌شاءالله‌ موفّق باشید و بخوانید و می‌خوانید، خصوصیّات آن جامعه ذکر شده است؛ مثلاً آنجایی که می‌گوید «اَینَ مُعِزُّ الاَولِیاءِ وَ مُذِلُّ الاَعداء»؛ آن جامعه، جامعه‌ای است که اولیای خدا در آن عزیزند و دشمنان خدا در آن ذلیل و خوارند. یعنی ارزش‌ها و معیارها در آن جامعه چنین است.

خواندن دعای ندبه کافی نیست

ایشان در بیان یکی دیگر از ویژگی های جامعه مهدوی فرمود: «اَینَ المُعَدُّ لِاِقامَةِ الحُدود»؛ آن جامعه، جامعه‌ای است که حدود الهی در آن اقامه می‌شود. یعنی همه‌ حد و مرزهایی که خدا معیّن کرده و اسلام معیّن کرده است، در جامعه‌ زمان امام زمان مراعات می‌شود. امام زمان وقتی که ظهور می‌کند، جامعه‌ای می‌سازد که به‌ طور خلاصه دارای این چند خصوصیّت است که من آن را می‌گویم و شما برادران و خواهران عزیز دقّت کنید وقتی آیات و ادعیه‌ای که وارد شده است، می‌خوانید، ذهن خود را در این مورد بازتر و بازتر کنید. فقط خواندن دعای ندبه کافی نیست؛ درس گرفتن و فهمیدن آن [هم] لازم است.

امام زمان(عج) میراث‌بر همه پیامبران الهی است

رهبر انقلاب اظهار داشتند: امام زمان (عج) جامعه را بر این چند پایه بنا می کند. اوّلاً نابود کردن و قلع و قمع کردن ریشه‌های ظلم و طغیان. یعنی در جامعه‌ای که در زمان ولیّ‌عصر ساخته می شود، باید ظلم و جور نباشد؛ نه اینکه فقط در ایران نباشد یا در جوامع مسلمان‌نشین نباشد، در همه‌ دنیا نباشد؛ نه ظلم اقتصادی و نه ظلم سیاسی و نه ظلم فرهنگی و نه هیچ ‌گونه ستمی دیگر در آن جامعه وجود نخواهد داشت. باید استثمار و اختلاف طبقاتی و تبعیض و نابرابری و زورگویی و گردن‌کلفتی و قلدری از عالم ریشه‌کن بشود.

ایشان اضافه کردند: دوّمین خصوصیّت جامعه‌ ایده آلی که امام زمان (عج) می سازد، بالا رفتن سطح اندیشه‌ انسان است؛ هم اندیشه‌ علمی انسان، هم اندیشه‌ اسلامی انسان. یعنی در دوران ولیّ‌عصر شما باید نشانی از جهل و بی‌سوادی و فقر فکری و فرهنگی در عالم پیدا نکنید؛ آنجا مردم می توانند دین را بدرستی بشناسند و همچنان ‌که همه می دانید، این یکی از هدف های بزرگ پیامبران بود که امیرالمؤمنین (ع) آن را در خطبه‌ نهج‌البلاغه‌ شریف بیان کرده است «وَ یُثیروا لَهُم دَفائِنَ العُقول» (عقل های پنهان شده راکه در زیر غبار کفر پوشیده شده و بر اثر تاریکی ضلالت و گمراهی پنهان شده بود، بیرون آورده و به کار اندازد).

رهبر انقلاب افزودند: در روایات ما وارد شده است که وقتی ولیّ‌عصر ظهور می کند، زنی در خانه می‌نشیند و قرآن را باز می کند و از متن قرآن حقایق دین را استخراج می کند و می فهمد. یعنی آن ‌قدر سطح فرهنگ اسلامی و دینی بالا می رود که همه‌ افراد جامعه و زنانی که در میدان اجتماع هم بر فرض شرکت نمی کنند و در خانه می‌نشینند، آنها هم می توانند فقیه و دین‌شناس باشند؛ می توانند قرآن را باز کنند و خودشان حقایق دین را از قرآن بفهمند و شما ببینید که در جامعه‌ای که همه، مردان و زنان در سطوح مختلف، قدرت فهم دین و استنباط از کتاب الهی را دارند، این جامعه چقدر نورانی است و هیچ نقطه‌ای از ظلمت در این جامعه دیگر نیست؛ این همه اختلاف ‌نظر و اختلاف‌ رویّه، دیگر در آن جامعه معنایی ندارد.

ایشان افزودند: خصوصیّت سوّمی که جامعه‌ امام زمان و جامعه‌ مهدوی داراست، این است که در آن روز همه‌ نیروهای طبیعت و همه‌ نیروهای انسان استخراج می شود؛ چیزی در بطن زمین نمی ماند که بشر از آن استفاده نکند. این‌ همه نیروهای معطّل طبیعی، این همه زمین هایی که می تواند انسان را تغذیه کند، این‌ همه قوای کشف‌نشده و نیروهایی که در بطن طبیعت بود ــ مثلاً نیروی اتم، نیروی برق و الکتریسیته ــ و قرن ها بر عمر جهان می گذشت، امّا بشر آنها را نمی‌شناخت و بعد بتدریج استخراج شد، و همه‌ نیروهای بی‌شماری که از این قبیل در بطن طبیعت هست، در زمان امام زمان استخراج می شود.

رهبر انقلاب ادامه دادند: خصوصیّت دیگر این است که محور در دوران امام زمان، محور فضیلت و اخلاق است. هر کس دارای فضیلت اخلاقی بیشتر است، او مقدّم‌تر و جلوتر است. حالا اگر به آیات و روایات مراجعه کنید، خصوصیّات بیشتری را هم پیدا می کنید... یک چنین جامعه‌ای را شما در نظر بگیرید؛ این همان جامعه‌ای است که مهدی موعود ما و امام زمان ما و محبوب تاریخیِ دیرین ما که هم‌اکنون در زیر همین آسمان و بر روی همین زمین زندگی می کند و در میان انسانهاست، به‌ وجود خواهد آورد و تأمین خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، کتاب انسان ۲۵۰ ساله شامل بیانات مقام معظم رهبری درباره زندگی سیاسی مبارزاتی ائمه معصومین علیهم السلام است که از سوی مرکز صهبا در ۱۷ فصل و ۳۷۵ صفحه گردآوری و تنظیم شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha