۱۰ شهریور ۱۴۰۳، ۱۵:۵۲
کد خبرنگار: 2296
کد خبر: 85584178
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

بهمنی همراه منزوی و ابتهاج به غزل معاصر حیاتی دوباره بخشید

تهران- ایرنا- دبیر اسبق جشنواره بین‌المللی شعر فجر با اشاره به ویژگی‌های غزل‌سرایی زنده یاد محمدعلی بهمنی گفت: این شاعر فقید به همراه حسین منزوی و هوشنگ ابتهاج به غزل معاصر حیاتی دوباره بخشیدند و نگذاشتند به انزوا برود.

رضا حمیدی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا اظهارداشت: زنده یاد محمدعلی بهمنی غزل را از خطر افتادن در دام ابتذال رهایی بخشید و همراه با حسین منزوی، هوشنگ ابتهاج و سیمین بهبهانی به ایجاد ساختاری جدید و زبان امروزین باعث شد تا شاعران امروزی با ظرفیت‌های جدیدی از شعر آشنا شوند و ضمن حفظ هویت غزل و ارتقای آن، شاعران بسیاری را نیز برای ادامه این مسیر در میان رونق شعر نیمایی و سپید، تربیت کند.

وی از بهمنی به عنوان چهره‌ای ماندگار در غزل معاصر نام برد و گفت: مرحوم بهمنی دغدغه شعر داشت و برای ماندگاری غزل بسیار تلاش کرد و شاگردان زیادی در این عرصه تربیت کرد، او شاعری اجتماعی بود و هرگز انزوا پیشه نکرد و همیشه در صحنه ادبیات حضوری پر رنگ داشت.

حمیدی در ادامه به حضور بهمنی به عنوان معاون علمی جشنواره بین‌المللی شعر فجر اشاره کرد و افزود: در هفتمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر که دبیر جشنواره بودم از استاد بهمنی دعوت به همکاری کردم و با بزرگ منشی پذیرفته و تا پایان جشنواره حضوری پر رنگ در داوری‌ها و برنامه‌ها داشت و در تشویق و ترغیب شاعران جوان در همین اواخر نقش بی‌بدیل ایفا کرد.

این کارشناس فرهنگ و رسانه بیان کرد: بهمنی غزل را همچون فرزند خویش دوست داشت و کسانی که در این حوزه دستی داشتند، تقویت و حمایت می‌کرد. به خاطر دارم وقتی در ساحل خلیج فارس با استاد قدم می‌زدیم، پیامکی با خبر درگذشت سیدحسن حسینی آمد و وقتی این خبر را به استاد دادم، بسیار غمین شد و به من تاکید کرد وقتی از بندر عباس به تهران برگشتم حتما با استاد منزوی در تماس باشم و مشکلاتش را رفع کنم و نگذارم به خاطر مسائل زندگی او از غزل فاصله بگیرد.

به گزارش ایرنا، محمدعلی بهمنی متولد سال ۱۳۲۱ در دزفول بود و شامگاه نهم شهریور در پی عارضه مغزی در ۸۲ سالگی از دنیا رفت. «باغ لال»، «در بی‌وزنی»، «گاهی دلم برای خودم تنگ می‌شود»، «این خانه واژه‌های نسوزی دارد»، «شاعر شنیدنی است»، «چتر برای چه، خیال که خیس نمی‌شود» و «من زنده‌ام هنوز و غزل فکر می‌کنم» از دفترهای شعر او هستند.

آیین بدرقه‌ این شاعر فقید یکشنبه-۱۱ شهریورماه- از ساعت ۹ صبح از مقابل تالار وحدت (پهنه‌ رودکی) برگزار می‌شود، مراسم تشییع و بزرگداشت زنده یاد بهمنی سه‌شنبه-۱۳ شهریورماه- در محل فرهنگسرای آوینی بندرعباس برگزار می‌شود و محل خاکسپاری این استاد شعر و غزل کشورمان نیز در ضلع جنوبی تالار آوینی در نظر گرفته شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha