پزشکیان با شعار وفاق ملی جریان‌های سیاسی را  سر یک میز جمع کرد/ تولید از روستا آغاز می‌شود

تهران- ایرنا- یک فعال سیاسی گفت: رئیس جمهور با شعار وفاق ملی و در شرایط ویژه‌ای که کشور در آن داشت همه جریانات سیاسی اعم از اصلاح‌طلب، اصولگرا، اعتدالیون و جریان نیروهای انقلاب را سر یک میز جمع کرد و و این شاهکار «پزشکیان» بود.

غلامرضا ضیایی در گفت‌وگو باخبرنگار ایرنا، با اشاره به شعار رئیس‌جمهور در انتخابات با عنوان «وفاق ملی» و استفاده از جناح ها و گروه‌های مختلف در راستای تحقق این شعار گفت: در این برهه از زمان، نظام جمهوری اسلامی قطعا به این وفاق ملی نیاز داشت

وی افزود: برخی اوقات قضاوت‌ها و پیشداوری‌های عجولانه‌ای نسبت به دولت چهاردهم و شخص آقای دکتر پزشکیان صورت می گیرد که به اعتقاد بنده دور از انصاف و نگاه عدالت محور در جامعه است.

این فعال سیاسی عنوان کرد: با بیان اینکه بنده در این مدت به عنوان رئیس ستاد نیروهای جریان انقلاب دکتر پزشکیان فعالیت می کردم، اظهار کرد: خدا را شاهد می‌گیرم بعد از انتخابات ما حتی یک درخواست جلسه حضوری هم با دکتر پزشکیان نداشتیم و لیستی هم برای مشارکت در مناصب مدیریتی به شورای راهبری و کمیته‌ها ندادیم و وارد این دست مباحث هم نشدیم، اما با تمام توان کمک‌های فکری و رویکردی خودمان را کمافی‌سابق دریغ نخواهیم کرد.

پزشکیان همه جریانات سیاسی را سر یک میز جمع کرد

ضیایی با بیان اینکه دکتر پزشکیان با شعار وفاق ملی همه جریانات سیاسی اعم از اصلاح‌طلب، اصولگرا، اعتدالیون و جریان نیروهای انقلاب را سر یک میز جمع کرد و فکر نمی‌کنم در تاریخ بعد از انقلاب چنین اتفاقی افتاده باشد، تصریح کرد: من این رویداد را یک شاهکار مدیریتی می‌دانم که توسط رئیس جمهور انجام شد و در این برهه از زمان برای نظام بزرگترین خدمت و پشتوانه مردمی محسوب می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که برای بهبود شرایط کشور چه توصیه‌ای برای دولت چهاردهم دارید؟ گفت: این فرصت را مغتنم می‌شماریم و با نگاه کارشناسی و احترام به کارشناسان به دولت چهاردهم پیشنهاد می‌کنیم که اگر بخواهیم شعار دکتر پزشکیان عملیاتی شود باید کارگروه‌های تخصصی با محوریت مردم یا نگاه اجتماعی تشکیل شود، خود آقای پزشکیان هم نسبت به این موضوع تاکید دارند.

این فعال سیاسی اضافه کرد: به عنوان مثال با تشکیل کارگروه توسعه اجتماعی- اقتصادی، مردم و اقتصاد و تمام ارکان اقتصادی در سطح ملی و منطقه‌ای و محلی باید به هم پیوند داده شوند. یک اشکال این است که ما در سطح ملی کارگروه تشکیل می‌دهیم و راهبرد هم می‌نویسیم، اما مباحث بومی و محلی را مدنظر قرار نمی‌دهیم، سند چشم‌انداز می‌نویسیم، اما در این سند مباحث خاص بومی و محلی را در نظر نمی‌گیریم.

ضیایی در ادامه به تشکیل به برخی کارگروه‌های تخصصی از جمله کارگروه توسعه فرهنگی، کارگروه توسعه اجتماعی روستایی، کارگروه توسعه اقتصادی - اجتماعی، کارگروه توسعه اجتماعی - شهری اشاره کرد و گفت: ما اگر می‌خواهیم توسعه شهری را با همه امکانات خاص شهری انجام دهیم زیربنای آن باید اجتماعی باشد و حتی در موضوع امنیت هم به همین شکل است و پایه گذار امنیت باید مردم باشند.

کارگروه‌های تخصصی در سطح ملی تشکیل شوند

وی تاکید کرد: به اعتقاد من باید کارگروه‌های تخصصی در سطح ملی تشکیل شود اما به صورت زنجیره‌ای به مباحث منطقه‌ای و محلی پیوند داده شوند زیرا خط مقدم برای اجرا جایگاه‌های محلی، فرمانداران و بخشداران ما هستند.

این فعال سیاسی بیان کرد: به همان میزان که دولت نسبت به وزرای خودش حساس است نسبت به فرمانداران و بخشداران هم باید حساسیت به خرج دهد زیرا آنها در خط مقدم حضور دارند، اگر فرماندار و بخشدار ما قوی، باتجربه و کارآمد نباشد و ما هم او را حمایت نکنیم، قطعاً دولت موفق نخواهد شد و داشته‌های دولت سر سفره مردم نمایان نمی‌شود.

ضیایی در ارزیابی خود از تاکید رئیس‌جمهور بر استفاده از ظرفیت نخبگان، جوانان و زنان، اظهار کرد: به اعتقاد من استفاده از این دست ظرفیت ها لازم و ضروری است زیرا ما در قشر بانوان شخصیت‌ها و نخبگان بزرگی داریم. ما نباید چندان صنفی به موضوع ورود کنیم. زمانی که از نخبه سخن می‌گوییم، نخبگان هم در جامعه زنان و هم در جامعه مردان هستند، ما در حال حاضر نخبگان فراوانی داریم که فراموش شده‌اند، باید این نخبگان را پای کار بیاوریم و باید در تمام سطوح حاکمیتی به استفاده از ظرفیت نخبگان توجه شود.

وی گفت: ما باید نخبگان خودمان را محور قرار دهیم به‌خصوص در خط مقدم یعنی همان بخشداری‌ها و فرمانداری‌ها زیرا آنها سرمایه‌های اجتماعی و منابع غنی انسانی ما هستند و قطعا می توانند به همه برنامه‌های ما که مدنظر دکتر پزشکیان هم بود و ایشان بارها و بارها به سند چشم انداز، برنامه هفتم براساس سیاست‌های کلی نظام اشاره کردند شتاب ‌بخشند.

در نظارت‌ها ضعیف عمل می کنیم

این فعال سیاسی اضافه کرد: اشکال دیگری که وجود دارد این است که در نظارت ضعیف عمل می‌کنیم؛ بنابراین برای اینکه برنامه‌های ما دچار انحراف نشود باید بتوانیم از طریق سامانه نظام جامع کنترل بر عملکردها نظارت داشته باشیم. ما به عنوان اندیشکده حکمرانی افق در راستای عملیاتی کردن رهنمودهای رهبر معظم انقلاب وارد تشکیل این کارگروه‌ها شدیم و این اندیشکده در واقع پشتوانه ستاد جریان نیروهای انقلاب بود و خود من هم به عنوان مسئول ستاد جریان نیروهای انقلاب حامی دکتر پزشکیان در دو دوره انتخابات فعال بودم.

ضیایی با بیان اینکه ظرفیت‌های علمی از همه قشرها در اندیشکده حکمرانی افق حضور دارند، گفت: اساتید و نخبگان متعهد فراوانی در این اندیشکده کار می‌کنند و ما از اندیشه و تفکر آنها استفاده کرده‌ایم. ما موفقیت دولت وفاق ملی را موفقیت نظام جمهوری اسلامی در خدمت به مردم عزیز و رساندن ایران اسلامی به جایگاه جهانی می‌دانیم و در این خصوص در این مجموعه تمام توان خودمان را به‌کار خواهیم گرفت.

وی تاکید کرد: ما به‌دنبال مناصب نرفتیم بلکه به عنوان یک مجموعه فکری کاملا در خدمت دولت چهاردهم و نظام جمهوری اسلامی هستیم و در این مجموعه عظیم نخبگانی، در سطح ملی و در دورترین نقاط کشور می‌توانیم به دولت کمک کنیم.

تولید باید از روستاها آغاز شود

این فعال سیاسی در ارزیابی خود از دیدار اعضای هیات دولت با رهبری و تاکید ایشان بر اینکه کلید حل مشکلات اقتصادی در تولید است و موضوع تولید باید بسیار جدی گرفته شود، گفت: رهبری همواره لطف داشته‌اند و به عنوان رهبر نظام و به عنوان کسی که چشم انداز با نگاه ایشان برای کشور نوشته شده، همواره این توصیه‌ها را داشته‌اند.

ضیایی افزود: اشکال کار اینجاست که ما خط مقدم را فراموش کرده‌ایم زیرا تولید باید از روستا شروع شود. ما در بحث مدیریتی در جایگاه محلی مشکل داریم و باید این را بپذیریم و دکتر پزشکیان به جد دنبال این موضوع هستند.

وی خاطرنشان کرد: زمانی شعار مقام معظم رهبری تحقق پیدا خواهد کرد که ما بخشداران و فرمانداران‌مان را از افراد قوی و نخبگان و کارآمد قرار دهیم و با سامانه نظام جامع کنترل آنها را نظارت کنیم.

این فعال سیاسی با بیان اینکه به عنوان مثال ما می توانیم کشور را به ۶ پهنه تقسیم کنیم و فرمانداران هر ۱۰ استان را در یک جا تجمیع کنیم و آنها را در قالب همان کارگروه‌های تخصصی مدیریت کنیم، اظهار کرد: بحث تولید باید در قالب کارگروه‌های اقتصادی و اجتماعی شکل بگیرد زیرا خط مقدم باید این شتاب را در تولید ایجاد کند. اینگونه نمی شود که ما در سطح ملی یک نسخه‌ای بپیچیم و بگوییم تولید باید به این مسیر برود، بالاخره تولید و زمینه های تولید در استان خوزستان با استان سیستان و بلوچستان و استان خراسان متفاوت است به همین دلیل است که ما باید بحث‌ها را به صورت کارشناسی و پایه محور آغاز کنیم.

ضیایی با اشاره به طرح تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش گفت: برای اولین بار در نظام جمهوری اسلامی یک وزارتخانه آمد و سند تحول بنیادین را بنا نهاد. مطمئن هستم خیر و برکات فراوانی برای آموزش و پرورش در پی خواهد داشت.

وی تصریح کرد: وقتی موضوع تولید از لسان مقام معظم رهبری جاری می‌شود، به معنای حکم حاکمیتی است و این حکم حاکمیتی را در مرحله اول مقام‌های حاکمیتی باید محور و جزو اصلی‌ترین برنامه خود قرار دهند، در حالی که ما چنین چیزی را ندیده ایم. این را به عنوان یک کار پژوهشی عرض می‌کنم نه تحلیلی. ما و دوستان مان در قالب اندیشکده حکمرانی افق در خصوص این موضوع کار کرده‌ایم اما در دستور کار دوستان قرار ندارد. قطعا دولت چهاردهم به این موضوع توجه می‌کند و از خط مقدم آغاز خواهد کرد.

این فعال سیاسی گفت: متاسفانه ما وفاق ملی را فقط در چارچوب اینکه فلان شخص از فلان جناح قرار داده شود می دانیم، در حالی که به اعتقاد من وفاق ملی را باید فراتر از این نگاه‌ها است.

ضیایی با بیان اینکه زمانی که مقام معظم رهبری بحث تولید را مطرح می‌کنند به این معناست که نهادهای حاکمیتی و دولت با هم از این وفاق استفاده کنند و زمینه مشارکت مردم را برای تحقق شعار مقام معظم رهبری و شعارهای خود دولت و برنامه‌هایی که ایجاد شده فراهم کنند، عنوان کرد: یقین بدانید اگر این مشارکت ایجاد شود به کارها شتاب بخشیده خواهد شد و اگر ما عنوان می کنیم برنامه هفتم یکساله انجام شود قطعا با ایجاد این نوع مشارکت زمانبندی آن ۵۰ درصد کاهش پیدا می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha