۱۰ شهریور ۱۴۰۳، ۱۱:۴۱
کد خبرنگار: 987
کد خبر: 85583659
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تغییر الگوی کشت در ۶۰۰ هکتار از اراضی شاهین‌شهر اجرا شد
عکس تزیینی است

اصفهان- ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی شاهین‌شهر از تغییر الگوی کشت در ۶۰۰ هکتار از اراضی این شهرستان در یک سال اخیر خبر داد.

مصطفی عباسی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: حذف محصولات پر آب‌بر و جایگزینی با تولیدات کم آب‌بر نظیر پسته، زعفران، گل محمدی و گلرنگ در این مدت در شاهین‌شهر انجام شد.

وی اضافه کرد: این شهرستان حدود ۲۰ سال قبل و با طرح موضوع تغییر الگوی کشت در کشور جزو مناطق آزمایشی(پایلوت) بود و از آن زمان تاکنون بخش قابل توجهی از محصولات پر آب‌بر با کم آب‌بر جایگزین شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شاهین‌شهر افزود: با توجه به کمبود منابع آبی در استان تغییر الگوی کشت و همچنین افزایش پروژه‌های آبیاری قطره‌ای از مهمترین نیازهای این خطه محسوب می‌شود.

عباسی خاطرنشان کرد: بالغ بر ۱۲ هزار هکتار اراضی کشاورزی در این شهرستان وجود دارد که گندم و ذرت هر کدام با سه هزار و ۵۰۰ هکتار و جو با ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار دارای بیشترین سطح کشت در این خطه است.

وی تصریح کرد: شاهین‌شهر در تولید محصولات دام و طیور جزو مناطق موثر در استان و کشور به‌شمار می‌آید و در صورت تخصیص اعتبارات بیشتر قادر به توسعه این بخش نیز خواهیم بود.

به گزارش ایرنا، شهرستان شاهین‌شهر در ۲۰ کیلومتری شمال اصفهان است؛ پیش از این منطقه میمه و وزوان نیز زیر نظر فرمانداری شاهین‌شهر مدیریت می‌شد اما در مرداد امسال با ابلاغ مصوبه هیات دولت، این مناطق از هم منفک و شهرستان جدید «میمه و وَزوان» تشکیل شد.

اصفهان به‌عنوان یکی از پیشتازان صنعت کشاورزی ایران دارای شرایط متنوع آب و هوایی و استعداد تولید انواع محصولات است به‌گونه‌ای که در مناطق گرم و خشک آن خرما، انار و پسته، در مناطق سرد و کوهستانی بادام و گردو و در مناطق معتدل و سرد انواع محصولات دانه‌دار و هسته‌دار کشت می‌شود.

مجموع اراضی زراعی قابل‌ کشت استان حدود ۴۸۵ هزار هکتار است که در سال‌های معمول(نرمال) از حیث بارش حدود ۷۰ درصد آن به کشت محصولات زراعی مانند انواع غلات، حُبوبات و محصولات علوفه‌ای، جالیزی، سبزی و صیفی اختصاص می‌یابد.

تولید سالانه محصولات زراعی استان در شرایط عادی حدود ۴.۶ میلیون تُن و مجموع اراضی باغی استان حدود ۸۵ هزار هکتار است و مجموع تولیدات باغی و گلخانه‌ای این خطه در شرایط عادی حدود ۸۸۶ هزار تُن برآورد می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha