پژوهشگر سینما: فیلم‌نامه‌نویسی نیازمند پژوهش است

تهران- ایرنا- برگزیده ششمین دوره جایزه پژوهش سال سینمایی، پژوهش را برای هر کار تصویری و صوتی الزامی دانست و گفت: این نقطه ضعف که پژوهش در عرصه‌های فرهنگی نادیده گرفته شده و کنار گذاشته می‌شود، باید برطرف شود.

سارا مومنی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره این که‌ اساسا پژوهش در حوزه سینما چرا ضرورت دارد؟ اظهار داشت: اگر می‌خواهیم کاری به لحاظ تصویری و رسانه‌ای کار خوبی از آب در بیاید در وهله نخست نیاز است پژوهش‌هایی برای آن صورت گیرد.

سینما علاوه بر صنعت و هنر، یک رسانه است

مومنی که در ششمین دوره جایزه پژوهش سینمایی سال در بخش طرح‌نامه(پروپوزال) نفر برگزیده شد، درباره این که کدام سینما و کدام بخش آن باید مورد مطالعه قرار گیرد، گفت: وقتی از سینما حرف می‌زنیم داریم از یک رسانه، صنعت و هنر صحبت می‌کنیم؛ وقتی این سه بعد را در کنار هم قرار دهیم، بنابراین خودمان به این نتیجه می‌رسیم که در هر وهله نخست، نیاز داریم پژوهش‌هایی برای هر بخش صورت بگیرد.

وی بیان کرد: در هر سه حوزه اگر بخواهیم تصویر خوبی از هر مساله‌ای به واسطه رسانه‌ای، صنعت و هنر ارائه دهیم نیاز داریم بخش تیم خلاق را در نظر بگیریم که می‌شود مثلث خلاق و شامل نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده است.

مومنی اظهار داشت: در بخش فیلم‌نامه به پژوهش بیشتر نیاز است؛ بعد از نوشته شدن طرح و فیلمنامه، این سه عامل در نوع تولید و ارائه تصویر تصمیم گیرنده هستند.

پژوهش در سینما یک بحث داخلی است

این پژوهشگر حوزه سینما بر ضرورت آینده پژوهشی در عرصه‌ فرهنگ و هنر به ویژه سینما تاکید کرد و گفت: پژوهش در سینما یک بحث داخلی است و برای هر حوزه ای نیاز است اما در حوزه فرهنگی خیلی مغفول واقع شده و کم‌رنگ‌ترین اثر را داشته است و نباید اینگونه باشد.

مومنی همچنین در این باره که رویداد جایزه پژوهش سال سینما چه کمکی به عمق بخشی به سینمای پژوهش محور می کند؟ اظهار داشت: این رویداد، هر چند دیر شروع شد، اما اتفاق درست و خوبی است؛ از سال ۱۳۶۰ جشنواره فیلم فجر آغاز شده و ما در همه حوزه‌ها جایزه می دهیم اما پژوهش سینما به خاطر این که در حوزه فرهنگ پژوهش کمرنگ واقع شده و سینما هم جزئی از فرهنگ است در اینجا هم مغفول است.

وی گفت: افراد در عرصه آکادمیک و هنری سینما متوجه می‌شوند برای هر چیزی نیاز به مطالعه پیشینی است و برای برجسته شدن و تاکید شدن روی آن از سوی سازمان سینمایی ایران، این رویداد اتفاق خوبی است، البته کیفیت برگزاری این رویداد و جایزه هم بسیار مهم است.

مومنی گفت: تعداد کمی از کارگردان‌های جوان معاصر ما به مساله پژوهش اهمیت می‌دهند هم از حیث هزینه‌ای و هم زمانی پژوهش را در کارهایشان دارند. فیلم‌های سینمایی قابل ملاحظه‌ای داشتیم که این ویژگی ها را داشتند و کار موفقی شده است.

این پژوهشگر افزود: فکر می‌کنم پارسال ۱۲۷ اثر به این رویداد رسید و هر سال تعداد آثار بیشتر می‌شود یعنی افرادی که در حوزه آکادمیک فعال بوده و در حوزه تولید و عملیاتی کار می‌کنند متوجه این مساله می‌شوند که در هر کاری پژوهش لازم است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha