آغاز اجرای طرح جامع توسعه تجاری‌سازی دارایی‌های فکری

تهران - ایرنا - معاون حقوق مالکیت فکری وزیر دادگستری از آغاز اجرای طرح جامع توسعه تجاری‌سازی دارایی‌های فکری در ایران خبر داد و گفت: هدف نهایی این طرح، توانمندسازی شرکت‌های دانش‌بنیان برای ایجاد ثروت از دانش و فناوری است.

به گزارش ایرنا از وزارت دادگستری، سید علی کاظمی روز یکشنبه در حاشیه برگزاری دوره آموزشی طرح توسعه تجاری‌سازی دارایی‌های فکری، افزود: در عصر حاضر نوآوری‌ها به آرزوهای بشر جامه‌ عمل ‌پوشانده و همین امر باعث شده است که سنجش نوآوری و خلاقیت به یکی از مهم‌ترین معیارهای ارزیابی کشورها تبدیل شود. در این راستا، معاونت مالکیت فکری وزارت دادگستری با هدف ارتقای سرمایه‌های فکری ملیی و افزایش نقش فعالانه‌ ایران در عرصه‌ بین‌المللی، اجرای طرحی نوین را آغاز کرده است.

وی ادامه داد: این طرح صرفاً به ارائه تعاریف پایه‌ای از مالکیت فکری نمی‌پردازد بلکه بر آموزش فرایندهای خلاقانه‌ تجاری‌سازی همچنین حکمرانی مبتنی بر دانش تمرکز دارد.

اهمیت ایجاد زیست‌بوم مناسب برای رشد کسب‌وکارهای دانش‌بنیان

کاظمی با اشاره به اهمیت ایجاد زیست‌بوم مناسب برای رشد کسب‌وکارهای دانش‌بنیان، بر ضرورت رفع چالش‌های تجاری‌سازی دارایی‌های فکری همچنین بر نقش تفکر خلاق و نگرش‌های جدید در این فرآیند تاکید کرد.

وی با بیان اینکه مالکیت فکری رویکرد حقوقی به دانش فکری است، بر وظیفه‌ وزارت دادگستری در حفاظت از حقوق نوآوران و ایجاد قوانین و مقررات مناسب برای توسعه این حوزه تاکید کرد و اطمینان داد که در صورت وجود خلأهای قانونی، وزارت دادگستری برای رفع آنها اقدام خواهد کرد.

معاون حقوق مالکیت فکری وزیر دادگستری افزود: طرح توسعه‌ تجاری‌سازی دارایی‌های فکری با هدف آموزش شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه‌ استفاده از ابزارها و امکانات موجود و آشنایی آنها با تجربیات بین‌المللی طراحی شده است. هدف نهایی این طرح، تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان و توانمندسازی آنها برای انجام فعالیت‌های بزرگ‌تر است.

کاظمی با تاکید بر اهمیت اقتصادی و امنیتی تجاری‌سازی دارایی‌های فکری، این موضوع را فعالیتی جهادگونه توصیف کرد و گفت: ثروت‌آفرینی از طریق دانش و جلوگیری از خروج نخبگان از کشور، امنیت ملی را تقویت خواهد کرد. با توجه به اهمیت روزافزون نوآوری و اقتصاد دانش‌بنیان، طرح توسعه‌ تجاری‌سازی دارایی‌های فکری می‌تواند گامی مهم برای تقویت جایگاه ایران در عرصه‌ بین‌المللی باشد.

حمایت از شرکت‌های کوچک و متوسط ایرانی

محمدصادق آزمندیان مدیرکل دفتر حمایت از مالکیت صنعتی، دانش سنتی و منابع ژنتیک وزارت دادگستری و رئیس مرکز ملی آموزش مالکیت فکری ایران نیز در این دوره آموزشی با اشاره به آغاز طرح نوین برای توسعه ظرفیت‌های تجاری‌سازی دارایی‌های فکری در کشور افزود: این طرح با همکاری سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) و با هدف حمایت از شرکت‌های کوچک و متوسط ایرانی که مدل کسب‌وکار آنها بر پایه مالکیت فکری است، اجرا خواهد شد.

آزمندیان افزود: در این طرح ۸ شرکت ایرانی منتخب، فرصت خواهند یافت تا با کمک متخصصان و افراد با تجربه‌ای که توسط سازمان جهانی مالکیت فکری انتخاب شده‌اند، فرایند تجاری‌سازی مدل کسب‌وکار خود را به شیوه‌ای استاندارد و به‌روز طی کنند. این افراد با بهره‌گیری از دانش و تجربه‌ خود، شرکت‌های ایرانی را در زمینه‌های مختلفی همچون تدوین استراتژی تجاری، توسعه بازارهای بین‌المللی و حفاظت از حقوق مالکیت فکری راهنمایی خواهند کرد.

وی یادآور شد: هدف اصلی این طرح، ایجاد یک الگوی موفق برای تجاری‌سازی دارایی‌های فکری در ایران است. به این ترتیب، سایر شرکت‌ها می‌توانند با الگوبرداری از تجربیات شرکت‌های منتخب و استفاده از دانش و ابزارهای ارائه شده در این طرح، فرآیند تجاری‌سازی ایده‌های خود را تسریع بخشند.

آزمندیان بر اهمیت همکاری با سازمان جهانی مالکیت فکری در اجرای این طرح تاکید و از حمایت‌های این سازمان قدردانی کرد.

وی همچنین به توافقات صورت گرفته بین دفتر حمایت از مالکیت صنعتی و منابع ژنتیک و آکادمی سازمان جهانی مالکیت فکری اشاره کرد که منجر به شکل‌گیری این طرح شده است.

همکاری وزارت دادگستری و آکادمی سازمان جهانی مالکیت فکری

در بخشی از مراسم افتتاحیه طرح توسعه ظرفیت‌های تجاری‌سازی دارایی‌های فکری، لارا گونزالز پرا مسئول برنامه‌های آموزشی مراکز ملی آموزش مالکیت فکری آکادمی WIPO، بر اهمیت و اولویت این طرح از دیدگاه سازمان جهانی مالکیت فکری تاکید کرد.

وی این طرح را سفری علمی و تخصصی توصیف کرد که در آن شرکت‌کنندگان ابتدا آموزش‌های نظری را فرا گرفته و سپس با کمک متخصصان، این آموزه‌ها را در عمل پیاده خواهند کرد.

مسئول برنامه‌های آموزشی مراکز ملی آموزش مالکیت فکری آکادمی WIPO، اظهار داشت: همکاری سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) و وزارت دادگستری در اجرای این طرح، نشان از اهمیت این موضوع در سطح ملی و بین‌المللی دارد. WIPO به عنوان یک سازمان تخصصی در حوزه مالکیت فکری، با ارائه آموزش‌ها و ابزارهای تخصصی، به شرکت‌های ایرانی کمک خواهد کرد تا در این حوزه موفق‌تر عمل کنند.

تفاوت میان نوآوری و تجاری‌سازی، چالشی برای شرکت‌های دانش‌بنیان

سیاوش ملکی‌فر  معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری، نیز در این مراسم به اهمیت ترویج و آموزش مستمر در حوزه مالکیت فکری اشاره کرد.

وی با تاکید بر تفاوت میان نوآوری و تجاری‌سازی، خاطرنشان کرد که بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان به ویژه شرکت‌های کوچک و متوسط (SME) که حدود ۷۰ درصد از شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی را تشکیل می‌دهند، برای ایفای نقش موثر در اقتصاد ملی و بین‌المللی به تجاری‌سازی دارایی‌های فکری خود نیاز مبرم دارند.

ملکی‌فر یادآور شد: نوآوری اغلب با بی‌نظمی همراه است در حالی که تجاری‌سازی دارایی‌های فکری نیازمند رویه‌ها و شیوه‌نامه‌های استاندارد و پیچیده‌ای است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha