مقام سابق سازمان ملل: وقوع جنگ هسته‌ای پایان جهانی با تشدید درگیری‌ها در اوکراین ممکن است

تهران- ایرنا- اسکات ریتر افسر سابق اطلاعاتی آمریکا و بازرس پیشین تسلیحاتی سازمان ملل در اظهاراتی، گفت: امکان وقوع جنگ هسته‌ای پایان جهانی با تشدید درگیری‌ها در اوکراین و حمله این کشور به خاک روسیه وجود دارد.

به گزارش بامداد یکشنبه ایرنا به نقل از اسپوتنیک، افسر سابق اطلاعاتی آمریکا با اشاره به اینکه حمله اوکراین به روسیه با استفاده از تسلیحات دوربرد اهدایی واشنگتن ممکن است از سوی مسکو به عنوان حمله مستقیم آمریکا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به خاک روسیه تعبیر شود، اظهار کرد: این حمله حتی می‌تواند از سوی مسکو به عنوان مقدمه‌ای برای یک تهاجم نظامی بزرگ‌تر به منظور تحقق شکست استراتژیک روسیه که هدف نهایی واشنگتن است تعبیر شود.

ریتر در ادامه با بیان اینکه مسکو پیش از این به صراحت اعلام کرده است که نه تنها از نظر استراتژیک شکست نخواهد خورد بلکه به عنوان یک قدرت هسته‌ای، اساساً امکان شکست دادن این کشور در جریان یک جنگ وجود ندارد، گفت: در صورتی که روسیه به این نتیجه برسد که ممکن است در جنگ با اوکراین شکست بخورد برای اینکه هرگز چنین اتفاقی رخ ندهد چاره‌ای جز استفاده از زرادخانه هسته‌ای خود ندارد و این به معنای آغاز یک جنگ جهانی هسته‌ای خواهد بود.

این تحلیلگر سیاسی با اشاره به هشدارهای سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه مبنی بر اینکه در صورت وقوع یک درگیری میان مسکو و ناتو، این درگیری به اروپا محدود نخواهد ماند و امکان کشیده شدن محدوده جغرافیایی آن به آمریکا هم وجود دارد، افزود: در صورت وقوع یک درگیری تمام عیار میان روسیه و ناتو، حملات تلافی‌جویانه مسکو علیه ایالات متحده به عنوان یکی از اعضای این پیمان نظامی هم دور از انتظار نخواهد بود.

ریتر در ادامه سخنان خود هشدار داد: بنابراین در صورت تشدید درگیری‌ها در اوکراین، نه تنها امکان گسترش شعله‌های این درگیری به اروپا وجود دارد بلکه حتی آمریکا نیز از آتش این جنگ مصون نخواهد بود و این وضعیت می‌تواند شرایط را به سرعت برای آغاز یک جنگ جهانی هسته‌ای مهیا کند که در انتها چیزی جز ویرانی عمومی و یک فاجعه جهانی به دنبال نخواهد داشت.

افسر سابق اطلاعاتی آمریکا همچنین با بیان اینکه اوکراین این جنگ را از پیش باخته است، تاکید کرد: هیچ کاری از جمله حمله به خاک روسیه نخواهد توانست کفه ترازوی این درگیری را به نفع کی‌یف سنگین کند.

به گزارش ایرنا، رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

ولادیمیر پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.

آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha