جایگاه سرود در جامعه تنزل یافته است

تبریز-ایرنا- آهنگساز، تهیه کننده و کارشناس موسیقی با اشاره به کمرنگ شدن فعالیت گروه های سرود در کشور، گفت: تنزل جایگاه سرود در جامعه نیازمند آسیب شناسی است.

غلامرضا میرزازاده روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: در سال های نخستین انقلاب اسلامی بخش سرود در سپهر موسیقی ایران جایگاه بسیار رفیع و مطلوبی در جامعه داشت که بر همین مبنا آثار بسیار بدیع و شایسته ای نیز تولید و اجرا می شد که با گذشت سال ها دیگر خبری از این آثار فاخر دیده نمی شود.

وی مدارس و مساجد را خاستگاه اصلی و مهم سرود و اجراهای مردم پسند چنین گروه هایی در سال های دوران دفاع مقدس عنوان و اظهار کرد: متاسفانه به تدریج این جایگاه از دست رفت و امروز به ندرت شاهد فعالیت گروه های سرود در مساجد و مدارس هستیم.

میرزازاده نقش مهم گروه های سرود و فعالیت آنها در مدارس را یکی از عناصر رشد و شکوفایی موسیقی در موضوعات مختلف دانست و با تاکید بر اینکه نهادهای فرهنگی و هنری باید برای پررنگ شدن جایگاه چنین گروه هایی وارد میدان شوند، یادآور شد: باید توجه داشت که توجه به گروه های سرود در حقیقت به نوعی سرمایه گذاری در موسیقی و تولید آثار بدیع در این زمینه است.

وی برگزاری جشنواره های مختلف موسیقی با محوریت سرود را یکی از راهکارهای توسعه و گسترش گروه های سرود در کشور دانست و ادامه داد: بر همین اساس ششمین جشنواره موسیقی بسیج با عنوان " آوای عشق" با محوریت سرود در تبریز برگزار خواهد شد.

میرزازاده تعطیلی جشنواره یاد شده به مدت هشت سال را یکی از نقاط تاریک موسیقی استان ها عنوان و اضافه کرد: پنجمین دوره جشنواره موسیقی بسیج در سال 1395 برگزار شد و پس از آن به دلیل شرایط کرونایی و برخی مسایل دیگر این جشنواره برگزار نشد.

به گفته وی رویکرد اصلی ششمین جشنواره موسیقی بسیج آذربایجان شرقی سرود است و بر همین اساس با جمع آوری آثار مختلف، زمان برگزاری جشنواره و ارایه آثار اواسط آبان ماه امسال تعیین شده است.

دبیر ششمین جشنواره موسیقی بسیج آذربایجان شرقی گفت: این جشنواره در سه بخش دسته جمعی بدون موسیقی، کر ( آوازخوانی با ساز) و تک آهنگی برگزار می شود و هیچ محدودیت برای حضور بانوان و آقایان در ان وجود ندارد.

میرزازاده یادآور شد: فعالان عرصه سرود و موسیقی تا مهر ماه فرصت ارسال آثار خود به دبیرخانه جشنواره را دارند و ارایه آثار به زبان های ترکی و فارسی مانع ندارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha