استاندار: قدرت رسانه‌ای دلالان محصولات کشاورزی مازندران باید شکسته شود

ساری- ایرنا- استاندار مازندران با بیان این که سودهای چشمگیری در دلالی محصولات کشاورزی استان وجود دارد که حتی برخی از بهره برداران در دام رسانه‌ای افراد واسطه قرار می‌گیرند، گفت که قدرت رسانه ای این دلالان باید شکسته شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، یوسف نوری روز یکشنبه در نشست بسته کاری مرکبات مازندران از فرمانداران خواست تا جریان رسانه ای را در ساماندهی بازار محصولات کشاورزی استان جدی بگیرند.

وی با بیان این که بررسی ها نشان می دهد که قدرت رسانه ای دلالان محصولات کشاورزی کشور برای ۲ محصول مهم و اقتصادی برنج و مرکبات مازندران بسیار بالا است، تصریح کرد: در حالی که بسته کاری ویژه ای برای ساماندهی بازار برنج عملیاتی شده است، اما جریان رسانه ای دلالان این موضوع را تقریبا بی اثر کرد.

نوری ادامه داد:‌ باید بسته‌های تبلیغاتی محصولات کشاورزی مازندران به سود تولید کنندگان به‌درستی در رسانه‌های داخلی و رسمی تعریف شود.

استاندار مازندران گفت: با وجود اینکه برنج خارجی طبق مصوبات وارد نشده است، اما جو روانی واردات که از سوی رسانه های دلالان ایجاد شد ، بازار برنج و جامعه کشاورزی استان را با چالش مواجه کرد ،یعنی جو روانی واردات برنج خارجی سبب بی رونقی بازار برنج داخلی شده است.

برنجکاری یکی از مهم ترین فعالیت کشاورزی در مازندران و منبع مهم درآمد کشاورزان استان است و با تولید بیش از یک میلیون تن، ۴۲ درصد برنج مورد نیاز کشور از این استان تامین می‌شود.

استاندار:قدرت رسانه‌ای دلالان محصولات کشاورزی مازندران باید خنثی شود

مشکلات تولید و بازار محصولات کشاورزی مازندران باید در داخل استان حل شود

استاندار مازندران با بیان این که اگر این خطه به تنهایی در تولید مرکبات و برنج رتبه نخست کشور را دارد باید نسبت به نظام مسایل آن در تولید و بازار آن فکر اساسی توسط مردم و مسوولان استان انجام شود، گفت: کشاورزی مازندران باید اقتصادی شود تا فرزندان کشاورزان به فعالیت پدرانشان ادامه بدهند.

وی با بیان این که آفت مگس میوه تهدید جدی علیه باغداری مازندران است که باید با همکاری همه مراکز تحقیقاتی، ترویج میدانی و با همکاری باغداران ، مقابله و مدیریت بر این آفت اثر گذاری داشته باشد، گفت: باید به فکر مقابله صحیح و مدیریت شده با آفت مگس میوه مدیترانه‌ای باشیم.

وی به توصیه کارشناسی جلوگیری از برداشت زودهنگام مرکبات و رنگ افزایی اشاره کرد و بیان داشت: از آن جایی که بخش عمده ای از تولیدات محصولات کشاورزی استان مازاد بر مصرف استان و داخل کشور است و جنبه صادراتی دار ،باید علاوه بر صادرات محصولات کیفی و استاندارد ، با قیمت مناسب ،بازار کشورهای منطقه را در اختیار بگیریم.

نوری بر لزوم به تامین به موقع سرمایه در گردش، ساماندهی قیمت انبار داری سردخانه ها برای ذخیره سازی مرکبات و حل چالش های صادر کنندگان در برگشت ارز، حمل ونقل و گمرگ تاکید کرد و بیان داشت: تعاون روستایی مازندران باید به صورت جدی در حمایت از تولیدکنندگان وارد بازار محصولات کشاورزی شود، بررسی ها نشان می دهد که اثرگذاری تعاون روستایی در حمایت از کشاورزان استان مازندران ضعیف است.

نماینده عالی دولت در مازندران با توضیح این نکته که انبارهای شرکت های تعاونی روستایی به جای واگذاری به مردم و کشاورزان به افراد دلال اجاره داده می شود و درآمد حاصل از آن نیز صرف هزینه پرسنلی می شود، گفت: این عمل اصلا قابل قبول نیست.

وی گفت: طول عرضه محصولات کشاورزی مازندران را باید افزایش بدهیم، ذخیره سازی و عرضه مدیریت شده محصولات کشاورزی مازندران باید جدی گرفته شود.

طبق آمارهای رسمی، مجموع باغ های مرکبات مازندران ۱۱۲ هزار هکتار است که از این میزان ۱۱۰ هزار هکتار ارقام بارده هستند.

همچنین از مجموع باغات مرکبات مازندران ۸۰ هزار هکتار زیر کشت ارقام مختلف پرتقال، ۳۰ هزار هکتار ارقام مختلف نارنگی و بقیه زیر کشت محصولاتی از جمله نارنج و لیمو قرار دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha