پرورش نسلی سالم با شیر مادر

قزوین - ایرنا - فوق تخصص نوزاد مرکز آموزشی و درمانی قدس قزوین گفت: شیر مادر فراهم کننده بهترین الگوی رشد و تکامل برای کودکان و دارای خواص ویژه است که بدون شک نسلی سالم را پرورش می دهد.

دکتر پوراندوخت غلامی پور شیرازی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: شیر مادر که آن را از بقیه انواع آن نظیر شیرخشک یا شیر گاو متمایز کرده است، به عنوان بهترین نوع شیر مصرفی نوزادان زیر ۶ ماه شناخته می شود.

وی ادامه داد: تغذیه با شیر مادر به عنوان بهترین و مغذی‌ترین خوراکی برای نوزاد، سلامتی را به مادر، نوزاد و جامعه هدیه می‌کند.

دکتر غلامی پور تاکید کرد: باورهای غلط و توصیه های نادرستی در خصوص استفاده از شیر دام به جای تغذیه نوزاد با شیر مادر، خودداری از شیر دادن به واسطه استقلال نوزاد و نگرانی برخی مادران از برهم خوردن شکل ظاهری در جامعه وجود دارد که موجب استفاده از شیر خشک و شیر دام به جای شیر مادر شده است.

وی خاطرنشان کرد: اما مادران توجه داشته باشند که شیرخواران در ۶ ماه نخست زندگی به منظور تامین رشد، تکامل و سلامتی، فقط باید با شیر مادر تغذیه شوند و هیچ نوع مایعات یا غذای جامد دیگری مثل برخی ویتامین ها نظیر ویتامین A و D دریافت نکنند.

وی در خصوص مزایای شیر مادر برای شیرخوار، گفت: شیر مادر با دارابودن فاکتورهای اختصاصی و غیراختصاصی، سیستم ایمنی نوزاد را تقویت می کند و باعث کاهش بروز یا شدت بیماری های عفونی می شود و همچنین دارای مواد مغذی است که به راحتی هضم می شود.

این پزشک متخصص، به فواید دیگر شیرمادر اشاره کرد و یادآور شد: شیر مادر باعث افزایش هوش کودکان، رشد بهتر، کاهش بروز حساسیت و در نهایت پیشگیری از برخی از بیماری های غیر واگیر مانند چاقی، دیابت، سرطان و فشارخون در بزرگ سالی می شود.

دکتر غلامی پور با بیان این مطلب که تغذیه با شیرمادر باعث تقویت رابطه عاطفی بین مادر و نوزاد نیز می شود، تاکید کرد: تغذیه با شیرمادر برای مادر باعث کاهش خونریزی در زایمان، کاهش خطر سرطان های هورمونی، کاهش خطر شکستگی استخوان لگن و پوکی استخوان بعد از دوران یائسگی، بازگشت سریع تر به وزن قبل از بارداری، کاهش خطر ابتلاء به بیماری های قلبی و عروقی، دیابت نوع ۲ و در نهایت نیز کمک به اقتصاد خانواده می شود.

فوق تخصص نوزادان مرکز آموزشی و درمانی قدس قزوین خاطرنشان کرد: مادر هنگامی که به نوزاد شیر می دهد، ابتدا یک پستان را به طور کامل تخلیه می کند و سپس به سراغ پستان دیگری می رود، زیرا ترکیبات موجود در ابتدای شیردهی محتوی آب زیادی است که نیاز شیرخوار به آب را تامین می کند و همچنین سرشار از ویتامین های محلول در آب و پروتئین است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha