حجت الاسلام محمود اباذری به خبرنگار معارف ایرنا گفت: ظلم از نگاه قرآن بر سه نوع است. یکی ظلم به خود که در آیه ۳۲ سوره فاطر آمده است «فمنهم ظالم لنفسه» یعنی از میان آنان برخی به خود ستم کردند. گناه یعنی تیشه به ریشه خود زدن. نوع دوم از ظلم عبارت است از ظلم به دیگران که طبق آیه ۴۲ سوره شوری کسانی هستند که به مردم ظلم می کنند. مثل آزار و اذیت، احتکار، کم فروشی، دروغ، غیبت و مانند آن اما نوع سوم، ظلم به خداست که در قرآن می فرماید «ان الشرک لظلم عظیم» همانا شرک، ظلم بزرگی است.
وی افزود: همه شنیده ایم که امام زمان (عج) به اذن الهی جهان را پر از عدل و داد می کند؛ یعنی در پرتو ارشاد و هدایت امام، انسان به جایی می رسد که دیگر به هیچ قیمتی خود را با گناه آلوده نمی کند. به دنبال آن فهم و بصیرت، ظلم به دیگران را هم ظلم به خود می بیند و عدل را جایگزین آن می کند اما محوری ترین هدف ظهور، حرکت کاروان بشر به سمت قله توحید به قافله سالاری حضرت ولی عصر (عج) است. در سوره نور آیه ۵۵ می خوانیم «چنان مرا عبادت می کنند که هیچ گونه شرکی در آن نباشد».
نویسنده کتاب دُرِّ منتظران اضافه کرد: منازل سیر الی الله را تا یک صد منزل نام برده اند که اولین منزل یقظه و بیداری و آخرین منزل توحید است که انسان مظهر اسماء و صفات الهی می شود و به ملکوت آسمان ها راه می یابد. مهمترین شاخصه حکومت جهانی امام زمان(عج) تحقق توحید در همه ابعاد آن به ویژه توحید در حاکمیت است که در آیه ۵۵ سوره نور به آن اشاره شده است.
وی تاکید کرد: شناخت هرچه بیشتر و بهتر خدا و طی منازل توحید، فقط از طریق امام زمان (عج) امکان پذیر است و افرادی که خود را و هدف خلقت را دریافته اند، توجه و توسلشان به امام در همین راستاست نه مانند کسانی که حضرت علی(ع) درباره آن ها فرمود «همانا من شما را برای خدا می خواهم و شما مرا برای خود می خواهید».
اباذری ادامه داد: حکومت بر بندگان خدا، فقط حق خداست و کسی این اجازه را دارد که از طرف او ماذون باشد؛ در غیر این صورت، بدترین آلودگی، یعنی شرک، آن جامعه را دربرگرفته است. با ظهور امام زمان (عج) تمام عالم تحت حکومت شخصیتی قرار خواهد گرفت که منصوب از طرف خداست و تمام مسئولان خرد و کلان با سلسله مراتب، اذن امام را خواهند داشت.
وی افزود: اکنون ارزش کار امام خمینی (ره) را در تحقق نظام ولایت فقیه خواهیم فهمید که بزرگترین عطیه الهی را شامل حال این ملت کرد و اگر آن را قدر دانستیم و به رهنمودهای حکیمانه رهبرمان توجه کردیم، راه را برای تحقق ظهور، هموار کرده ایم. هر رحمتی از توحید و هر گرفتاری از شرک نشات می گیرد و با این معیار می توان سبب پیشرفت ها و راز گرفتاری ها را در این چهار دهه رمزگشایی کرد.
نظر شما