عشایر خراسان‌شمالی افزون بر سه هزار تن گوشت قرمز تولید کردند 

بجنورد- ایرنا- مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی گفت: عشایر استان از ابتدای سالجاری تاکنون سه هزار و ۲۱۵ تن گوشت قرمز تولید کردند که این رقم تا پایان سال به ۲ برابر افزایش می یابد. 

محمدحسن محمدی کوشکی روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: امسال تولید ۶ هزار و ۴۲۷ تن گوشت قرمز به وسیله دامداران عشایر استان پیش بینی و هدف گذاری شده است.

وی افزود: عشایر استان همچنین امسال چهار هزار و ۱۰۰ تن شیر و ۵۲۰ تن پشم تولید کردند.

وی با اشاره به اینکه مهمترین مشکل عشایر استان تامین علوفه مورد نیاز دام است، گفت: امسال ۱۲ هزار و ۴۷۰ تن علوفه و نهاده دامی در بین عشایر استان توزیع شده است.

مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی افزود: همچنین یکهزار و ۹۰۰ تن جو مدت‌ دار نیز اکنون در میان عشایر توزیع می شود.

افزایش جمعیت دامی عشایر

محمدی کوشکی خاطرنشان کرد: انجام اقدامات حمایتی از عشایر سبب شد تا جمعیت دامی این دامداران ۳۰ درصد افزایش یابد.

وی تصریح کرد: جمعیت دام عشایر در سال ۹۸، بیش از ۷۳۰ هزار راس بود که این رقم در سال ۴۰۱ به ۵۶۰ هزار راس کاهش یافت اما در یک و نیم سال اخیر شمار دام های مولد عشایر استان به ۶۵۰ هزار راس افزایش یافت.

مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی افزود: عشایر استان همچنین ۲۵۰ هزار راس دام پرواری در اختیار دارند که این تعداد دام به مرور برای تامین گوشت قرمز راهی کشتارگاه شده و از گله خارج می شوند.

وی گفت: ۱۲ هزار خانوار عشایری در این استان از خدمات این اداره کل بهره مند هستند که از این تعداد هفت هزار و ۸۴۲ خانوار عشایری با ۲۹ هزار نفر جمعیت، متعلق به استان بوده و مابقی مربوط به استان گلستان و یا سمنان است.

عشایر خراسان شمالی سه درصد از جمعیت این استان را به خود اختصاص داده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha