تولید ۱۲۱ محصول جدید و ۷۴ نوآوری در پارک فناوری پردیس طی سال ۱۴۰۲

تهران- ایرنا- مدیرکل نظارت و ارزیابی واحدهای فناور پارک فناوری پردیس گفت: از بین حدود ۳۰۰ شرکت عضو پارک فناوری پردیس در سال گذشته، ۱۲۱ محصول جدید توسط این شرکت‌ها تولید و بیش از ۷۴ نوآوری در حوزه محصول و ۱۳ نوآوری در حوزه بازار و فروش محصول ثبت شده است.

به گزارش روز یکشنبه گروه علم و آموزش ایرنا از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، محسن علی اکبریان با اشاره به برگزاری اجلاس سالانه پارک در شهریور امسال گفت: فرآیند ارزیابی شرکت‌ها از ۱۰ تیرماه امسال آغاز شد و تا اواسط مرداد ادامه داشت، شرکت ها با تکمیل فرم های ارزیابی و ارائه مستندات در این فراخوان مشارکت کردند.

مدیرکل نظارت و ارزیابی واحدهای فناور پارک فناوری پردیس اظهار داشت: از اهداف جمع‌آوری این داده‌ها می‌توان به رصد دستاوردها و فعالیت‌های یک سال گذشته شرکت‌های پارک فناوری پردیس، استخراج آمارهای تجمیعی در ابعاد گوناگون و ارائه گزارش عملکردی پارک به دستگاه های مختلف در جهت تصمیم سازی و تصمیم‌گیری برای توسعه زیست بوم نوآوری و فناوری کشور اشاره کرد. همچنین با جمع‌آوری این داده‌ها، شرکت‌های برتر پارک در حوزه‌های مختلف شناسایی شده و در اجلاس سالیانه پارک تجلیل می‌شوند.

به گفته علی اکبریان بررسی این آمارها در تصمیم گیری پارک فناوری پردیس در جهت حمایت از شرکت ها در حوزه های مختلف اثرگذار است؛ به نحوی که با بررسی روندهای انجام شده در سال‌های گذشته می‌توان به نقاط ضعف و قوت شرکت‌ها و زیرساخت های پارک پی برد.

شاخص‌های ارزیابی شرکت‌های عضو پارک فناوری پردیس

وی در خصوص شاخص‌های ارزیابی شرکت ها هم گفت که در چهار سرفصل توسعه فناوری، خلق نوآوری، توسعه اقتصادی و توسعه سازمانی، شرکت‌ها ارزیابی می‌شوند. در سرفصل توسعه فناوری، تولید محصولات جدید، سطح و عمق فناوری محصولات و قراردادهای پژوهشی، در سرفصل خلق نوآوری نیز ملاک هایی مانند ایجاد نوآوری در محصول و بازار، مولفه های نوآورانه منجر به کاهش هزینه و افزایش کارایی و سطح نوآوری ها در عرصه داخلی و خارجی بررسی می شوند.

علی اکبریان به شاخص‌های توسعه اقتصادی و سازمانی هم پرداخت و گفت که در توسعه اقتصادی، بر اساس اظهارنامه های رسمی تسلیم شده شرکت‌ها، بیشترین رشد اقتصادی از بُعد درآمدی فارغ از اثرات تورمی و نیز رشد میزان صادرات ارزیابی می‌شود. همچنین در شاخص توسعه سازمانی، ایجاد بخش‌های مختلف سازمانی مانند تحقیق و توسعه، سرمایه انسانی، شامل جذب، نگهداشت و توسعه منابع انسانی و بازاریابی و فروش بررسی خواهند شد.

حوزه‌های مورد تجلیل در اجلاس سالانه پارک

مدیرکل نظارت‌وارزیابی واحدهای فناور پارک فناوری پردیس به برگزاری اجلاس سالیانه پارک و معرفی برترین بخش‌های مختلف اشاره کرد و گفت: امسال ۹ شرکت در حوزه های توسعه فناوری و خلق نوآوری، توسعه اقتصادی، رشد صادرات، توسعه سازمانی، همکاری‌های پژوهشی و همکاری باب دانشگاه ها، شرکت برتر در حوزه مسئولیت اجتماعی، شرکت برتر مرکز رشد و شعب، شرکت برتر کریدور خدمات تخصصی فناوری و «برترین شرکت در همه ابعاد» معرفی و تقدیر خواهند شد.

علی اکبریان در خصوص آمارهای به دست آمده در فرآیند ارزیابی شرکت ها نیز گفت: از ۲ هزار و ۵۳۰ محصول تولیدی در شرکت ها، ۱۲۱ محصول جدید، ۲۲ همکاری با دانشگاه ها و مراکز پژوهشی، بیش از ۷۴ نوآوری در حوزه محصول و ۱۳ نوآوری در حوزه بازار و فروش محصول در عملکرد این دوره شرکت ها ثبت شده است.

مدیرکل نظارت و ارزیابی واحدهای فناور پارک فناوری پردیس گفت: با توجه به اینکه ما در سال های گذشته، روند رو به رشدی از شرکت های عضو در مجموعه پارک و شعب داشتیم، فرآیند ارزیابی با حجم کار و پیچیدگی‌های بیشتری مواجه بود. به همین دلیل ما همواره به دنبال بازنگری فرایندها و شاخص ها و زیر شاخص ها بر اساس شرایط جدید پارک هستیم.

علی اکبریان یکی از نکات در ارزیابی امسال را درصد رشد شرکت‌ها در شاخص های اعلامی عنوان کرد و گفت: به عنوان نمونه در حوزه صادرات و توسعه سازمانی، رشد این مولفه ها ارزیابی شد. از سال گذشته دو فرآیند بررسی عملکرد شرکت ها و درخواست ارزیابی معافیت مالیاتی در یک زمینه نرم افزاری انجام می‌شود. بر این اساس، فرایند ارزیابی در سامانه شرکت من، با رابط کاربری جدید و امکانات بهتر، فرم های مورد نظر در اختیار کاربران قرار گرفت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha