۱۱ شهریور ۱۴۰۳، ۳:۱۹
کد خبر: 85584486
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تظاهرات کنندگان فرانسوی خواستار استعفای مکرون شدند

تهران- ایرنا- صدها نفر از مردم فرانسه با تظاهرات در خیابان‌های پاریس و تجمع در میدان دانفر روشرو بر علیه امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه شعار سر دادند و خواستار استعفای وی شدند.

به گزارش بامداد یکشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری ریانووستی، مردم فرانسه در جریان این تظاهرات که به فراخوان حزب میهن پرستان این کشور در پاریس برگزار شد با سر دادن شعارهایی همچون «مکرون استعفا!»، «مکرون برو بیرون» و «مکرون، تمام تمام شده‌ای»، از اینکه رئیس جمهور فرانسه با وجود گذشتن ۴۵ روز از انتخابات زودهنگام پارلمانی در این کشور هنوز موفق به تشکیل دولت نشده است، انتقاد کردند.

شرکت کنندگان در این تظاهرات همچنین پوسترها و بنرهایی را با خود حمل می‌کردند که روی آنها «دموکراسی ما تضعیف شده است»، «همه چیز ویران شده است»، «در برابری دیکتاتوری مقاومت می‌کنیم» و «باید مکرون را متوقف کرد»، نوشته شده بود.

یکی از شرکت‌کنندگان در این تظاهرات با بیان اینکه مکرون قانون اساسی فرانسه را زیر پا گذاشته است و نظر مردم این کشور را به حساب نمی‌آورد، گفت: امضای ۵۸ نماینده پارلمان فرانسه کافی است تا سازوکار اجرای ماده ۶۸ قانون اساسی این کشور که امکان برکناری رئیس جمهور فرانسه در صورت تخطی از وظایفش را فراهم می‌کند، فراهم آورد و چه تخطی از وظایف می‌تواند از این بالاتر باشد که با وجود گذشت ۴۵ روز از انتخابات پارلمان فرانسه، مکرون هنوز هیچ اقدامی در جهت تشکیل دولت انجام نداده است.

به گزارش ایرنا، روزنامه انگلیسی گاردین پیش تر در مقاله‌ای با اشاره به تلاش رئیس‌جمهور فرانسه برای تاثیرگذاری در روند انتخاب دولت آتی نوشت که رای‌دهندگان در انتخابات اخیر به‌ وضوح با سیاست‌های وی مخالفت کردند و اکنون مکرون باید به نظر آنها احترام گذارد.

نویسنده مقاله گاردین با اشاره به مانع تراشی‌های مکرون در مسیر تصدی سمت نخست وزیری از سوی جناح چپ، نوشت: رئیس جمهور با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده که نخست‌وزیری را از جناح چپ انتخاب نکرده و مدعی است که این جناح بدون اکثریت در مجلس با رای عدم اعتماد مواجه خواهد شد. وی در عوض پیشنهاد کرد که امکان تشکیل دولت آتی از طریق یک ائتلاف میانه ‌رو بررسی شود.

مکرون در حال تبدیل شدن به یک رئیس جمهور خودکامه بوده که محبوبیتش همچنان رو به کاهش است. نمی‌توان چنین رفتاری را در یک دموکراسی پذیرفت. رای‌ دهندگان فرانسوی به وضوح مخالفت خود را با سیاست ‌های او ابراز کردند. اکنون وی باید نظر رای دهندگان را محترم شمارد.

رئیس جمهور فرانسه دوشنبه هفته گذشته با تشکیل یک دولت چپ‌گرا مخالفت کرد و گفت که چنین دولتی تهدیدی علیه ثبات نهادها در این کشور است.

ائتلاف چپ‌گرایان در انتخابات ماه ژوئیه بیشترین کرسی‌های پارلمانی را به دست آورد اما نتوانست اکثریت مطلق را کسب کرده و به تنهایی دولت تشکیل دهد.

مکرون در هفته‌های اخیر چندین دور متوالی مذاکرات برای انتخابات نخست وزیر جدید برگزار کرده است.

وی دوشنبه هفته گذشته پس از دیدار با مارین لوپن رهبر راست‌گرایان افراطی و سایر رهبران سیاسی فرانسه ادعای جناح چپ در مورد تشکیل دولت جدید را رد کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha