نزدیک به ۱۴ هزار مددجو در استان اردبیل صاحب شغل شدند

اردبیل - ایرنا - مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان اردبیل گفت: ۱۳ هزار و ۷۹۳ فرصت شغلی جدید در سه سال اخیر برای مددجویان تحت پوشش این نهاد در این استان ایجاد شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علیرضا حسین نژاد عصر روز یکشنبه در سلسله نشست‌های خبری روایت تحول که در سالن شهید بهشتی استانداری اردبیل برگزار شد، افزود: برای فراهم کردن زمینه اشتغال این تعداد مددجو در سه سال اخیر بیش از ۱۰ هزار و ۴۲۸ میلیارد ریال تسهیلات اشتغال‌زا و کم‌بهره پرداخت شده است.

وی ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، پرداخت تسهیلات اشتغال و خودکفایی و نظارت بر طرح‌های اجرا شده را از جمله فعالیت‌های مهم کمیته امداد در خوداتکایی خانواده‌های نیازمند برشمرد و گفت: بیشترین اشتغال مددجویان استان در بخش دامداری، صنایع دستی و قالیبافی، کشاورزی، خدمات و حمل و نقل بوده است.

حسین نژاد با تقدیر از همکاری بانک‌های عامل در ارائه تسهیلات اشتغال و خودکفایی به مددجویان، اظهار کرد: همکاری مستمر بانک‌های عامل موجب رفع مشکلات نیازمندان خواهد شد تا آنها در مسیر توانمندسازی و خودکفایی قرار گرفته و از چرخه حمایتی کمیته امداد خارج شوند به طوری که پارسال جشن خودکفایی ۲ هزار خانوار زیر پوشش این نهاد با حضور مسئولان کشوری و استانی در اردبیل برگزار شد.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان اردبیل با اشاره به اینکه مددجویان جزو خوش‌ حساب‌ترین مشتریان بانک ها هستند، بیان کرد: این نهاد پس از استعدادسنجی و مهارت آموزی، مددجویان را به بانک‌های عامل معرفی می‌کند که این امر علاوه بر موفقیت در اجرای طرح، موجب شده تا آنها به موقع اقساط خود را پرداخت کنند.

حسین نژاد با بیان اینکه همکاری‌ و تعامل بانک‌های عامل موجب اشتغال مناسب و پایدار مددجویان می‌شود، اضافه کرد: امیدواریم با وحدت رویه‌ بین مسئولان و مدیران بانکی پرداخت تسهیلات امسال نیز مانند سنوات گذشته سرعت یافته و اشتغال مورد نظر تحقق یابد.

وی نداشتن شغل را علت اصلی آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی برشمرد و ادامه داد: با اشتغال افراد به ویژه نیازمندان علاوه بر اینکه عزت نفس فردی و اجتماعی آنها افزایش می یابد، آسیب ها و ناهنجاری های اجتماعی نیز کاهش می یابد.

احداث هزار و ۹۳۸ مسکن مددجویی در استان اردبیل

مدیرکل کمیته امداد استان اردبیل در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: در سه سال اخیر هزار و ۹۳۸ واحد مسکونی در نقاط مختلف این استان احداث و تحویل مددجویان تحت پوشش این نهاد شده است.

حسین نژاد با بیان اینکه هم اکنون بیش از ۹۰ درصد مددجویان زیر پوشش کمیته امداد ساکن در روستاهای استان از مسکن مناسب برخوردار هستند، افزود: مابقی مددجویان ساکن در روستاهای استان خود رغبت زیادی برای مناسب سازی مسکن و خانه‌دار شدن ندارند و گرنه این نهاد نهایت حمایت را از این افراد انجام می‌دهد.

وی با اشاره به حمایت‌های دولت از نیازمندان و مددجویان جامعه، اظهار کرد: کمیته امداد در سال ۱۴۰۰ برای احداث هر واحد مسکونی ۵۰۰ میلیون ریال کمک بلاعوض به مددجویان تحت پوشش پرداخت می کرد اما این رقم امسال به ۲ میلیارد ریال افزایش یافته است.

مدیرکل کمیته امداد استان اردبیل با تقدیر از همکاری خیرین، بنیاد مسکن، بسیج سازندگی و بنیاد برکت در احداث واحدهای مسکونی برای محرومان، نیازمندان و مددجویان، بیان کرد: روند احداث مسکن برای نیازمندان و مددجویان فاقد سرپناه در استان همچنان ادامه دارد.

حسین‌نژاد با بیان اینکه تمامی مددجویان فاقد سرپناه در استان اردبیل شناسایی شده است، اضافه کرد: طرح نهضت ملی مسکن یکی از بهترین طرح‌ها و فرصت بسیار خوبی برای تامین مسکن بوده و تلاش می‌شود برای تامین مسکن مناسب به خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و نیازمندان جامعه از این فرصت نهایت استفاده شود.

وی همچنین گفت: رفع مشکل مسکن مهم‌ترین دغدغه مددجویان زیرپوشش کمیته امداد است و با تامین مسکن مناسب برای خانوارهای فاقد مسکن مسیر توانمندسازی و خودکفایی آنها هموارتر می‌شود. 

مدیرکل کمیته امداد استان اردبیل افزود: بهره‌مندی خانوارهای تحت حمایت از منزل مناسب موجب دلگرمی مددجویان شده و باعث می شود آنها با روحیه و امید بیشتری به زندگی ادامه دهند.

او تامین مسکن مناسب برای خانوارهای تحت حمایت را ضروری دانست و ادامه داد: امیدواریم با کمک و یاری مسئولان دستگاه‌های اجرایی و خیرین گام‌های موثرتری در این زمینه برداشته شود و زمینه بهره‌مندی این خانوارها از مسکن مناسب فراهم شود.

هر ماه ۶۷۰ میلیارد ریال مستمری به مددجویان اردبیلی پرداخت می‌شود

مدیرکل کمیته امداد استان اردبیل گفت: هر ماه ۶۷۰ میلیارد ریال مستمری به مددجویان زیرپوشش کمیته امداد در این استان پرداخت می‌شود.

حسین‌نژاد با بیان اینکه هر ماه به خانوارهای زیرپوشش کمیته امداد برای تامین نیازهای اساسی مستمری پرداخت می‌شود، افزود: در سال‌های اخیر قدم‌های خوبی برای حمایت از اقشار نیازمند جامعه برداشته شده به طوری که مستمری پرداختی به مددجویان زیرپوشش کمیته امداد چند برابر افزایش یافته است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان اردبیل با اشاره به فعالیت‌های متنوع و مختلف کمیته امداد امام خمینی خاطرنشان کرد: این نهاد مقدس در ۳۲ سرفصل بیش از ۱۲۰ نوع خدمت به نیازمندان و مددجویان ارائه می‌کند.

وی با اشاره به پرداخت ۶۷۰ میلیارد ریال مستمری به مددجویان استان اردبیل در هر ماه بیان کرد: هر سال در مجموع فقط هشت هزار و ۴۰ میلیارد ریال در قالب مستمری به مددجویان زیرپوشش این نهاد پرداخت می‌شود.

حسین‌نژاد اظهار کرد: هر ماه ۱۰ میلیون ریال به خانوارهای تک نفره، ۱۴ میلیون و ۲۰۰ هزار ریال به خانوارهای ۲ نفره، ۲۰ میلیون ریال به خانوارهای سه نفره، ۲۵ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال به خانوارهای چهار نفره و ۳۱ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال نیز به خانوارهای پنج نفره و بیشتر پرداخت می‌شود.

مدیرکل کمیته امداد استان اردبیل اضافه کرد: مددجویان کمیته امداد علاوه بر مستمری ماهانه هر ماه یارانه معیشتی و یارانه حامل‌های انرژی را نیز دریافت می‌کنند تا نیازهای اساسی آنها تامین و برخی از مشکلاتشان برطرف شود.

وی ادامه داد: این نهاد مقدس همچنین در مواقع ضروری مساعدت و کمک های موردی نیز به فقرا و مددجویان تحت پوشش انجام می دهد به طوری که در سه سال اخیر بیش از هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال مساعدت و کمک های موردی به فقرا، نیازمندان و مددجویان تحت پوشش انجام داده است.

توزیع سه هزار و ۴۳۵ سری جهیزیه در بین نوعروسان اردبیلی

مدیرکل کمیته امداد استان اردبیل گفت: در سه سال گذشته سه هزار و ۴۳۵ سری جهیزیه بین نوعروسان زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) این استان توزیع شد.

حسین نژاد با بیان اینکه ارزش ریالی هر سری جهیزیه ۳۵۰ میلیون ریال است، افزود: برای تامین و تهیه این سه هزار و ۴۳۵ سری جهیزیه در مجموع بیش از ۹۸۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

وی اظهار کرد: پارسال هزار و ۱۶۷ سری جهیزیه با اعتبار ۳۸۰ میلیارد ریال تهیه و در بین نوعروسان زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) در نقاط مختلف این استان توزیع شد.

وی با بیان اینکه با کمک و همت خیرین تلاش می‌شود جهیزیه مناسب برای نوعروسان تحت پوشش این نهاد تهیه شود، گفت: جهیزیه اهدایی نیکوکاران شامل یخچال، اجاق گاز، ماشین لباسشویی، جارو برقی و تلویزیون است که در اختیار نوعروسان قرار می‌گیرد.

مدیرکل کمیته امداد استان اردبیل بیان کرد: به منظور حمایت از کالاهای تولید داخل، تمامی لوازم اساسی اهدایی برای نوعروسان ساخت ایران است تا علاوه بر رفع مشکلات مددجویان، به تولید و رونق اقتصادی کشور نیز کمک شود.

حسین نژاد با اشاره به ترویج سنت‌های حسنه اسلامی و ازدواج آسان در جامعه اضافه کرد: تامین جهیزیه نوعروسان نیازمند یکی از مهم‌ترین اولویت‌های کمیته امداد است تا آنها بتوانند بدون دغدغه و با آرامش خاطر زندگی مشترک خود را آغاز کنند.

وی با بیان اینکه جهیزیه همواره در مناسبت های مختلف در بین نوعروسان تحت پوشش کمیته امداد توزیع می شود، ادامه داد: هم‌اکنون هیچ نوعروس تحت حمایت این نهاد در استان اردبیل پشت نوبت دریافت کمک هزینه جهیزیه نیستند.

وی با اشاره به اینکه نوعروسان جوان تحت حمایت این نهاد با سادگی و به دور از تجملات راهی خانه بخت می‌شوند، گفت: کمیته امداد برای برپایی زندگی ساده، موفق و پایدار نوعروسان و فرزندان ذکور خانوارهای زیر پوشش کلاس‌های آموزشی مهارت‌های زندگی قبل، حین و بعد از ازدواج برگزار می‌کند که این امر باعث کاهش طلاق در بین آنها شده ، به‌طوری که طلاق در بین آنها کمتر از یک درصد است.

توزیع پنج هزار و ۱۰۴ قلم لوازم خانگی بین مددجویان استان اردبیل 

مدیرکل کمیته امداد استان اردبیل گفت: در سه سال اخیر پنج هزار و ۱۰۴ قلم انواع لوازم خانگی در بین خانوارهای نیازمند و تحت پوشش این نهاد در نقاط مختلف استان توزیع شد.

حسین نژاد افزود: برای تامین و تهیه این تعداد لوازم ضروری زندگی در مجموع بیش از ۲۳۳ میلیارد ریال هزینه شد، تا در اختیار خانواده‌های نیازمند قرار گیرد و آنها از این امکانات استفاده کنند.

وی با اشاره به توزیع لوازم ضروری زندگی در بین خانوارهای نیازمند تحت پوشش کمیته امداد، بیان کرد: این لوازم شامل بخاری گازی، آبگرمکن، یخچال، اجاق گاز، لباسشویی، جارو برقی و تلویزیون است.

وی از مردم و خیرین خواست، با کمک‌های خود کمیته امداد را در اجرای هرچه باشکوه‌تر طرح کوثر که با هدف تهیه لوازم ضروری زندگی برای نوعروسان تحت حمایت اجرا می‌شود، این نهاد را بیش از پیش یاری کنند.

کمیته امداد بیش از ۱۲۰ نوع خدمت به نیازمندان و مددجویان ارائه می‌کند.

مدیرکل کمیته امداد استان اردبیل گفت: این نهاد مقدس در ۳۲ سرفصل بیش از ۱۲۰ نوع خدمت به نیازمندان و مددجویان ارائه می‌کند.

حسین نژاد افزود: در حوزه سلامت و بهداشت تا سه سال پیش مددجویان زیر پوشش نهادهای حمایتی از جمله کمیته امداد و بهزیستی هنگام مراجعه به مراکز درمانی ۲۰ درصد فرانشیز پرداخت می کردند اما در سال ۱۴۰۱ این رقم پرداختی آنها به ۱۰ درصد و از سال گذشته نیز به صفر درصد رسید به عبارتی هنگام مراجعه مددجویان به مراکز درمانی و بستری در بیمارستان های دولتی هیچ مبلغی از آنها در قالب فرانشیز اخذ نمی شود.

وی با اشاره به وجود هزار و ۱۶۳ بیمار زمین گیر و صعب العلاج مددجوی تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) در استان اردبیل، بیان کرد: با نشان دار کردن این بیماران هنگام مراجعه آنها به پارکلینک ها، مراکز درمانی، بیمارستان ها و داروخانه های خصوصی و دولتی مبلغ بسیار ناچیزی آن هم در برخی مواقع اخذ می شود.

وی ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره ای به ۲۴ هزار و ۳۹ مددجوی تحت پوشش، ارائه آموزش مهارت های زندگی به ۲۲ هزار و ۳۹۴ مددجو، ارایه خدمات آموزشی و تربیتی به ۱۵ هزار و ۹۰۱ مددجو در کانون های فرهنگی و هنری و اعزام ۲ هزار و ۵۲۰ مددجو به اردوی آموزشی، تربیتی و زیارتی را از جمله اقدامات فرهنگی این نهاد مقدس در سه سال اخیر عنوان کرد.

مدیرکل کمیته امداد استان اردبیل با بیان اینکه ۹۱ هزار و ۷۳ نفر در قالب ۴۴ هزار و ۷۶۲ خانوار در این استان زیرپوشش و حمایت کمیته امداد هستند، اظهار کرد: به عبارتی هفت درصد جمعیت و ۱۱.۷ درصد تعداد خانوارهای استان اردبیل زیرپوشش این نهاد قرار دارند.

حسین نژاد با بیان اینکه ۵۳ درصد سرپرستان خانوارهای زیرپوشش در استان اردبیل زنان و ۴۷ درصد سرپرستان خانوارهای زیرپوشش مرد هستند، اضافه کرد: این افراد بالای ۶۰ سال به دلایل مختلف از جمله از کار افتادگی، کهولت سن و سالمندی و بیماری‌های سخت و صعب‌العلاج تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) هستند.

وی ادامه داد: از ۱۲۰ هزار نفر سالمند موجود در استان اردبیل ۳۰ هزار نفر سالمند و به عبارتی ۲۵ درصد آنها زیرپوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) هستند.

این مقام مسئول گفت: ۵۴ درصد مددجویان زیرپوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) در استان اردبیل در شهرها و ۴۶ درصد مددجویان نیز در مناطق روستایی و عشایری ساکن هستند.

حسین نژاد افزود: ۱۴ هزار و ۸۱۲ دانش آموز و ۷۵۶دانشجو در نقاط مختلف استان اردبیل تحت پوشش کمیته امداد است تا آنها به دلیل فقر، نداری و نیاز مجبور به ترک تحصیل نباشند.

وی اظهار کرد: کمیته امداد استان اردبیل از جمله دستگاهی است که حتی در دورترین نقاط استان به جامعه هدف ارائه خدمات می‌کند به طوری که از بیش از هزار و ۷۰۰ روستای استان در ۹۷ درصد آنها حضور دارد و به مددجویان زیرپوشش ارائه خدمات می‌کند.

وی بیان کرد: هم اکنون در استان اردبیل هیچ فقیر و نیازمندی پشت نوبت مستمری و هیچ نوعروس تحت حمایت این نهاد پشت نوبت دریافت کمک هزینه جهیزیه نیستند. 

مدیرکل کمیته امداد استان اردبیل با بیان اینکه کمیته امداد به تنهایی و بدون کمک و حمایت مردم و خیرین نمی‌تواند تمامی نیازهای افراد زیرپوشش را برآورد و مشکلات آنها را برطرف کند، اضافه کرد: مردم و خیرین می‌توانند با شماره‌گیری کد آنی‌ پرداخت #۴۵*۸۸۷۷* و یا از طریق شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۷۹۵۰۰۳۰۵۵۲ نزد بانک ملی به نام کمیته امداد استان اردبیل به آسانی کمک‌های خود را به دست خانواده‌های بی‌بضاعت استان برسانند.

وی ادامه داد: برای آشنایی از نحوه کمک‌رسانی به محرومان جامعه سامانه پیامکی ارتباط مردمی ۳۰۰۰۳۳۳۳۴۵ این نهاد نیز در اختیار مردم و نیکوکاران قرار دارد.

به گزارش ایرنا، استان اردبیل با بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار جمعیت و با ۱۲ شهرستان در شمال‌غربی ایران و همجوار با استان‌های آذربایجان‌شرقی، زنجان، گیلان و کشور جمهوری آذربایجان قرار دارد.

کمیته امداد امام خمینی (ره) بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ۱۴ اسفندماه سال ۱۳۵۷ با شعار پشتیبانی از محرومان و مستضعفان و توانمندسازی آنها به فرمان حضرت آیت الله سید روح‌الله خمینی رهبر کبیر انقلاب اسلامی بنیان‌گذاری شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha