ارقام زودرس انگور چهارمحال و بختیاری جایگزین رقم‌های قدیمی می‌شود

شهرکرد – ایرنا – رییس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال وبختیاری با اشاره به تغییر رویکرد استان در خصوص استفاده از ارقام زودرس انگور گفت: در این ارتباط از ارقام زودرس وارقامی که معروف به دیم هستند در استان استفاده و توسعه داده می‌شود.

به گزارش ایرنا، حسین برزگر روز شنبه در حاشیه بازدید باغ انگور که برای نخستین بار به صورت آزمایشی از شیوه جایگزینی باغ‌های انگور قدیمی با زودرس در روستای نوآباد شهرکرد استفاده شده است افزود: درخت انگور از جمله گونه‌هایی است که توان تحمل شرایط خشک و کم آبی را دارد و از دیرباز توسعه این باغ‌ها در سطح کشور و استان در دستور کار بوده است.

وی اظهار داشت: در شهرستان‌های فلارد، خانمیرزا و کیار باغ‌های مشابهی ایجاد شده است و امید می‌رود بتوانیم در توسعه و جایگزینی باغ‌های قدیمی انگوراین رقم‌ها توسعه داده شود.

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: از ۴۴ هزار سطح باغ‌های موجود در استان چهار هزار و۲۰۰ هکتار باغ انگور است که سالانه ۵۰ هزار تن محصول برداشت و روانه بازار می‌شود.

وی یادآور شد: رقم غالب محصول انگور چهارمحال و بختیاری رقم عسکری است که مصرف تازه خوری دارد و از نیمه دوم شهریور تا نیمه مهرماه برداشت می‌شود.

کارشناس باغبانی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان شهرکرد گفت: براساس برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری انجام شده حرکت به سمت استفاده از ارقام زودرس انگور که در ماه‌های تیر و مرداد وارد بازار می‌شود و همچنین ارقام دیمی که متحمل خشکی و کم‌آبی هستند و با ۲ تا سه آبیاری تکمیلی عملکرد اقتصادی مطلوبی دارند است.

مهدی مکوندی افزود: این باغ داربستی انگور به صورت تک پایه و در سطح سه هکتار با استفاده از هشت رقم غالب در شهرستان شهرکرد با رویکرد جایگزینی رقم سنتی با ارقام بارور و بازارپسند اجرا شده است.

وی استفاده از سم کمتر، بهره‌وری آب بیشتر، بازار پسندی، افزایش محصول در واحد سطح، روان ساز در استفاده از مکانیزاسیون و عملیات داشت و برداشت، بهره‌وری بیشتر محصول و سهولت کار کارگر را از ویژگی‌های باغ‌های داربستی عنوان کرد.

به گفته مکوندی در باغ‌ها معمولی انگور به ازای هر۶۰ لیتر آب یک کیلو محصول برداشت می‌شود درحالی که در باغ‌های داربستی این میزان آب مصرفی به یک سوم کاهش پیدا می‌کند و به ازای هر۲۰ لیتر یک کیلو انگور تولید می‌شود.

به گزارش ایرنا، یک چهارم تولید ناخالص داخلی و یک پنجم اشتغال چهارمحال و بختیاری به بخش کشاورزی وابسته است.

از مجموع زمین‌های چهارمحال و بختیاری ۲۵۰ هزار هکتار برابر ۱۵ درصد سطح زیرکشت زمین‌های کشاورزی استان است.

هم‌اکنون ۷۹ هزار بهره‌بردار با تولید سالانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تُن انواع محصولات کشاورزی در چهارمحال و بختیاری فعال هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha