جزئیات اقدامات انتظامی در اربعین حسینی/ثبت خروج بیش از ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار زائر از کشور

تهران - ایرنا - سخنگوی پلیس در ارائه عملکرد مجموعه انتظامی در اربعین حسینی ۱۴۰۳ با تاکید بر اینکه فراجا پنج هدف اصلی «تامین امنیت، سهولت، سلامت، معنویت و عزتِ» را دنبال کرد به تشریح جزئیات خدمت‌رسانی به زائران پرداخت.

به گزارش ایرنا از پلیس، سردار سعید منتظرالمهدی با اشاره به اینکه سه سامانه اربعین، سجاد و زیرساخت شبکه‌ای چندلایه، با هدف تسهیل تردد زائران و حذف ایستایی، نه تنها در مرزهای داخلی بلکه فراتر از آن در ایستگاه‌های عراقی نیز پیش بینی و اجرا شد، افزود: این قابلیت با تامین زیرساختِ ارتباطیِ پَهن باندهای فیبر نوری، برای خروج در هر گذر مرزی از مرزهای چهارگانه عملیاتی شد و برای تضمین تبادل داده‌ای برخط و بدون تاخیر، با معماری خاصی طراحی و اجرا شد.

وی تصریح کرد: در کنار این اقدام ویژه، شبکه‌های ارتباطی دورسخن (وبیناری) و مراکز پایش تصویری با ۲۵۴ دستگاه دوربین نظارتی و ۴۷۳ دوربین البسه، مدیریت میدانی و هدایت و نظارت برخط و پویای ماموریت اربعین را به نحو شایسته فراهم کردند.

جزئیات اقدامات انتظامی در اربعین حسینی/ثبت خروج بیش از ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار زائر از کشور

ثبت غیرحضوری یک میلیون و ۱۹۳ هزار جلد گذرنامه زیارتی

سخنگوی پلیس اظهار داشت: ثبت غیرحضوری درخواست گذرنامه متقاضیان از طریق برنامه «پلیس من» منجر به ثبت یک میلیون و ۱۹۳ هزارجلد گذرنامه زیارتی و صدور مجدد حدود ۳ هزار و ۷۵۰ گذرنامه عادی، به صورت کاملا غیرحضوری شد که البته در مجموع بیش از ۲ میلیون و ۲۶۰ هزار جلدگذرنامه عادی و زیارتی از ابتدای محرم تا پایان اربعین صادر شده است.

به گفته وی، با توسعه زیرساخت‌ها، ظرفیت چاپ و صدور گذرنامه عادی به ۲ برابر افزایش یافت و صدور گذرنامه زیارتی نیز به ۶۰ هزار جلد در روز رسید و این گونه متقاضیان در کمتر از ۷۲ ساعت گذرنامه‌هایشان را دریافت کردند.

جزئیات اقدامات انتظامی در اربعین حسینی/ثبت خروج بیش از ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار زائر از کشور

صدور ۲۰۸ هزار جلد دفترچه مسافرتی خادم برای اتباع غیرایرانی

معاون فرهنگی و اجتماعی فراجا خاطر نشان کرد: اتباع غیرایرانی نیز از فرآیند چاپ غیرمتمرکز بهره‌مند شدند و فقط در حمیدیه خوزستان روزانه بیش از ۱۷هزار جلد دفترچه خادم برای خروج اتباع صادرشد و از ابتدای ماه صفر تاکنون نیز برای بیش از ۲۰۸ هزار نفر از اتباع دفترچه مسافرتی خادم صادر شده است.

وی با اشاره به اینکه پلیس از کنترل افراد تحت تعقیب، سارقان سابقه دار و قاچاقچیان مواد مخدر نیز غافل نشد، افزود: دو سامانه تشخیص چهره و کنترل به مرزهای خروجی اِشرافیتِ کامل داشتند و در همین ایام نسبت به دستگیری ۹۷ سارق و ۱۳ نفر از افراد تحت تعقیب اقدام شد که البته با افزایش توان ماموریتی و هوشمندی کارکنان، میزان وقوع سرقت‌ها در مرز نسبت به سال قبل ۲۹ درصد کاهش و میزان کشفیات ۳۳ درصد افزایش یافت.

این مقام ارشد انتظامی گفت: بیش از ۱۸ هزار نفر از کارکنان انتظامی با فعال کردن ۴۷ ایستگاه ثابت و ۹۷ ایستگاه موقت و بیش از ۱۰۰۰ واحدِ گشتِ آشکار و پنهان، ۲۴ ساعته تامین امنیت شهرهای هدف، پایانه ها، توقفگاه‌ها، محورهای مواصلاتی مسیرهای تردد و تجمع زائران از عمق کشور تا مرز را برعهده داشتند.

صدور بیش از ۱۰۰ هزار مجوز خروج از کشور برای مشمولان بدون غیبت

بکارگیری ۶ هزار مرزبان و برگزاری ۱۵۴ نشست و ملاقات مرزی مرزبانان کشور با عراق در راستای تسهیل تردد زائران، افزایش گیت های ورود و خروج، استقرار گیت دائمی وظیفه عمومی در مرزهای ۶گانه زمینی و فرودگاه امام خمینی(ره) و صدور بیش از ۱۰۰ هزار مجوز خروج از کشور برای مشمولان بدون غیبت، بدون پرداخت وثیقه از ابتدای صفر تاکنون توسط سازمان نظام وظیفه، حضور ۶۶ تیم امدادی و ارائه ۸ هزار خدمت درمانی، «پایش هوایی» با استفاده از ۱۷فروند پهپاد و ۱۳ بالگرد و هواپیما با ۳۷۴ ساعت پرواز در روز و شب همچنین «پایش زمینی» با بکارگیری حدود ۳ هزار و ۵۰۰ نیروی راهور برای کنترل ترافیک و آمد و شد در جاده‌ها، از دیگر اقدامات پلیس‌های تخصصی برای امنیت آفرینی و آسایش زائران بود که سردار منتظرالمهدی به آنها اشاره کرد.

ثبت خروج بیش از ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار زائر از کشور در اربعین امسال

سخنگوی فراجا یادآور شد: بیش از ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار زائر از ابتدای ماه صفر تاکنون از مرزهای کشور خارج شدند که بیشترین خروج و ورود به ترتیب با سهم ۴۴ و ۴۶ درصدی مربوط به مرز مهران و پرترددترین زمان خروج-ورود را نیز در ۲۶ مرداد و دوم شهریورماه شاهد بودیم.

جزئیات اقدامات انتظامی در اربعین حسینی/ثبت خروج بیش از ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار زائر از کشور

وی بیشترین گروه سنی زائران را افراد ۳۵ تا ۴۵ ساله اعلام کرد و گفت: ۱۵ درصد زائران را نیز نوجوان و جوانان ۱۵ تا ۲۵ سال تشکیل دادند؛ از تعداد کل زائران حدود ۳۸۱ هزار و ۱۴۰ نفر برای بار اول گذرنامه دریافت کرده و سفر اولیِ زیارتی بودند که با شور و اشتیاق خود فضای متفاوتی به اربعین امسال بخشیدند.

براساس این گزارش، فراجا با راه اندازی استودیوی خبرگزاری پلیس در نقطه صفر مرزی و ۴ تیم خبرنگاری به تولید ۴۴ برنامه رادیویی، ۹۰۰ دقیقه مستند و ۲۰ کلیپ آموزشی و ۶۳ مورد پوشش خبری مراسم اقدام کرد، هرچند لنز هیچ دوربینی نمی‌تواند همه زحمات بی‌دریغ و شبانه‌روزی پلیس را در تامین امنیت جانی، مالی و روانی زائران سالار شهیدان به تصویر بکشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha