ترکمنستان و طالبان اسناد اجرای طرح‌های انرژی و حمل و نقل را امضا کردند

تهران- ایرنا- هیات‌های ترکمنستان و طالبان به دنبال نشستی بین دو طرف در عشق آباد، اسناد دو جانبه‌ای را با هدف اجرای طرح‌های انرژی و حمل و نقل که "خط لوله تاپی" می‌تواند از مهم‌ترین آنها باشد، امضا کردند.

به گزارش روز شنبه ایرنا، وزارت امور خارجه ترکمنستان از برگزاری یک نشست بین هیات‌های افغان و ترکمن در عشق آباد با هدف توسعه روابط دو جانبه خبر داد.

طبق اعلام روز گذشته این وزارتخانه، رهبری هیات طالبان را هیبت‌الله بدری وزیر معدن و نفت بر عهده داشت و در هیات ترکمنستان نیز معاونان وزیران کابینه، سران وزارتخانه‌ها و سازمان‌های این کشور حضور داشتند.

ترکمنستان ضمن اشاره به اینکه از حضور طالبان در فرایندهای ادغام اقتصادی حمایت می‌کند، افزود که در این نشست هیات‌ها در مورد مسایل جاری شراکت در حوزه‌های کلیدی اقتصادی گفت‌وگو کردند.

وزارت امور خارجه ترکمنستان اعلام کرد: به دنبال این نشست، طرفین اسناد دو جانبه‌ای با هدف اجرای طرح‌های مشترک در حوزه‌های انرژی و حمل و نقل را امضا کردند.

اجرای طرح خط لوله برق ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و ساخت تاسیسات لازم برای خط‌آهن تورغندی از جمله قراردادهایی بود که امضا شده است.

رسانه‌های ترکمنستان گزارش دادند که یک توافقنامه‌ هم بین شرکت‌های مسئول طرح تاپی در ترکمنستان و افغانستان به امضا رسید.

هر زمان مقام‌های افغانستان چه در دولت‌های گذشته و چه در زمان حکومت سرپرست فعلی با مقام‌های ترکمنستان دیدار می‌کنند، موضوع خط لوله تاپی یکی از اصلی‌ترین محورهای گفت و گو میان آنها بوده است.

طرح خط لوله تاپی که قرارداد اولیه آن در سال ۲۰۰۸ بین افغانستان، پاکستان و هند امضا شد و قرارداد این سه کشور با ترکمنستان به عنوان طرف صادر کننده گاز در سال ۲۰۱۰ بسته شد، قرار است گاز ترکمنستان را به افغانستان، پاکستان و در ادامه به هند منتقل کند. در واقع نام "تاپی" (TAPI) از حروف اول نام این چهار کشور تشکیل شده است.

میرگن قردوف رئیس اتاق تجارت و صنایع ترکمنستان اوایل سال جاری میلادی گفته بود: حجم مبادلات تجاری ترکمنستان و افغانستان در سال ۲۰۲۳ میلادی ۴۵۷ میلیون دلار بود و تنها در ماه نخست سال جاری میلادی به ۴۶ میلیون دلار رسیده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha