خلق نیکوی پیامبر اعظم (ص) رمز جاودانگی دین مبین اسلام

ارومیه- ایرنا- امروز سالروز رحلت انسانی است که بهانه خلقت بود و معجزه ای برای نجات بشر عصر جاهلیت شد؛ بشری که غیر از قتل و غارت و نوشیدن خون یکدیگر چیزی نمی دانست ولی با ظهور پیامبر بزرگوار اسلام (ص) و خلق نیکوی آن حضرت، بشریت از شر جهل و نادانی نجات یافت.

به گزارش ایرنا، او رسالت پیامبری را در دوره ای برعهده گرفت که جهل و نادانی و تاریکی در اعماق انسان زوزه می کشید؛ زندگی در نسل کشی و جاهلیت خلاصه می شد، بت ها بر دل مردمان حکمرانی می کردند و سرها در برابر لات و هبل و عزّی سر فرود می آوردند.

عرب جاهلی جز شمشیر زنی و وحشی گری میان کوه ها و بیابان ها چیزی نمی دانست؛ دخترکان بی گناه با زور شمشیر از دست مادران گرفته شده و در دل خاک جای می گرفتند، زنده به گور کردن دختران رسم عرب جاهلی بود و فریاد کشیدن بر سرزنان رسم دیرینه شان.

او توانست انسان بدوی را از دل کوهها و سنگ ها بیرون کشیده و به او رسم چگونه زیستن را بیاموزد.

جای تردید نخواهد بود اگر بگوییم بزرگترین معجزه پیامبر بزرگ اسلام (س) هدایت انسانهایی بود که جز نوشیدن خون یکدیگر و به خاک سپردن دختران چیز دیگری بلد نبودند.

محمد (ص) دردانه هستی زن را زینت حیات بشر نامید و توانست دخترکان را از گورستان های سرد و بی روح بیرون کشیده و به آنها حیاتی دوباره ببخشد.

رسول بزرگوار اسلام (ص) ۲۳ سال پیامبری کرد، با پای پیاده کوچه های مکه و مدینه را طی کرد؛ سنگ و خاشاک دشمنان و نااهلان را به جان خرید اما لحظه ای از ادامه راه باز نماند.

پیامبر اوج صبوری و بردباری بود؛ سعه صدر او توانست اسلام را پرورش داده، تقویت کرده و به اوج برساند؛ در آئین او تندخویی و خشونت جایی نداشت.

پیامبر برگوار اسلام (ص) توانست برای همیشه تاریخ در دل و قلب بشریت جاودانه بماند، دین او عامل نجات انسانها و شیوه او الگویی ایده ال برای سیاستمداران و دانشمندان جهان شد به همین خاطر دانشمندان برجسته در تحلیل ها و تفسیرهای خود پیامبر اکرم (ص) را انسانی نمونه و کامل نامیدند.

رسول خدا نقشه رهایی بشریت از جهل را ترسیم کرد

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه نبی مکرم اسلام همواره با سعه صدر و نرمخویی رفتار می کرد، گفت: رفتار توام با مهر او توانست کمک بزرگی به تبلیغ اسلام کند و چهره ای زیبا از دین اسلام را به انسانها نشان داد.

آیت الله عسگر دیرباز ادامه داد: او توانست در بدترین شرایط زمانی از انسانی جاهل انسانی آگاه بسازد و او را به زندگی مطلوب توام با فرهنگ سوق دهد و بفهماند راهی که می رود، اشتباه است.

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: نبی مکرم اسلام (ص) به مبارزه با آداب و رسوم جاهلیت پرداخت و آنها را از منجلاب آوارگی نجات داد و آینده ای زیبا برایشان ترسیم کرد.

وی افزود: می توان گفت کمتر کسی می توانست یا اصلا کسی نمی توانست از مردمی بدوی افرادی تربیت کند که الفبای زندگی کردن را نمی دانستند.

آیت الله دیرباز اظهارکرد: باید گفت رسول خدا به زن عزتی دوباره بخشید و در دل مادران و زنان عصر جاهلیت نور امید را تاباند و این شد دیگر دخترکان را از گورستان ها باز گردانند و دیگر هیچ مردی جرات نکرد، دختری را دردل خاک دفن کند.

وی افزود: بدون تردید نبی مکرم اسلام (ص) نقشه جامع رهایی بشریت از نادانی را ترسیم کرده و او را برای همیشه از قید و بند جهالت آزاد کرد و مهمتر از همه مقدمه تشکیل جامعه ای متمدن را فراهم ساخت.

پیامبر اسلام منزلت نابود شده زن را زنده کرد

معاون ادبیات اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آذربایجان غربی اظهارکرد: رسول خدا جایگاه و منزلت نابود شده زن را احیا کرد و باردیگر به او عزت داد و به جامعه زمان خویش فهماند زن نه تنها در منزل بلکه در اجتماع و عرصه های مختلف می تواند نقش آفرین باشد.

زهرا کریم زادگان ادامه داد: در عصر ظهور پیامبر(ص)، حضرت خدیجه از پیشگامان اسلام بود و اولین شهید اسلام یاسر و سمیه بودند و ایشان زن را به لحاظ دارا بودن فضائل انسانی با مرد برابر دانست و هم پای مردان در فعالیت های اجتماعی منزلت داد.

وی افزود: نبی مکرم اسلام (ص) مظهر تمام نمای سعه صدر بود و می توان گفت یکی از علل پیشرفت اسلام و نفوذ آن به سراسر حهان اخلاق و رفتار نیکوی رسول خدا با اطرافیان بود.

این نویسنده برجسته استان ادامه داد: فاصله میان دیروز و امروز نیست. چون دیروزی وجود ندارد. گفتار و کردار پیامبر اسلام در جریان و در حرکت است. و متعلق به تمامی نسلها و فصل هاست.

کریم زادگان افزود: فقط انسان امروز خودخواسته فاصله ایجاد کرده و دچار توهم خودبزرگ بینی شده که آن هم به پوچی گراییده که خود نشانگر این است که ما همچنان محتاج الگویی که رسول است و فرستاده خداوند است، هستیم.

خلق نیکوی پیامبر اسلام (ص) رمز جاودانگی دین مبین اسلام

سعه صدر،حرف اول مکتب نبی مکرم اسلام

استاد حوزه و دانشگاه ارومیه ای هم در این خصوص اظهار کرد: سعه صدر، مدارا و محبت رسول خدا (ص) باعث شد اسلام به سرانجام برسد؛ اگر نبود این ویژگی ها و اگر نبود این سیره پیامبر اعظم (ص) هرگز اسلام به سرانجام نمی رسید در مکتب نبی مکرم اسلام (ص) سعه صدر حرف اول را می زند و زندگی پر فراز و نشیب او این حقیقت را روشن می سازد.

رضا علیزادگان ادامه داد: نبی مکرم اسلام (ص) با تکیه بر مهرورزی توانست بر خرافات و جهالت غلبه کند و اسلام را در میان سیل هجمه ها حفظ کرده و زمان به زمان به دوش کشیده و به سرانجام برساند.

این استاد دانشگاه تبیین سیره و سبک زندگی پیامبر بزرگوار اسلام (ص) را ضرورت امروز جامعه دانست و برآن تاکید کرد.

وی افزود: هراندازه به سیره و منش پیامبر (ص) نزدیک شویم به همان میزان در عرصه های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و به عبارتی در تمام عرصه ها پیروز میدان خواهیم بود.

به گزارش ایرنا،روز بیست و هشتم صفر سالروز رحلت پیامبر (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) است. حضرت محمد (ص) در سال یازدهم هجری قمری و امام حسن مجتبی (ع) در سال ۵۰ هجری قمری به شهادت رسیدند.

پیامبر اکرم (ص) در ۶۳ سالگی، پس از ۲۳ سال دعوت و مجاهدت و ابلاغ پیام الهی و با گذراندن فراز و نشیب‌های فراوان در راه انجام رسالت بزرگ خویش، رحلت فرمودند.

همچنین ۲۸ ماه صفر مصادف با شهادت سبط اکبر رسول خدا، امام حسن مجتبی (ع) است، امامی که پیامبر خدا او را سیدِ جوانان اهل بهشت معرفی کردند، آن حضرت در طول مدت حیات خویش با ستم‌ها و جفاهای فراوانی مواجه شد.

بعد از مجبور شدن امام حسن علیه السلام به صلح با معاویه، از همان آغاز عده‌ای شروع به خرده‌گیری از حضرت کردند و معاویه با زیر پا نهادن صلح‌نامه، اندیشه کشتن حضرت را در سر پروراند. معاویه پس از چهار مرتبه اجرای نقشه شوم خود توانست در مرتبه آخر توسط جعده دختر اشعث همسر امام حسن توسط زهری قوی حضرت را مسموم کند که بعد از این زهر حضرت در بستر بیماری شدید افتاد و سرانجام در ۲۸ صفر سال ۵۰ هجری در ۴۷ سالگی به شهادت رسید.

جنازه مطهر حضرت پس از مشایعت عظیم مسلمین و پس از جلوگیری شدید امویان از دفن بدن شریف ایشان در کنار قبر رسول خدا، نهایتا در قبرستان بقیع در مدینه منوره به خاک سپرده شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha