مقامات اسرائیل خطر افزایش توان پدافند هوایی حزب‌الله را به خوبی درک کرده‌اند

تهران- ایرنا- شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی از نگرانی شدید، مقامات این رژیم نسبت به توسعه پدافند هوایی حزب الله لبنان خبر داد و افزود که آنها به درستی خطر افزایش توان این پدافند را درک کرده اند.

به گزارش روز شنبه ایرنا، شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی در گزارشی به توسعه و گسترش سامانه های پدافندی مقاومت اسلامی لبنان و تاریخچه تشکیل آن پرداخت.

این شبکه اعلام کرد که حزب الله تشکیلاتی را شامل انواع مختلف سامانه های پدافندی برای از بین بردن برتری هوایی رژیم صهیونیستی در شمال فلسطین ایجاد کرده است.

براساس این گزارش، مقامات رژیم صهیونیستی خطر افزایش توان پدافندی حزب الله را به خوبی درک کرده اند.

حزب الله لبنان توانسته ده ها سامانه پدافندی را از جمله موشک های دوش پرتاب و سامانه های سنگین زمینی را از ایران دریافت کند و از این طریق برتری و آزادی عمل نیروی هوایی رژیم اسرائیل را از بین برده است.

شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی با اشاره به برخی دستاوردهای پدافند هوایی مقاومت اسلامی لبنان در ۱۱ ماه گذشته افزود: حزب الله در این مدت ۵ پهپاد اسرائیلی از جمله «هرمس ۹۰۰» را سرنگون کرده که البته حزب الله پهپادهای سرنگون شده را ۷ فروند اعلام کرده است.

تارنمای این شبکه درباره تاریخچه تشکیل پدافند هوایی حزب الله نوشت که تشکیل این پدافند چند سال به طول انجامیده و نخستین نشانه های آن مربوط به ۵ سال پیش و زمانی است که به سوی برخی از هواگردهای اسرائیل شلیک انجام داد.

به گزارش این رسانه رژیم صهیونیستی، در سال ۲۰۱۹ نخستین موشک ضد هوایی حزب الله به سمت یک پهپاد نیروی هوایی اسرائیل شلیک و این شلیک ها در سال های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ نیز تکرار شد.

شبکه ۱۲ درباره چگونگی دستیابی حزب الله به این سامانه ها نیز اعلام کرد که براساس ارزیابی های ارتش، این سامانه ها از دو مسیر سوریه و دریای مدیترانه به دست حزب الله رسیده است.

براساس این گزارش، نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، تجربه های خود را در این زمینه به حزب الله منتقل کرده و نیروهای حزب الله در سوریه و ایران به خوبی آموزش دیده اند.

به گزارش ایرنا، پیشتر و همزمان با ساقط شدن شماری از پهپادهای رزمی آمریکا و رژیم صهیونیستی در لبنان و یمن، کارشناسان نظامی چنین خساراتی را مشابه درگیری تل آویو و واشنگتن با کشورهای همتراز دانسته و قابلیت‌های نظامی نیروهای یمنی و حزب الله لبنان را فراتر از انتظار توصیف کرده بودند.

تارنمای آمریکایی «بریکینگ دیفنس» به نقل از کارشناسان نظامی نوشت که سرنگونی تعدادی از پهپادها به دست نیروهای حزب الله لبنان و و نیروهای یمن نشان داده که این گروه ها از قابلیت و تاکتیک های پدافند هوایی پیشرفته تری نسبت به آنچه پیشتر تصور می شد، برخوردار بوده و لازم است که فرماندهان نظامی رژیم صهیونیستی و آمریکا در عملیات هوایی خود بازنگری کنند.

در گزارش بریکینگ دیفنس آمده است: از ۸ اکتبر (۱۶ مهر ۱۴۰۲) و آغاز درگیری‌ها بین حزب‌الله لبنان و اسرائیل، نیروی هوایی اسرائیل پنج فروند پهپاد را در پی شلیک موشک‌های پدافند هوایی واقع در جنوب لبنان از دست داد. در همان بازه زمانی، سه فروند پهپاد آمریکا نیز در اثر اصابت موشک های پدافند هوایی نیروهای یمنی سرنگون شدند.

این آمار بیشتر مطابق با میزان تلفاتی است که پیش‌بینی می‌شود در نبرد احتمالی میان آمریکا و اسرائیل با کشورهای همتراز رخ دهد و نه درگیری با حزب الله و یمنی ها.

به نوشته بریکینگ دیفنس، بروس بنت (Bruce Bennett)، محقق ارشد دفاعی در اندیشکده رند (RAND) گفت: اسرائیل و آمریکا باید به تدریج رویه‌ های عملیاتی خود را (با واقعیات) تطبیق داده و ترکیبی از تغییر روش عملیات، بهبود جنگ الکترونیک و اقدام های متقابل دیگر و تلاش برای شناسایی و سرکوب پدافند هوایی طرف مقابل را در نظر گیرند.

مایکل آیزنشتات (Michael Eisenstadt)، مدیر برنامه مطالعات نظامی و امنیتی موسسه سیاست خاور نزدیک واشنگتن نیز گفت: پهپادها نسبتاً کُند و آسیب‌پذیر بوده و در محیط ‌های کم خطر مؤثرترند. احتمالاً به دلیل ورود سامانه های جدید، فضای پدافندی لبنان و یمن چالش‌برانگیزتر شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha