۱۱ شهریور ۱۴۰۳، ۷:۴۶
کد خبرنگار: 2204
کد خبر: 85583633
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

اوریال در آغوش کمر سرخ سرایان + فیلم

۱۱ شهریور ۱۴۰۳، ۷:۴۶
کد خبر: 85583633
اوریال در آغوش کمر سرخ سرایان + فیلم

بیرجند - ایرنا - منطقه حفاظت شده "کمر سرخ" سرایان محلی امن برای حیات قوچ و میش اوریال است که از جاذبه‌های گردشگری خراسان جنوبی نیز محسوب می‌شود و بنا بر آخرین سرشماری ۵۷۲ قوچ و میش در این منطقه زندگی می‌کنند.

به گزارش ایرنا، قوچ ‌و میش اوریال (شرقی) گروهی از زیرگونه‌های گوسفند وحشی است، این حیوان که مثل بقیه گوسفندان جنس نر آن «قوچ» و جنس ماده اش «میش» نامیده می‌شود از زیبایی خاصی به خصوص در جنس نر برخوردار است.

قوچ‌ها شاخ‌های بلندی دارند که حلزونی شکل بوده و به طرف پهلوی صورت و رو به جلو خمیده شده اند، سطح جلویی شاخ‌ها پهن با زاویه ‌ای تند به طرف لبه پشتی است بطوری که مقطع شاخ‌ها مثلثی به نظر می‌رسد، ماده‌ها نیز شاخ‌های کوتاهی دارند.

از ویژگی‌های دیگر قوچ‌ها وجود موهای بلند و سفید رنگ در ناحیه زیر گردن و سینه است، موهای پشت در تابستان کوتاه به رنگ زرد شنی و در زمستان بلند و قهوه ‌ای رنگ است، زیر شکم و کفل‌های قوچ نیز سفید است.

منطقه حفاظت شده کمر سرخ سرایان یکی از زیستگاه‌های قوچ و میش اوریال بوده که تیر ۱۳۹۸ به ثبت رسیده و وسعت آن پنج هزار و ۲۸۱ هکتار است.

این زیستگاه کوهستانی چشمه‌ها و آبشارهای فصلی دارد که برای غار نوردی، عکاسی طبیعت و حیات وحش، زمین شناسی، باستان شناسی و دیرینه شناسی مورد توجه گردشگران و کوهنوردان است.

همچنین حرکت پر ابهت و زیبای گله‌های قوچ بر زیبایی هرچه بیشتر این منطقه در شهرستان سرایان افزوده است.

کمر سرخ حلقه اتصال چهار شهرستان

آنطور که رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سرایان منطقه کمر سرخ را معرفی می کند و محل تردد گونه شاخص قوچ و میش بوده حلقه اتصال تمامی زیستگاه های چهار شهرستان از جمله سرایان، قاینات، گناباد و فردوس محسوب می‌شود.

عباس اصغرزاده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از کمر سرخ به عنوان منطقه امن و نقطه حفاظتی یاد کرد که ارزش اکولوژیکی و ذخیره گاهی آن‌را ۲ چندان کرده است.

وی افزود: با توجه به جهت ارتفاعات منطقه، اقلیم و منابع آبی موجود، پوشش گیاهی منطقه از وضعیت خوب و متنوعی برخوردار است.

افزایش ۶۰ راس اوریال در کمرسرخ

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سرایان با اشاره به اینکه در کف دره‌ها و در مسیر رودخانه‌ها که آب جریان دارد گیاهان آب دوست از قبیل پونه، گزنه، بید، بارهنگ، پده، بید، نسترن وحشی، گز، نی، شیرین زبان روییده است گفت: در مناطق خشک و ارتفاعات منطقه می‌توان بنه، انجیر وحشی، بادامشک، درمنه، فرفیون، سریش، ریواس، آنغوزه، زیره سیاه، اسفند، گل گاوزبان، پیچک صحرایی، کاکوتی، تلخه بیان، اسپرس، علف هفت بند، بومادران، گون، کلاه میر حسین و دیگر گونه های علفی یکساله، دوساله و خشبی را مشاهده کرد.

وی عنوان کرد: در دامنه بعضی از ارتفاعات نیز شاهد نیزارهای کوچک، انواع درختچه ها و بعضی از گونه‌های آب دوست هستیم که نشان دهنده نقاط حاصلخیز و مرطوب در دل کوه است.

اصغرزاده با تاکید بر اینکه گونه های جانوری متنوعی در منطقه زیست می کنند که گونه شاخص آن را می‌توان قوچ ومیش اوریال(ناخالص) نام برد که در سراسر منطقه بصورت پراکنده دیده می‌شوند ادامه داد:طبق آمار سرشماری تابستانه سر جمع قوچ و میش این منطقه ۵۷۲ راس است که نسبت به سرشماری سال قبل ۶۰ راس اضافه شده است.

اوریال در آغوش کمر سرخ سرایان + فیلم

وی با بیان اینکه ۱۰۸ راس کل و بز هم در سرشماری اخیر برای منطقه حفاظت شده کمر سرخ به ثبت رسیده اضافه کرد: ارتفاعات منطقه، جهت و سرعت باد و اشکال زمین شناختی موجود در منطقه بر میزان پراکنش حیات وحش و تنوع زیستگاه‌ها در منطقه تاثیر گذاشته است.

مار جعفری شاخ دار از خزندگان کمر سرخ

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سرایان یادآور شد: از دیگر پستانداران می‌توان گرگ، شغال، روباه، گربه وحشی، خرگوش، خفاش، خارپشت، جربیل، پایکا، تشی،زرده بر و کاراکال را نام برد.

وی گفت: پرندگان این منطقه هم عقاب طلایی، زاغ بور، سارگپه، شاهین، دلیجه، جغد، هدهد، زنبورخوار، انواع گنجشک، کلاغ سیاه، کلاغ کوهی نوک سرخ، سار، چکاوک، سهره، کوکوی معمولی، زاغی، دم جنبانک، زرده پره، قمری، کبک، تیهو، کوکر شکم سیاه و کبوتر چاهی است.

اوریال در آغوش کمر سرخ سرایان + فیلم

اصغرزاده با اشاره به اینکه در فصل زمستان نیز بعضی از گونه‌های آبزی و کنار آبزی از قبیل اردک سرسبز، آبچیلک، انواع مرغابی سانان وجود دارد گفت: از گونه خزندگان می‌توان بزمجه، آگاما، انواع مار (جعفری شاخدار، تیر مار، مار زنگی، قیطانی) و از گونه دوزیستان قورباغه و وزغ را نام برد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی هم با بیان اینکه ۱۳.۳ درصد خاک خراسان جنوبی معادل ۲ میلیون و ۶ هزار و ۲۱۳ هکتار در قالب مناطق چهارگانه محیط زیست مدیریت می‌شود اظهار کرد: با افزوده شدن ۲ منطقه حفاظت شده امسال تعداد مناطق تحت مدیریت این اداره کل ۱۲ منطقه افزایش یافت که شامل ۹ منطقه حفاظت شده و سه پناهگاه حیات وحش است.

اسدالله حاتمی افزود: ۲ منطقه حفاظت شده جدید به مناطق تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی شامل منطقه حفاظت شده استند در شهرستان نهبندان و منطقه پلنگ آباد مشترک در شهرستان های بشرویه و طبس است.

وی عنوان کرد: در سه سال اخیر بیش از ۶۷ میلیارد ریال به محیط زیست خراسان جنوبی اختصاص یافته که برای اجرای برنامه عمل حفاظت گونه‌های جانوری در معرض خطر و تهدید، انجام اقدامات پیشگیرانه و کنترلی خشکسالی و تغییر اقلیم از قبیل آبرسانی و تغذیه وحوش، بانک ژن گونه های جانوری، پایش مناطق تحت مدیریت، اجرای برنامه سرشماری سالانه حیات وحش، تعمیر و تجهیز پاسگاه‌های محیط بانی، ایجاد زیرساخت‌های گردشگری در تالاب کجی نمکزار نهبندان، ایجاد مرکز تیمار و بازپروری حیات وحش در منطقه حفاظت شده باقران هزینه شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با اشاره به تنوع گیاهی و جانوری استان یادآور شد: تاکنون ۲۳۰ گونه پرنده، ۵۰ گونه پستاندار، ۵۰ گونه خزنده، سه گونه دو زیست و بیش از هزار گونه گیاهی در استان شناسایی شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha