بکارگیری ظرفیت‌های قانونی برای کاهش آورده متقاضیان مسکن در بیرجند

بیرجند - ایرنا - مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: تمامی ظرفیت‌های قانونی برای کاهش سهم آورده متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن در بیرجند، بکار گرفته می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، میرمحمد مودی روز یکشنبه در نشست خبری اظهار کرد: افزایش سهم آورده متقاضیان به دلایل مختلف از جمله مالیات، تورم، انشعابات و خدمات اضافه بر قرارداد است که در تلاش هستیم براساس ظرفیت قانونی، مردم کمترین سهم آورده را پرداخت کنند.

وی تصریح کرد: از مجموع افزایش سهم آورده متقاضیان ۴۰۰ میلیون ریال هزینه آماده‌سازی است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: هزینه انشعابات در قرارداد اولیه لحاظ نشده‌ که حدود ۴۰۰ میلیون ریال از این افزایش سهم آورده، هزینه انشعابات آب، برق، گاز و فاضلاب است و متقاضیان باید نسبت به خرید انشعابات اقدام کنند که قرار شد واحدها را با انشعابات کامل تحویل دهیم.

وی عنوان کرد: ابتدای ساخت واحدها قرار شد نمای واحدها با سیمان رنگی کار شود اما بیش از ۲۰۰ نفر از متقاضیان اعتراض کردند به دلیل ارزش افزوده واحدها باید نمای ساختان‌ها با سنگ کار شود و چون ما برای مردم مسکن می‌سازیم نباید خلاف میل آنان عمل کنیم.

مودی افزود: هرچه افزایش و کاهش تورم که وارد قراردادها می‌شود براساس شاخص‌های اعلامی سازمان برنامه و بودجه کشور است لذا ما در این ضرایب تعیین کننده نیستیم و بخشی از افزایش سهم آورده هم به دلیل افزایش نرخ تورم از ۲ سال گذشته است.

وی اظهار کرد: چند نفر از نمایندگان متقاضیان را دعوت و هزینه‌ها را برای آنان شفاف سازی می‌کنیم و این حق مردم است که از هزینه‌ها اطلاع یابند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه ۲ نوع مالیات به ساخت واحدها تعلق می‌گیرد، گفت: یکی مالیات بر درآمد و دیگری مالیات بر ارزش افزوده است، مالیات بر ارزش افزوده واحدها هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال است.

وی بیان کرد: برای تخفیف در هزینه مالیات طرح‌های نهضت ملی مسکن نیز هفته گذشته با اداره‌ کل امور اقتصادی و دارایی و اداره‌ کل امور مالیاتی استان جلسه داشتیم تا هزینه مالیات بر ارزش افزوده را براساس ظرفیت قانونی کاهش دهیم و به نسبت هزینه بالایی که از سهم مالیات کاسته خواهد شد در کاهش سهم آورده متقاضیان تاثیرگذار است.

مودی با بیان اینکه قانونگذار در تمامی طرح‌های مسکن برای دولت هزینه‌ ساخت تعیین نکرده‌ است، گفت: البته دولت با پرداخت تسهیلات در زمینه ساخت کمک می‌کند که الان نرخ تسهیلات ۱۸ درصد است.

وی عنوان کرد: هزینه‌های ساخت مسکن را براساس نرخ روز در قالب جدول از پیمانکاران گرفته‌ایم و قرار بود برآورده آنان در شورای مسکن استان با حضور پیمانکاران، دستگاه‌های خدمات رسان و مسئولان متولی بررسی شود که این جدول به دست مردم رسیده است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی افزود: برای واحد مسکونی سه خواب، سه هزار و ۶۰ میلیون ریال و برای واحد دو خواب ۲ هزار و ۴۰۰ میلیون ریال سهم آورده متقاضی توسط پیمانکاران اعلام شده بود که البته هیچ افزایش سهم آورده‌ای تاکنون به متقاضیان ابلاغ نشده‌ و در تلاش هستیم با بررسی مجدد سهم آورده، کمترین مبلغ توسط متقاضیان پرداخت شود.

وی تصریح کرد: حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد متقاضیان سهم آورده خود را تاکنون به طور کامل پرداخت نکردند که در حال پیگیری هستیم با حمایت صندوق ملی مسکن بتوانیم این سهم را تامین کنیم تا روند ساخت واحدها ادامه یابد و متقاضیان بتوانند سهم آورده خود را تامین کنند.

یکی از پروژه‌های فعال طرح نهضت ملی مسکن در خراسان جنوبی سایت زعفرانیه بیرجند است که با تعداد ۲ هزار و ۷۲ واحد و قراداد دوساله از آذر سال ۱۴۰۱ آغاز شد و به گفته متقاضیان قرار شده ۲۴۰ میلیون تومان دیگر برای تکمیل منازل‌شان پرداخت کنند.

جمعی از متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن در بیرجند دیروز (شنبه) دومین بار در یک ماه اخیر به استانداری و دفتر نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی مراجعه کردند و خواستار رسیدگی مسئولان به این موضوع شدند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha