پروژه آبرسانی ۱۴۱ روستای مهاباد به ۹ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد

مهاباد- ایرنا- مدیر امور آب و فاضلاب مهاباد گفت: پروژه آبرسانی به ۱۴۱ روستای این شهرستان برای تکمیل شدن به ۹ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

به گزارش ایرنا، عملیات آبرسانی به ۱۴۱ روستای بخش خلیفان و مرکزی مهاباد اواخر سال ۱۳۹۷ طی آیینی با حضور جمعی از مسوولان این شهرستان کلنگ‌زنی شد و قرار است در قالب این طرح آب مورد نیاز اهالی این روستاها از تصفیه خانه قدیم مهاباد به مناطق روستایی تامین شود.

این طرح یکی از طرح های بزرگ آذربایجان غربی در زمینه تامین آب شرب پایدار سالم و بهداشتی برای اهالی روستاهای این شهرستان است که علاوه بر اینکه موجب آبادانی بیشتر روستاها می شود از مهاجرت آنان به حاشیه شهرها نیز جلوگیری می کند.

یکی از چالش هایی که اهمیت تامین آب شرب مناطق روستایی مهاباد را بیشتر می کند، خشک شدن چاه های تامین آب شرب در این مناطق و برقرار شدن آبرسانی سیار به این مناطق است، که علاوه بر هزینه بردار بودن آن، مشکلات خاصی هم برای اهالی روستاها به وجود می آورد.

امور آب و فاضلاب مهاباد علاوه بر این طرح بزرگ هم اکنون چندین طرح آبرسانی به مناطق روستایی این شهرستان را که با تنش آب شرب روبرو هستند در دست اقدام دارد که برای بررسی بیشتر این طرح ها، ایرنا گفت و گوی اختصاصی با «مسعود امجدی» مدیر امور آب و فاضلاب مهاباد به شرح زیر انجام داده است.

پروژه آبرسانی ۱۴۱ روستای مهاباد به ۹ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد

ایرنا: طرح آبرسانی به ۱۴۱ روستای مهاباد هم اکنون در چه شرایطی قرار دارد؟

مسعود امجدی: عملیات آبرسانی به ۱۴۱ روستای بخش خلیفان و مرکزی مهاباد اواخر سال ۱۳۹۷ طی آیینی با حضور جمعی از مسوولان این شهرستان کلنگ‌زنی شد و در قالب آن از مجموع ۱۹۶ روستای مهاباد ۱۴۱ روستا از توابع بخش مرکزی و خلیفان تحت پوشش این طرح قرار خواهند گرفت و در قالب این طرح حدود ۹ هزار میلیارد ریال (همت) اعتبار هزینه خواهد شد تا بیش از ۴۸ هزار روستایی از آب آشامیدنی سالم برخوردار شوند.

۶۴۰ کیلومتر برای اتمام این طرح خط انتقال اجرا می‌شود و ساخت بیش از ۲۲ مخزن نیز در نظر گرفته شده است و هم اکنون ۱۶ روستای بخش مرکزی با جمعیتی بیش از هفت هزار و ۸۰۰ مشترک که شامل ۵۰ درصد مشترکان روستایی می شود تحت پوشش شبکه آب و فاضلاب در قالب این طرح قرار گرفته‌اند.

۱۳ روستای بخش مرکزی با جمعیتی بیش از هفت هزار و ۸۰۰ مشترک که شامل ۵۰ درصد مشترکان روستایی می شود تحت پوشش شبکه آب و فاضلاب در قالب این طرح قرار گرفته‌اندبرای روستاهای خارج از این طرح نیز با توجه به موقعیت مکانی و جغرافیایی چاه‌های مشترک و خط انتقال در قبال پروژه‌های جهاد آبرسانی هدف گذاری شده است.

ایرنا: هم اکنون علاوه بر طرح آبرسانی به ۱۴۱ روستای مهاباد عملیات آبرسانی به مناطق روستایی در برخی مسیرها در حال انجام است اقدامات انجام شده در این خصوص طی سال جاری چگونه بوده است؟

مسعود امجدی: امسال اصلاح شبکه آب روستایی در بخش مرکزی و خلیفان به طول ۶.۱ کیلومتر انجام شده که برای این طرح ۶۰ میلیارد ریال هزینه شده است و برای پروژه تامین آب روستای قلعه جوخه که شامل حفر چاه و خط انتقال به طول چهار کیلومتر در مجموع ۴۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

در پروژه سیاقول سفلی و علیا مخزن به حجم ۴۰ مترمکعب احداث شده و پروژه تامین آب شرب روستای قره‌قشلاق با ۶.۵ کیلومتر، خط انتقال به طول ۱۳.۲ کیلومتر شبکه نیز از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.

پروژه تامین آب اوزن‌دره نیز که شامل آبرسانی به روستا اوزن دره سفلی و علیا، لاچین و کهنه‌ده است دارای سه مخزن با حجم ۱۰۰ مترمکعب و ۱۰.۴ کیلومتر لوله گذاری در مرحله پیمان‌سپاری قرار دارد و اعتبار مورد نیاز آن ۱۵۰ میلیارد ریال است.

هم اکنون لوله گذاری به طول ۹.۳ کیلومتر در مسیر جاده برهان انجام شده که در صورت ادامه تخصیص اعتبار با ادامه عملیات لوله گذاری خطوط انتقال به طول حدود هفت کیلومتر و احداث پنج باب ایستگاه پمپاژ در قبال آن ضمن نزدیک شدن خط تامین آب به بخش خلیفان روستاهای دوستعلی، تکانلوچه، زگ‌دراو، بردمیش، بصری، قره بلاغ، درمان و کپه کند و چند روستای دیگر هم به تصفیه خانه آب متصل خواهند شد.

ایرنا: چقدر اعتبار برای طرح آبرسانی روستایی مهاباد تخصیص داده شده است؟

مسعود امجدی: با توجه به اینکه بسیاری از مسیرهای روستایی این شهرستان کوهستانی و سخت گذر است هزینه های آبرسانی به این مناطق بالاتر از میانگین کشوری است مثلا در پروژه اوزن‌دره که در مجموع ۱۱۱ خانوار را پوشش می دهد، هزینه آبرسانی به هر خانوار یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون ریال است.

امسال در مجموع یک هزار ۷۳۰ میلیارد ریال برای طرح های آبرسانی روستایی در این شهرستان هزینه شده است و هزینه سال گذشته نیز در حدود ۵۰۰ میلیارد ریال بود و در پروژه ۱۴۱ روستایی نیز ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار اختصاص پیدا کرد.

به گزارش ایرنا، هم‌اکنون شرکت آب و فاضلاب مهاباد دارای بیش از ۵۰ هزار مشترک شهری و ۱۶ هزار مشترک روستایی است و تمامی جمعیت شهری و ۸۰ درصد جمعیت روستایی این شهرستان را تحت پوشش دارد.

سد مهاباد دارای ۱۹۷ میلیون متر مکعب ظرفیت اسمی و ۱۷۲ میلیون متر مکعب ظرفیت مفید است که علاوه‌بر تأمین آب شرب شهر، بیش از ۱۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان را نیز زیر پوشش قرار می‌دهد.

مهاباد ۲۶۰ هزار نفر جمعیت دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha