۱۱ شهریور ۱۴۰۳، ۱۴:۱۸
کد خبرنگار: 2201
کد خبر: 85585119
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

مرمت موزه کرناسیون دزفول آغاز شد

۱۱ شهریور ۱۴۰۳، ۱۴:۱۸
کد خبر: 85585119
مرمت موزه کرناسیون دزفول آغاز شد

 دزفول-ایرنا- سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان دزفول گفت: عملیات مرمت و تقویت روشنایی موزه مردم شناسی کرناسیون دزفول آغاز شد.

به گزارش ایرنا حمید رضا خادم روز یکشنبه در جمع خبرنگاران دزفول بیان کرد: عملیات مرمت و تعویض سیستم برق موزه مردم‌شناسی کرناسیون دزفول با هدف زنده‌سازی هرچه بیشتر این مجموعه فاخر از محل اعتبارات استانی آغاز شده است.

وی اظهارکرد: بهینه‌سازی سیستم روشنایی موزه و مرمت قسمت‌هایی از موزه برای جلوگیری از نفوذ رطوبت و حفظ این بنای ارزشمند در این عملیات انجام خواهد شد.

حمام کرناسیون مربوط به دوران زندیه است و در محله کرناسیون واقع شده است، این اثر در تاریخ ۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۸۴۷۷ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

در این موزه، فرهنک کهن مردم منطقه از قبیل نحوه زندگی، شغل، آیین‌ها، نوع پوشش و زیورآلات به نمایش گذاشته شده و دارای غرفه‌های متعددی از قبیل خانه سنتی، آهنگری، ورشوسازی، مسگری، جاجیم بافی، کلاه مالی، نمد مالی، بنایی و کشاورزی مناطق مختلف دزفول است.

گذشته و حال ساکنان دزفول در دوره‌های مختلف در این موزه به نمایش در آمده است.

کتاب‌های خطی قدیمی به ویژه قرآن و مفاتیح الجنان مربوط به دوران صفویه و قاجاریه از جمله آثار به نمایش درآمده در این موزه است.

زیورآلات مورد استفاده مردم، اسلحه و اشیای قدیمی و عتیقه مربوط به دوران صفویه تا قاجاریه از دیگر آثاری است که در این موزه به چشم می خورد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha