پژوهشگر دانشگاه: پیوند میان دانش و صنعت نیازمند بازطراحی است

مشهد- ایرنا- پژوهشگر دانشگاهی در حوزه هوش مصنوعی گفت: پیوندی که اکنون میان دانشگاه‌ها و مراکز صنعتی وجود دارد به خوبی تعریف نشده است و باید این مسیر دوباره طراحی شود تا نتایج آن امکان ایجاد اشتغال برای دانشجویان و رفع مشکلات صنعت کشور را در پی داشته باشد.

مسعود مظلوم روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در بسیاری از کشورهای دنیا شرکت‌ها و کسب و کارها به سوی ارتباط بین صنعت و دانشگاه گام برداشته اند و این پل به درستی برقرار شده است ولی در ایران، هنوز دانش، تجاری نشده است و به عبارتی دانشی که در دانشگاه وجود دارد باید توسط شرکت ها و کسب و کارها مورد استفاده قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه کسب و کارها می‌توانند از دل داده‌ها ارزش افزوده برای شرکت‌ها ایجاد کنند، اظهار کرد: در دانشگاه‌ها، دانش، علم و استعداد وجود دارد و این در حالی است که اطلاعات، تنها در صورت راهیابی به حوزه کسب و کار به پول تبدیل می‌شود.

این محقق هوش مصنوعی در علم داده، افزود: دانشگاهیان باید دانش را تجاری‌سازی کنند و یکی از سختی‌های کار، توجیه مدیران صنایع در این خصوص است و با این حال برخی از استادان دانشگاه تاکید بر ارائه دانش صِرف به واسطه تزریق پول نفت به دانشگاه ها دارند و به کاربرد اجتماعی و یا صنعتی دانش تولید شده کاری ندارند در حالی که اگر دانش، به سمت تجارت برود، می‌توان انتظار داشت که منابع مالی نیز به سوی دانشگاه روانه شود.

او ادامه داد: اگر بخواهیم به کشور و دولت کمک کنیم باید از بار هزینه‌های موجود کم کنیم و دانشگاه باید بتواند با کسب و کارهای مختلف در حوزه علم داده وارد تعامل شود تا صاحبان صنایع را متقاعد سازند که توانایی تجاری سازی دانش را دارند. این کمک نه تنها به سود کسب و کارها است بلکه به مردم و جامعه نیز کمک می کند.

مظلوم اظهار کرد: دانشجو مخاطب اصلی دانشگاه است و اکنون سالهاست که فراموش شده است زیرا دانشجویی که می‌خواهد آینده کشور را بسازد، اکنون ناامید است و به راحتی جذب کشورهای خارجی می‌شود. فرار نخبگان به این دلیل است که احساس می‌کنند کسی برای فعالیت‌های دانشی آنها هزینه‌ای نخواهد کرد و اگر بتوانیم ارتباط دانشگاه با کسب و کارها را به درستی بازطراحی کنیم، آنها برای همیشه از کشور خارج نمی‌شوند.

این محقق پسادکتری گفت: ایرانیان دارای هوش بسیار خوبی در یادگیری دانش‌های سخت همچون ریاضی، شیمی و زبان برنامه‌نویسی هستند ولی با این حال در مهارت‌های نرم که در روابط انسانی و علوم اجتماعی بین انسانی وجود دارد، تسلطی ندارند و در کارهای گروهی، روش انتقاد سازنده و یا تصحیح، ساز و کار موجود را نمی‌دانند.

وی افزود: اگر این مسائل و مهارت‌های نرم به درستی در کشور آموزش داده شود، شمار بسیاری از نخبگان دانشی به همراه افراد باتجربه و مهارتی به جای مهاجرت به خارج از کشور در مراکز تحقیقاتی علم داده در داخل کشور همراه با امید به پیشرفت، دور هم جمع خواهند شد.

مظلوم بیان کرد: بر همین اساس مرکز نوآوری علم داده (Data Science) با هدف ایجاد و ارتباط دوسویه بین صنعت و دانشگاه ایجاد شده است تا ثروت به دست آمده از کسب و کارها به دانشگاه وارد شود، زیرا علم داده می‌خواهد زمینه مشترک فکری بین دانشگاه و کسب و کارها را ایجاد کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha