۱۱ شهریور ۱۴۰۳، ۱۶:۰۵
کد خبرنگار: 757
کد خبر: 85584795
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کیهان پیش از «مه‌بانگ» حیات مخفی داشته است

۱۱ شهریور ۱۴۰۳، ۱۶:۰۵
کد خبر: 85584795
کیهان پیش از «مه‌بانگ» حیات مخفی داشته است

تهران- ایرنا- یک مطالعه جدید از کیهان‌شناسی جهش‌کننده (bouncing) حکایت از آن دارد که اسرار به وجود آمدن سیاهچاله‌ها و ماده تاریک ممکن است در زمانی پیش از مه‌بانگ نهفته باشند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از لایو ساینس، یک نظریه کیهان‌شناسی حاکی است کیهان می‌تواند بین مراحل بسط و توسعه خود «جهش کند» و مه‌بانگ سرآغاز کیهان نبوده باشد. اگر این نظریه درست باشد در این صورت می‌تواند پیامدهای مهمی برای ماهیت کیهان از جمله دو جزء اسرارآمیز آن یعنی سیاهچاله‌ها و ماده تاریک داشته باشد.

مطالعه‌ای جدید حاکی است ماده تاریک می‌تواند از سیاهچاله‌هایی تشکیل شده باشد که در دوره گذار از آخرین انقباض کیهان به مرحله گسترس (بسط) کنونی آن پیش از مه‌بانگ شکل گرفته‌اند. اگر این نظریه درست باشد، امواج گرانشی تولید شده در فرایند شکل گیری سیاهچاله ممکن است از طریق مشاهدات آینده موج گرانشی قابل ردیابی باشند و این راهی برای تایید این سناریوی تولید ماده تاریک فراهم می‌کند.

گزارش کاملی از این مطالعه که توسط شماری از محققان از دانشگاه‌های مختلف انجام شده، در شماره ژوئن (خرداد/تیر) نشریه کیهان شناسی و فیزیک اخترشناسی منتشر شده است.

مشاهده حرکات ستاره‌ای در کهکشان‌ها و پس زمینه ریزموجی کیهانی (یک درخشش پس از مه‌بانگ) حاکی است حدود ۸۰ درصد از همه مواد در کیهان ماده تاریک است؛ ماده‌ای که نور را بازتاب، جذب یا ساطع نمی‌کند. با وجود وفور ماده تاریک، دانشمندان هنوز مشخص نکرده‌اند ماده تاریک از چه چیزی ساخته شده است.

کیهان پیش از «مه‌بانگ» حیات مخفی داشته است

در این مطالعه تازه، محققان سناریویی را بررسی کردند که طبق آن ماده تاریک از سیاهچاله‌های آغازین (primordial) تشکیل شده که آنها نیز نوسانات چگالی در آخرین دوره انقباض کیهان شکل گرفته بوده اند.

کیهان جهش‌کننده

دیدگاه کیهان‌شناسی سنتی می‌گوید کیهان از یک حالت منفرد (singularity) شروع شده و پس از آن دوره کوتاهی از توسعه سریع روی داده است. اما مولفان این گزارش تحقیقی جدید یک نظریه عجیب‌تر موسوم کیهان‌شناسی جهش کننده غیرمنفرد را تحلیل کرده‌اند که حاکی است کیهان در ابتدا وارد یک مرحله انقباض شده است و این مرحله به علت افزایش چگالی ماده معکوس شد و جهش کرد و منجر به مه‌بانگ و گسترش کنونی کیهانی شد.

این محققان برای آزمایش بیشتر این نظریه و پیش‌بینی‌های مربوط به آن امیدوارند که از نسل بعدی تجهیزات رصدگری موج گرانشی استفاده کنند. «پاتریک پیتر» مدیر مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه در این خصوص گفت: این کار علمی از این لحاظ اهمیت دارد که راهی طبیعی برای شکل گیری سیاهچاله‌های کوچک و هنوز موجود و شکل گیری ماده تاریک ارائه می‌دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha