۲۵ روز دلدادگی در امتداد جاده

۱۱ شهریور ۱۴۰۳، ۸:۰۶
کد خبر: 85583741
۲۵ روز دلدادگی در امتداد جاده

خرم آباد - ایرنا - اربعین حسینی با حضور میلیونی زائران عاشق و خادمان دلباخته سپری شد که در این میان راهبران امید با ۲۵ روز عاشقی در جاده و تردد در شهرهای مرزی منتهی به عراق، ارادت خود را از راه دور به امام حسین (ع) ادا کردند.

به گزارش ایرنا کارکنان راهداری و حمل و نقل جاده ای از معدود نیروهای اداری هستند که اکثر آنها بسیاری از روزها و شب ها را در اداره و محل مشخص کار حضور ندارند، در بارش های پاییزی و زمهریر زمستان، به ویژه در لرستان که محورهای کوهستانی و سخت گذرش زمستانی تر است همگام با جاده پیش می روند.

طی سال های اخیر که سیلاب های گاه و بیگاه تابستانه و بهاره هم رخ نشان داده است بازهم این راهبران امید هستند که شبانه روز در حال بازگشایی و مراقبت از محورهای ارتباطی بوده تا خللی در حمل و نقل عمومی کشور و امنیت مسافران ایجاد نشود.

اما بی شک نقطه عطف این خادمان جاده، ایام اربعین و سختی کار ۲۴ ساعته آن است، روزها و شب هایی که قبل از آغاز گردهمایی عظیم دلدادگان حسینی، برای زیرسازی، ایمن سازی و بهسازی جاده های مسیر زائران و منتهی به مرزهای عراق سپری می شود و حتی تا چندماه قبل از این هنرنمایی معنوی، راهبران امید در جاده ها تلاش می کنند.

هرچند طرح پویش اربعین به مدت ۲۰ روز تداوم دارد اما به گواه آمار، امسال جابجایی زائران و اعزام ناوگان در مسیرهای منتهی به مرزها تا ۹ شهریور ( چهار روز پس از اربعین) ادامه داشت و خادمان نارنجی پوش ملت در گرمای سرسام آور هوا در جاده و محورهای مواصلاتی به زائران بارگاه حسین خدمت کردند.

راهداران لرستانی در گرمای کم سابقه هوای امسال که آدمی را در اندک دقایقی بی تاب می کرد، در جاده ها مستقر و آماده خدمت بودند، پا به پای زائران، در حالیکه شوق زیارت در دل داشتند، اما در امتداد جاده ها به زوار حسینی خدمت کردند و دورادور دل را حریم عشق امامشان طواف دادند.

رانندگان صبوری که ۲۵ روز به دور از خانه و خانواده، با کمترین دریافتی و چشمداشت، مسیر را در پیش گرفتند، به دل گرما زدند، صدها کیلومتر جاده رفت و برگشت تکراری را طی کردند اما ذره ای از ارادتشان به حسین (ع) و اشتیاق خدمت به زائرانش در وجود آنها کم نشد.

مرز مهران کانون اصلی تردد زوار اربعین حسینی و عتبات عالیات در طول سال است و از ۱۶ مرداد تا ۷ شهریور سه میلیون و چهار هزار و ۶ نفر از طریق این گذرگاه تردد (ورود و خروج ) تردد کردند که خدمت رسانی لجستیک و ترابری به این تعداد کاری بسیار سخت، فرسایشی و نیازمند صبر بسیار است.

لرستان هرساله در این ایام استان مُعین ایلام می‌شود و بیشترین زائر راهی به مرز مهران را دارد بنابراین تعداد سفرهای ناوگان عمومی به این مرز و به ویژه در بازگشت آنها قابل توجه است، رانندگانی که هرکدام در این مدت کیلومترها طی طریق کرده و عاشقان حسینی را در مسیر رفت و برگشت همراهی می کنند.

به گفته معاون راهداری و حمل و نقل جاده ای لرستان در این مدت مقرر بود طرح پویش اربعین ۱۶ مرداد تا ۶ شهریور اجرا شود اما به توجه به حجم زائران در مرز مهران، خدمت رسانی به آنها تا ۹ شهریور تداوم داشت.

۲۵ روز دلدادگی در امتداد جاده

جابجایی افزون بر ۱۳ هزار زائر اربعین با ناوگان عمومی لرستان

رضا عبدی در این خصوص به ایرنا گفت: ۱۳ هزار و ۶۰۵ زائر عتبات عالیات از ابتدای طرح اربعین حسینی تاکنون (۱۶ مرداد تا ۹ شهریور) با ناوگان حمل و نقل عمومی استان جابجا شده اند.

وی افزود: این تعداد زائر اربعین با برنامه ریزی های صورت گرفته در راستای اجرای دستورالعمل های ابلاغی و تلاش شبانه روزی کارکنان، فعالان و صنوف حمل و نقل عمومی مسافر استان به سمت مرز و بازگشت از مرزها جابجا شدند.

معاون راهداری و حمل و نقل جاده ای لرستان با بیان اینکه این تعداد زائر در قالب ۵۷۹ سفر رفت و برگشت جابجا شده اند اظهار داشت: ۱۰ هزار و ۵۳۱ نفر از زائران با ۹۲ اتوبوس، ۲ هزار و ۸۷۲ نفر با ۸۷ دستگاه مینی بوس و ۱۷۲ زائر نیز با چهار دستگاه سواری کرایه به مرز مهران منتقل و یا از مرز به مقصد استان منتقل شده اند.

عبدی یادآور شد: همچنین ناوگان حمل و نقل عمومی استان در کمک به سایر استان ها نیز نسبت به جابجایی مسافران به ویژه در مسیر بازگشت از مراسم اربعین کمک کرده است که با احتساب این اقدام، آمار عملکردی بیش از عدد کنونی خواهد شد.

وی تصریح کرد: طرح اربعین حسینی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از ۱۶ مرداد تا ۶ شهریور تعیین شده بود اما کار جابجایی زائران تا روز ۹ شهریور ادامه داشت.

۲۵ روز دلدادگی در امتداد جاده

اعزام تمام ناوگان لرستان به مرز مهران

وی افزود: ناوگان عمومی استان برای خدمت رسانی به زوار اربعین عازم مرز می شود و به ویژه در زمان برگشت زائران از مرز مهران، خدمت رسانی می کند که با توجه به خستگی افراد و گرمای هوا، ضرورت خدمت رسانی ناوگان عمومی برای جابجایی این افراد دوچندان می شود به همین دلیل در زمان بازگشت زائران، فروش بلیت ناوگان حمل‌ و نقل عمومی از مبدا استان به سایر شهرهای کشور ممنوع و تمامی ناوگان به این مرز اعزام شد.

معاون راهداری و حمل و نقل جاده ای لرستان اضافه کرد: بر اساس مصوبه ستاد اربعین کشور، با توجه به حجم بالای زائران اربعین حسینی در مرز مهران فروش بلیت از مبدا لرستان به سایر شهرهای کشور تا اطلاع ثانوی ممنوع شد و ناوگان از ۶ شهریور در اختیار زوار قرار گرفت.

اما علاوه بر خدمت رسانی و جابجایی زائران اربعین، تمهیداتی نیز قبل از آغاز این سفر معنوی در راستای استانداردسازی جاده و ایجاد امینی بیشتر مسیرها انجام می شود که رفع نقاط حادثه خیز، لکه گیری و ترمیم آسفالت، خط کشی جاده و نصب علائم از جمله این موارد است.

۲۵ روز دلدادگی در امتداد جاده

تردد ۱.۲ میلیون زائر اربعین از لرستان/نصب ۴۰ هزار تابلو و علائم ایمنی

به گفته مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای لرستان یک میلیون و ۲۰۰ هزار زائر اربعین سالانه از محورهای ارتباطی استان تردد می کنند بنابراین ایجاد زیرساخت های ترافیکی برای ارائه خدمات به این تعداد ضروری است.

عارف امرایی در این باره به ایرنا می گوید: ارتقای ایمنی جاده های استان به منظور حفظ سلامت مسافران و کاهش سوانح متاثر از مشکلات جاده ای در دستور کار قرار می گیرد تا زائران اربعین با کمترین خطر جاده ای سفر کنند.

وی تصریح کرد: به همین منظور در راستای ایمن سازی محورهای مواصلاتی استان خط کشی یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر از مسیر تردد زائران اربعین حسینی انجام و ایجاد یک راه ایمن و مناسب برای کاربران جاده‌ای جزو برنامه‌های اصلی این اداره کل است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای لرستان اظهار داشت: در این راستا اقداماتی از قبیل روکش و لکه گیری ۱۱۰ کیلومتر از محورهای اصلی، چهار مورد ایمن سازی نقاط پر حادثه، به‌روزرسانی سیستم روشنایی و ارتقای روشنایی به طول ۱۶۲ کیلومتر نیز انجام شد.

امرایی اضافه کرد: نصب ۴۰ هزار عدد انواع تابلو و علائم ایمنی، نصب و تعمیر حفاظ‌های ایمنی شامل گاردریل، نصب ۲۰ کیلومتر نیوجرسی و ایمن سازی تقاطع‌های همسطح از دیگر اقداماتی است که با اولویت محور بزرگراه کربلا در مسیرهای عبوری زائران صورت گرفت.

حالا ۲۵ روز خدمت به زوار حسینی در امتداد جاده به پایان رسیده است، تلاش رانندگان و راهبران امید در مواقعی کمتر به چشم می آید و از این خدمات غافل می شویم اما خاطره حضور در جای جای مسیرهای داغ و سوزان و پیچ و خم های این سفر در مسیر عشق به حسین (ع) برای خودشان شیرین تر از از هر قدردانی و تشکری است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha